معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان گفت: مسائل مربوط به خشت های گنبد حدود ۶۵ درصد آماده است و ظرف چند ماه آینده بارگیری به کربلا انجام می شود‌.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ نیکویی معاونت فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان امروز در دیدار با اصحاب رسانه،  روند ساخت گنبد امام حسین(ع) در شهر کرمان را  تشریح کرد.

وی افزود : ساخت گنبد در کرمان از نظر سازه ای کاملاً آماده است و مسائل مربوط به خشت ها حدود ۶۵ درصد صورت گرفته است و هر زمان به نتیجه جمع بندی برسیم، ظرف چند ماه آینده کار بارگیری گنبد به کربلا انجام می شود‌.

پیشرفت 65 درصدی خشت های گنبد امام حسین (ع)

وی در خصوص ترفیع گنبد اباعبدالله الحسین (ع) با بیان اینکه کار مطالعاتی از سال ۹۱ شروع شد و عنوان اولیه پروژه با نام طرح ترفیع گنبد امام حسین (ع) مطرح شود، گفت: در طول جلسات مختلف پروژه در قالب دو بخش تعریف شود و ابتدا بحث ترفیع مطرح شد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که ارتفاع گنبد ۷ و نیم متر نسبت به وضعیت موجود بلندتر و از لحاظ مقیاس یک و نیم برابر بزرگ تر از وضعیت موجود شود.

نیکویی با بیان اینکه خواسته تولیت حرم امام حسین (ع) این بود که ستون های آجری اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) کوچک سازی شود، افزود: این بخش در کربلاست و حدود 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پیشرفت 65 درصدی خشت های گنبد امام حسین (ع) + تصاویر

وی با بیان اینکه بحث کنترل کیفیت مصالح استفاده شده در پروژه هم در مقاوم سازی کربلا و هم در کارهای کرمان انجام شده است، گفت: دوام عمری که برای مصالح پیش بینی می شود بین۳۰۰ تا ۴۰۰ سال است.

پیشرفت 65 درصدی خشت های گنبد امام حسین (ع)

معاونت فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه همزمان با هم کار دو پروژه شروع و در کرمان بحث گنبد مطرح شد، گفت: در آن مصالح مختلفی را در نظر گرفتیم و ۸ مواد روز دنیا را بررسی کردیم و نهایتا مواد را با شرایط خاص که در کربلا بود، انتخاب کردیم.

وی به مراحل مختلف ساخت گنبد و اقدامات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: پایه و اساس خشت های طلا، مس است و شاید این شیوه که ما انجام دادیم در دنیا اولین بارانجام گرفته است و روش ما این بود که تمام خشت هایی می سازیم، هیچ گونه برشکاری و جوشکاری و غیره را ندارد و این یک سیستم یکپارچه سرب بدون هیچ گونه برشکاری و جوشکاری است.

پیشرفت 65 درصدی خشت های گنبد امام حسین (ع)

نیکویی افزود: سطح گنبد هزار مترمربع است که در آن از ۲۰۰ کیلو گرم طلای ۲۴عیار بهره برده شده است یعنی: بالغ بر ۱۵ هزار خشت طلا برای این گنبد استفاده می شود و ضخامت طلای روی مس آن ۱۲ میکرون است.

وی بیان داشت: آبکاری پالس، بهترین روش برای انجام آزمایشات یو وی در مقابل سختی، دوام خشت ها و خشگیری انتخاب شد.

انتهای پیام/س

 

بارگیری گنبد امام حسین (ع)  به کربلا ظرف چند ماه آینده 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۷ دی ۱۳۹۷
کار کردن برای اهلبیت توفیق بسیار بالایی ست
خدا به همه عزیزان خیر بدهد