روزنامه سعودی الشرق الاوسط در گزارشی به سردرگمی دونالد ترامپ در قبال خاورمیانه و در پیش گرفتن سیاست‌های متفاوت پرداخت.

سیاست خارجی آمریکا درباره خاورمیانه روشن نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه سعودی الشرق الاوسط ضمن اشاره به تناقضات و اختلافات در سیاست خارجی آمریکا و با ابراز ناخرسندی مجدد از عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه و ایران هراسی نوشت: سیاست خارجی آمریکا درباره منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) روشن نیست.

الشرق الاوسط در شماره امروز خود نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا سال میلادی جدید خود را با سفر به پایتخت هشت کشور عربی آغاز کرده است و این سفر در چارچوب تلاش های آمریکا برای روشن شدن راهبرد آینده این کشور در تعامل با منطقه قرار دارد. سفر پمپئو به منطقه با استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع و برکناری ژنرال جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید همراه شده است. متیس از مهمترین شخصیت هایی بود که می توانستیم به وی برای مهار سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعتماد داشته باشیم و در حال حاضر دولت آمریکا از حضور شخصیت های نظامی برجسته خالی شده است.

ترامپ پس از گذشت دو سال از ریاست جمهوری خود، دیگر از جانب نظامیان حمایت نمی شود. همه ژنرال ها از جمله مک مستر، متیس و کلی که پُست‌های عالی در دولت ترامپ داشته و سوپاپ اطمینان دولت وی بودند از کاخ سفید خارج شده‌اند. در حالی پمپئو وارد منطقه می‌شود که پرسش‌های زیادی درباره سیاست خارجی ترامپ وجود دارد.

الشرق الاوسط افزود: استعفای ماه گذشته متیس از پست وزارت دفاع پس از اعلام خبر غافلگیرکننده ترامپ درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح شد. همچنین پس از چند روز رسانه‌ها از احتمال تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر دادند. ترامپ پیشنهاد کرد ترکیه مسئولیت مبارزه با (گروه وهابی صهیونیستی) داعش را برعهده بگیرد و این که روسیه، هند و پاکستان می توانند در افغانستان نقش ایفا کنند. شکی در این نیست که این اظهارات به معنای تلاش ترامپ برای خارج کردن نیروها از کشورهای مختلف و حمایت از برخی از کشورها برای پر کردن این خلاء است ولی در عین حال دیپلمات ها و مقامات آمریکایی تلاش می کنند به متحدان اطمینان بدهند آمریکا در کنار این کشورها خواهد بود.

یک مقام آمریکایی در گفتگو با شماری از خبرنگاران درباره اهداف سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه گفت: «سفر پمپئو دارای دو پیام اساسی است؛ نخست این که آمریکا منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) را رها نخواهد کرد و دوم این که ایران، خطری برای منطقه است.»

مقامات آمریکایی در چند ماه گذشته این دو پیام را بارها تکرار کرده‌اند ولی روشن نیست که آمریکا با استفاده از چه سیاست‌هایی می خواهد این اهداف را محقق کند به ویژه آنکه ترامپ سخنان بحث برانگیزی مطرح می‌کند و سفرای قدرتمند آمریکایی تلاش می‌کنند اوضاع را آرام و تنش ها را متوقف کنند. از این دست افراد می‌توان به جیم جفری، مسئول پرونده سوریه و مقابله با داعش و همچنین زلمای خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و مسئول پرونده مذاکره با طالبان اشاره کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا وزیر خارجه آمریکا به عراق سفر خواهد کرد یا خیر. رئیس جمهور آمریکا اواخر سال گذشته میلادی (2018) بدون این که دیداری با مقامات عراقی داشته باشد به این کشور سفر کرد. به صورت سنتی، سفر مقامات غربی به عراق اعلام نمی شود. 

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است «پمپئو در عربستان سعودی و امارات درباره اوضاع یمن و راه‌های حمایت از مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن گفتگو خواهد کرد.»

زمانی پمپئو به منطقه می‌آید که کنگره آمریکا قطعنامه توقف کمک نظامی به یمن را تصویب کرده و دستان دولت آمریکا بسته شده است. پرسش‌های متعددی درباره راهبرد نظامی آمریکا در منطقه در سایه خالی بودن پست وزارت دفاع این کشور مطرح است.

الشرق الاوسط در پایان نوشت: قطع نظر از این که چه کسی در کاخ سفید قدرت را در دست دارد، موضع آمریکا در تعامل با منطقه بر چهار محور استوار است که شامل مقابله با افراط‌گرایی، مقابله با ایران، تلاش برای کاهش بهای نفت و دفاع از اسرائیل است. باید ترامپ در ماه های آینده توضیح دهد که چگونه می تواند از این منافع دفاع کند و در عین حال به شعار اول آمریکا در داخل آمریکا پایبند باشد. با آغاز سال میلادی جدید، شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز آغاز شده است و شکی در این نیست که ترامپ بیش از هر چیزی به انتخابات ریاست جمهوری توجه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار