مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت:مدیریت یکپارچه منابع آبی در استان همدان وجود ندارد.

ضعف مدیریت یکپارچه منابع آبی در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،عادل عربی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سازمان محیط زیست سعی دارد با دریافت اعتبار و مطالبات مردمی، حق‌آبه تالاب آق‌گل را آزاد و تا حدودی منابع آبی این تالاب را تأمین کند که این موضوع همت مردم و مطالبات آن‌ها را می‌طلبد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه همدان دارای سه تالاب طبیعی آق‌گل در ملایر و دو تالاب چمشور و پیرسلمان در اسدآباد است، اما متأسفانه تالاب آق‌گل به علت جلوگیری از ورود حق‌آبه از روستای قره‌چای و عدم بارش باران از سال ۸۸ تاکنون خشک شده است.
عربی تصریح کرد: اگر چه تالاب آق‌گل خشک و بدون آب است، اما همچنان برخی از گونه‌های پرندگان نیز در چاله‌های این تالاب زندگی می‌کنند و این تالاب با وجود خشکی همچنان دارای برخی از گونه‌های پرندگان است.
وی با اشاره به تالاب‌های مصنوعی که توسط انسان‌ها ساخته می‌شوند، عنوان کرد: سد اکباتان، تالاب آبشینه و تالاب شیرین سو از جمله تالاب‌های مصنوعی هستند که در صورت سرریز سد اکباتان، آب سرریز شده به این تالاب‌ها راه یافته و در آن‌جا ذخیره می‌شود.
عربی اضافه کرد: با توجه به میزان وضعیت بارش در چند سال اخیر، سد اکباتان به ندرت سرریز شده و این موضوع سبب خشکی و کم آب بودن تالاب آبشینه و شیرین سو می‌شود.
وی با اشاره به حیات و زندگی برخی از گونه‌های پرندگان زمستانی در تالاب آبشینه، بیان کرد: اگر چه این تالاب کم آب است، اما پرندگان بسیاری در این تالاب حضور داشته و در آنجا زندگی می‌کنند که در مدت اخیر طعمه شکارچیان شده‌اند.
عربی یادآور شد: تالاب آبشینه، از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع است که به علت دور بودن از پایگاه مأموران محیط زیست، گاهی جولان‌گاه شکارچیان و شکار آن‌ها می‌شود.
وی از برخورد شدید محیط‌بانان با این شکارچیان خبر داد و گفت: در صورت مشاهده مأموران محیط زیست از شکار این شکارچیان طبق قانون برخورد شدیدی با آن‌ها خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه شکار در تالاب آبشینه اقدامی غیر قانونی است، از برخورد شدید و قانونی مأموران محیط زیست با شکارچیان این تالاب خبر داد.
عربی از مردم درخواست کرد در صورت مشاهده شکار پرندگان یا حیوانات دیگر نه تنها در این تالاب بلکه در دیگر مناطق حفاظت شده در اسرع وقت مأموران محیط زیست را از طریق سامانه ۱۵۴۰ مطلع کنند.
وی افزود: با احیای دوباره این تالاب‌ها بار دیگر این مناطق زیستگاه پرندگان و گونه‌های جانوری متنوعی خواهد شد.
انتهای پیام/


مدیریت یکپارچه منابع آبی در همدان وجود ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.