عشایری، گفت: تسهیلات ۱۱۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد به سازندگان در بافت‌های فرسوده تخصیص می‌یابد.

پرداخت تسهیلات ۱۱۰ میلیون تومانی به سازندگان بافت فرسودهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران بازآفرینی شهری در حاشیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با بیان اینکه همه آنچه در برنامه بازآفرینی شهری به عنوان یک رویکرد تعریف شده است در این نمایشگاه عرضه کرده‌ایم، گفت: رویکرد اولیه ما آن است که مشارکت عمومی اتفاق بیفتد و همزمان با ظرفیت سازی بتوانیم ارکان اصلی برنامه جامعه بازآفرینی شهری را به مرحله اجرایی برسانیم.

وی ادامه داد: طرح جامع بازآفرینی شهری پنج رکن اصلی دارد که دولت، شهرداری، توسعه گران، تسهیل‌گران و مردم از ارکان اصلی بازآفرینی شهری هستند.

مدیرعامل شرکت عمران بازآفرینی شهری در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تسهیلات در نظر گرفته شده برای سازندگان و خریداران واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده گفت: کل منابعی که برای بازآفرینی شهری در سال ۹۷ پیش بینی شده ۶ هزار میلیارد تومان بوده که در سراسر استان‌ها توزیع شده است.

عشایری افزود: از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که به تسهیلات اختصاص یافته است، قرار است به ازای هر واحد مسکونی در کلان شهر‌ها و تهران ۵۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و سایر شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد بدون سپرده گذاری وام داده شود. همچنین برای سازندگان حرفه‌ای تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان بدون سپرده گذاری امکان پرداخت وام وجود دارد که ۵۰ میلیون تومان آن با سود ۹ درصد و ۶۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد در تهران و کلان شهر‌ها و در سایر شهر‌ها به شکل ۴۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۷۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد است.

عشایری با بیان اینکه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال از اهداف برنامه بازآفرینی شهری است گفت: از این تعداد پروانه ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده سراسر کشور صادر شده که از این ۷۰ هزار واحد مسکونی ۳۵ هزار واحد آن در اراضی دولتی قرار دارد.

 وی درباره علت توقف پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس تهران گفت: به محض آنکه کلنگ زنی این محله آغاز شد پیمانکار نیز کار خود را آغاز کرد که بلافاصله ۳ اتفاق رخ داد. یکی اینکه شرکت گاز به دلیل برخی تغییرات در لوله اصلی گاز منطقه، جلوی فعالیت را گرفت و سه ماه پروژه متوقف شد. همچنین قرار بود که شهرداری به این پروژه پروانه ساختمانی بدهد، اما سه بار شهردار تهران تغییر کرد. مشکل سوم این بود که قیمت‌ها در قرارداد اولیه بر اساس فهرست بهای نهایی قیمت تمام شده ساخت و ساز نبود بلکه بر اساس قیمت مصالح ساختمانی در روز کلنگ زنی بود. به همین دلیل قرار شد تا قرارداد با پیمانکار مجددا بررسی شود. در حال حاضر هم پروانه ساخت صادر شده و هم کمیسیون ماده ۵ شهرداری آن را تایید کرده است. فردا هم قرار است رقم جدید قرارداد با پیمانکار بررسی شود.

عشایری در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه واگذاری شرکت‌های عمران و مسکن سازان به عنوان شرکت‌های ساخت و ساز که به زیر مجموعه شرکت عمران و بهسازی شهری فعالیت می‌کردند و سرنوشت واگذاری آنها به بخش خصوصی گفت: سال ۹۲ طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شد. بخشی از آنها به عنوان بدهی دولت به بانک عامل بخش مسکن به این بانک اختصاص یافت و کار واگذاری را وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی سازی پیگیری می‌کرد. پس از واگذاری این شرکت‌های تابعه، شرکت عمران و بهسازی شهری عمران تغییر ماهیت داده و از شرکت ساخت و ساز به شرکت سیاستگذار تغییر یافت و اسم آن نیز از عمران و بهسازی شهری به بازآفرینی شهری تغییر کرد. این شرکت هیچ گونه دخالتی در نحوه واگذاری‌ها نداشت.

۶.۱ میلیون متر مربع اراضی دولتی در اختیار شرکت‌های بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد

وی درباره واگذاری اراضی دستگاه‌ها دولتی در بافت‌های فرسوده برای اجرای طرح باز‌آفرینی شهری گفت: تا کنون اراضی زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهر‌سازی، اراضی شهرداری تهران و اراضی شهرداری‌های ۸ شهر دیگر معادل ۶.۱ میلیون متر مربع واگذار شده که این اراضی‌ برای ساخت ۳۵ هزار واحد مسکونی و اجرای برنامه باز آفرینی شهری در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی گفت: در حال پیگیری دریافت اراضی سایر دستگاه‌های دولتی هستیم و هم اکنون وزارت نیرو ۱۰ هکتار بافت فرسوده دارد که ۳ هکتار آنها مستحدثات هستند.

وی تاکید کرد: طبق دستور رئیس جمهور علاوه بر اراضی دولتی واقع در بافت‌های فرسوده هدف اراضی واقع در محلات همجوار بلافصل باید به این بخش اختصاص یابد به طور مثال با توجه به این موضوع محله فرحزاد تهران جزو محله‌های بازآفرینی شهری است که محله همجوار آن سعادت آباد هم شامل دستور رئیس جمهور می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اگرمستقیماوام به انبوه سازان داده نشده بودوبدست خود متقاضیان اصلی وام داده بودندآنهمه سواستفاده هانشده بودو تاحالابخش زیادی ازمشکل مسکن حل شده بود.24/10/1397
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۳ دی ۱۳۹۷
پرداخت وام به حساب مجریان ذیصلاح
آخرین اخبار