آفت شپشک سفید، 85 هزار هکتار از تاغزارهای خراسان جنوبی را آلوده کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ نصرآبادی مدیر کل منابع طبیعی استان گفت: عمر و سرمایه ی ۴۰ ساله ی منابعطبیعی استان این روزها در چنگ قاتلی به نام شپشک سفید است که 85 هزار هکتار از مساحت تاغزارهای دست کاشت و طبیعی خراسان جنوبی را نابود کرده است.

 وی افزود: این آفت در اثر تداوم خشکسالی ها در استان، حالت فورانی به خود گرفته و علاوه بر درختان و مزارع، اکنون به عرصه های منابع طبیعی نیز هجوم آورده است.

نصرآبادی مهمترین نقش تاغزارها را جلوگیری از بیابانزایی، فرسایش بادی و حرکت شن های روان عنوان کرد و گفت: سال ۹۳  سطح تاغزارهای آلوده به آفت شپشک سفید استان ، ۲۰ هزار هکتار اعلام شد  اما این آمار اکنون به بیش از ۸۵ هزار هکتار رسیده است و هر سال میزان درگیری نسبت به سال قبل، دو برابر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی افزود: از این میزان سطح آلودگی، حدود ۳۶ هزار هکتار جزو مناطقی است که سطح آلودگی در آن بسیار بالا و فوق بحرانی است که نیاز به اقدامات مقابله ای دارد.

وی اظهار کرد: در سال های ۹۳ و ۹۴ اعتباری که برای از بین بردن این آفت در زمین های بحرانی مورد نیاز بود حدود ۵۰ میلیارد تومان برآورد شد، اما اکنون با سطح درگیری بیش از ۸۵ هزار هکتار و البته تداوم خشکسالی، اعتبار مورد نیاز به  ۷۰ میلیارد تومان رسیده است .

نصرآبادی  با اشاره به اینکه تاغزارهای طبیعی و دست کاشت خراسان جنوبی سابقه ای ۴۰ ساله دارد افزود: اگر روند نابودی تاغزارها با این سرعت پیش رود ، زحمات این سالها در بخش بیابانزدایی از بین می رود.

مساحت کل تاغزارهای استان (طبیعی و دست کاشت ) ۸۹۳ هزار و  ۶۳۹ هکتار است که هم اکنون بیش از ۶۵۱ هزار و ۶۳۹ هکتار آن تاغزار طبیعی و بیش از ۲۴۲ هزار هکتار آن تاغزار دست کاشت است.

انتهای پیام/ ط آ

بیش از۸۹۳ هزار  مساحت کل تاغزارهای استان

برچسب ها: منابع طبیعی ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.