معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح و بهره‌برداری یادمان شاعر برجسته خوزستانی ملافاضل سکرانی حضور یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: شعر ایران زمین همواره با حکمت و عرفان و آداب و رسوم گره خورده و توانسته است تصویری منحصر به فرد و خیره کننده در جغرافیای ادب جهان از خود به یادگار گذاشته است.

وی افزود: ایران اسلامی با وجود تنوع نژادی، زبانی، قومی و فرهنگی تابلوی زیبایی از پیوند اقوام و فرهنگ‌های گوناگون است و این پیوستگی فرهنگی به ویژه در رابطه با اشعار و موسیقی محلی جلوه بیشتری دارد که در این میان شعر محلی یا شعر شعبی عربی خوزستان و به ویژه شادگان که از سبقه ادبی درخشانی برخوردار است و با وجود شاعران بزرگ و صاحب سبک و اندیشه منحصر به فرد توانسته است توجه اهل ادب کشور و حتی کشور‌های عربی را به خود جلب کند.

جوادی بیان داشت: وجه تمایز شعر عربی ایرانی نسبت به دیگر کشور‌ها در ارتباط تنگاتنگ آن با مردم کوچه و بازار و طول ماندگاری آن در حافظه جنبی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شعر عربی ایرانی و مشخصا شعر خوزستانی در اصل شعری است که بیانگر احساسات، سنن و فرهنگ اصیل مردم منطقه است و مرحوم ملافاضل سکرانی شاعر معروف خوزستانی در شادگان در سرودن اشعار مختلف تبهر خاصی داشت، اشعار وی در مدح اهل بیت نام و آوازه وی را در میان مسلمانان بیش از پیش ماندگار کرده است که ملافاضل سکرانی بی‌تردید سهم زیادی در رشد و توسعه شعر شعبی دارد و از این جهت مایه افتخار و مباهات است.

وی در پایان گفت: این شاعر برجسته در بسیاری از اوزان و قالب‌های شعری، شعر سروده است، اما در وزن و نظم شعر ابوذیه مهارت خاصی دارد که به امیرالابوذیه ملقب شد و شهرت وی از مرز‌های ایران گذشته و در آن سوی مرز‌ها نیز همتراز بزرگان شعر شعبی عربی از آن یاد می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانواده این شاعر و ادیب بنام خوزستانی با اهداء لوح تقدیر قدردانی کرد.

در متن این لوح تقدیر آمده است:

ایران سرزمین اندیشه های ناب مذهبی و متعالی ست ،اندیشه هایی که انسان را از بسیط خاک به افلاک رهنمون میشود .و در سایه سار حب الوطن من الایمان دوستداری و عشق به سرزمین نیز ماهیتی مذهبی و دینی پیدا میکند و این ماهیت متعالی مرهون اندیشمندانی فاضل و حکیمانی خرد ورز که مرحوم امیرالشعرای خوزستان استاد فاضل سکرانی سر آمد اینگونه اندیشه ای است.

اینک در کمال احترام و در سرزمین نخل و کارون و به پاس قدردانی از مجاهدات آن شاعر گرانسنگ این لوح سپاس تقدیم می گردد.

انتهای پیام/م

برپایی یادمان شاعر برجسته خوزستانی ملافاضل سکرانی

برچسب ها: شعر ، اخبار فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.