به تازگی یک نمایشگاه اثری بی کیفیت را با قیمت گزاف به نمایش درآورده است.

فروش اثر هنری یا پولشویی در هنر؟ / معیار قیمت گذاری آثار هنری در نمایشگاه‌ها مشخص نیستبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پولشویی تعریف ساده‌ای دارد و برای فهمیدن این معنای ساده لازم نیست دکترای اقتصاد داشته باشیم یا حتی کتابی تخصصی را ورق بزنیم؛ تنها کافی است عنوان «پولشویی» را در موتورهای جستجوگر اینترنت بنویسیم تا به تعریف ساده‌ای برسیم. «پولشویی یا همان (Money Laundering) تبدیل سود حاصل از خلافکاری و فساد به دارایی‌های به ظاهر مشروع است. »

در فرآیند پولشویی، پول حاصل از اقدامات غیرقانونی تبدیل به پول یا ثروتی می‌شود که در ظاهر از راه‌های قانونی بدست آمده‌است و به این طریق «پول شسته شده» وارد اقتصاد می‌شود. اما فهمیدن معنای ساده یک مفهوم به این معنی نیست که ما به یکباره تبدیل به کارشناس پولشویی هم می‌شویم. 

این پدیده در سال‌های اخیر که بیشتر سرمایه داران بدون داشتن اطلاعات کافی دست به سرمایه گذاری در هنر می‌زنند در این حوزه بیشتر از دیگر صنعت‌ها روی می دهد.

عده‌ای با مشاوره‌های غلط دلالان هنری آثاری را در نمایشگاه، حراج و... خریداری می‌کنند که به گفته کارشناسان مجرب ارزش مالی چندانی ندارد؛ آثاری که مورد پسند ایرانیان نیست، اما در پشت نقاب هنر‌های مدرن پنهان شده و به برخی پولداران تحمیل می‌شود.

ورود سرمایه‌های هنگفت به هنر نه تنها بد نیست بلکه ضامن آینده هنرمندان جوان این مملکت است، به شرطی که این پول‌های خوب برای خرید آثار خوب صرف شود. بسیاری از هنرمندان که گالری‌ها حوصله کشف آن‌ها را نداشته اند با مبالغی خیلی کمتر از این پول‌ها زندگیشان را تکان اساسی می دهند.

در نظر داشته باشیم که مقصود ما از هنر فاخر صرفا آثار کلاسیک نیست، آثار مدرن هم می‌توانند فاخر باشند کما اینکه نمونه‌های مدرن خوب بسیار داریم و در دنیا هم خواهان دارد.

هدف کلی این است که قیمت آثار در نمایشگاه‌ها باید متناسب با کیفیت و سابقه هنری خالق آن باشد در غیر اینصورت پولشویی به معنای واقعی حوزه مقدس هنر را لکه دار می کند.

در فیلم پایین درباره اثری که باقیمت ۶۵ میلیون تومان به نمایش درآمده است قضاوت کنید.

 

انتهای پیام/

ضربه مهلک پولشویی به هنر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار