معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از احیای ۱۲ رشته صنایع دستی فراموش شده استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ایزدی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه از ۲۰۰ رشته مصوب صنایع دستی در کشور ۸۰ رشته در مازندران فعال است گفت: منبت، سفال، معرق، سوزن دوزی، چادر شب و لاک تراشی مورد توجه هنرمندان و مشتریان است.

وی افزود: ۱۲ رشته از این صنعت که فراموش شده بودند احیا می‌شوند.

ایزدی با بیان اینکه از اواخر پارسال بر اساس قانون، صنعتگرانی که پروانه بهره برداری داشته باشند می‌توانند بیمه شوند، افزود: تاکنون این قانون به دلیل تامین نشدن اعتبارات اجرا نشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، برند سازی محصولات صنایع دستی مازندران را یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی برشمرد وافزود: به دنبال ثبت ملی جغرافیایی شهر‌های نور، بهشهر و سوادکوه هستیم تا با این ثبت‌های ملی گردشگری این شهر‌ها نیز با نگاه ویژه تری رونق پیدا کند و با رونق گردشگری عرضه صنایع دستی نیز با شرایط مناسب‌تر انجام خواهد شد.

وی به برپایی نمایشگاه‌های دائمی در استان اشاره کرد وگفت: با همکاری شهرداران برپایی نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی در مازندران کلید زده شد و شهر‌های سوادکوه شمالی، جویبارو تنکابن پیشتاز در عرضه صنایع دستی هستند.

عبدالرضا اتحاد رئیس خانه هنرمندان مازندران نیز گفت: بیش از ۴ هزار نفر در زمینه هنر‌های چوبی، بافت گلیم وفرش فعالیت دارند، اما نبود حمایت‌های مالی سبب شده است تا در زمینه عرضه صنایع دستی مازندران با چالش روبرو باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در استان ضعف بازاریابی وجود دارد، افزود: در انجمن صنایع دستی مازندران فعالان بیشماری فعالیت می‌کنند، اما نبود نمایشگاه‌های دائمی عرضه محصولات صنایع دستی، عرضه آن را با چالش روبرو کرده و این مشکلات سبب شده است تا علاقمندان تولید صنایع دستی در مازندران کاهش پیدا کند.

اتحاد با اشاره به تقویت حضور گردشگران در حمایت از صنایع دستی افزود: قرار شد بازارچه دائمی در مجتمع تجاری" دنیای آرزوها" در ساری ایجاد شود که بزودی با عرضه محصولات در این مجتمع زمینه برای حضور هنرمندان فراهم می‌شود.

قالی بافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیمچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فراورده‌های پوست و چرم، هنر‌های مرتبط با فلز، هنر‌های مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی در کنار نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، صنایع دستی دریایی و عروسک‌سازی در مازندران رواج دارد.

انتهای پیام/آ

۱۲ رشته صنعت دستی مازندران احیا می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.