سوریه به شورای امنیت هشدار داد در صورت عدم اقدام برای پایان دادن به تجاوزات صهیونیست‌ها، واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  دمشق می‌گوید دیگر در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاکش که با سکوت تکراری شورای امنیت مواجه است، خویشتنداری نخواهد کرد. سوریه اعلام کرده در صورتی که شورای امنیت تدابیر لازم برای توقف تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را لحاظ نکند، پاسخ صهیونیست‌ها را در همان سطح می‌دهد.


بیشتربخوانید: تهران - تل آویو؛ سفری کوتاه، اما نابودگر


رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه صبح دوشنبه و در کمتر از 24 ساعت، دومین حمله هوایی خود را علیه خاک سوریه انجام داد. عمده موشک‌های شلیک‌شده، با تقابل سامانه‌های پدافند هوایی سوریه مواجه شد اما چند موشک به اهدافی در فرودگاه بین‌المللی دمشق اصابت کرد. بی‌توجهی نهادهای بین‌المللی به تجاوزهای صهیونیست‌ها باعث شد سوریه موضع محکم‌تری در برابر صهیونیست‌ها بگیرد و از پاسخ متناسب و همسطح به تجاوزات صهیونیست‌ها بگوید. روز گذشته بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در شورای امنیت در سخنرانی خود در برابر این شورا تهدید کرد در صورتی که شورای امنیت تدابیر لازم برای توقف تجاوزات مکرر اسرائیل به خاک سوریه را لحاظ نکند کشورش نیز از حق قانونی‌اش در دفاع از خود استفاده می‌کند، واکنش به تجاوز اسرائیل علیه فرودگاه بین‌المللی دمشق مقابله به مثل و بمباران فرودگاه تل‌آویو خواهد بود.

جعفری تاکید کرد: «بمباران رژیم صهیونیستی نقض علنی قانون بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت محسوب می‌شود و به منزله اخلال در ماموریت نظارت سازمان ملل است که مشروعیت رویکرد سازمان ملل را از بین می‌برد.» نماینده سوریه خاطرنشان کرد این حملات و تجاوزات رخ می‌دهند چون شورای امنیت به‌خوبی به وظیفه‌اش عمل نکرده چون آمریکا حمایت نامحدود صورت می‌دهد و هیچ مواخذه‌ای در کار نیست حتی صوری.

حملات اثرگذار؟

عمدتا تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه با استفاده از جنگنده‌های پیشرفته صورت گرفته است. ارتش رژیم صهیونیستی ظاهرا عقیده دارد حملات هوایی به‌تنهایی می‌تواند این رژیم را به هدفش یعنی از بین بردن آنچه تهدید فزاینده ایران در مرز شمال شرقی می‌خواند، برساند، اما سابقه این گونه جنگیدن نشان داده که این امر امکان‌پذیر نیست. «جیوولی دوئت»، نظریه‌پرداز ایتالیایی در سال 1920 پیش‌بینی کرد که قدرت هوایی به تنهایی تعیین‌کننده جنگ‌های آینده است، اما واقعیت بیانگر چیز دیگری است. آمریکا در جنگ ویتنام تصمیم گرفت به جای اعزام نیروی زمینی به شمال ویتنام، از بمباران پی‌در‌پی برای تحمیل فشار بر این کشور استفاده کند. بعدها دولت نیکسون تلاش کرد برای محدود ساختن افزایش نیروهای دشمن در کامبوج فقط از بمباران هوایی استفاده کند. هر دو اقدام آنها با شکست مواجه شد و نشان داد تکیه بسیار بر قدرت هوایی که استراتژی ناقصی است، دلیل اصلی شکست نهایی آمریکا در این جنگ‌ها بوده است. رژیم صهیونیستی نیز بارها خود را برای رسیدن به اهداف راهبردی تنها از طریق قدرت هوایی، ناتوان یافته است.

«دان حالوتس»، فرمانده ستادکل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ دوم علیه لبنان در سال 2006 بود. او معتقد بود قدرت هوایی به‌تنهایی می‌تواند قابلیت حزب‌الله برای پرتاب موشک به این رژیم را نابود کند و به شکست عملیات آنان منتج شود. با این وجود، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از 11 هزار و ۸۹۷ عملیات جنگی در طول جنگ ۳۳ روزه استفاده کرد که نتایج مطلوب و کافی نداشتند. طبق یافته‌های تحقیقات پساجنگ رژیم صهیونیستی، این رژیم در جنگ 33 روزه لبنان تنها توانست ۱۰۰ عدد از ۱۲ هزار پرتابگر موشک حزب‌الله را نابود کند. حالا در سوریه هم صهیونیست‌ها همین شیوه شکست‌خورده را تکرار می‌کنند. قطعا فرماندهان رژیم صهیونیستی به این مساله واقفند اما در برابر قدرت منطقه‌ای ایران هیچ‌کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند و تلاش می‌کنند با این اقدامات، چنین وانمود کنند که حضور ایران باعث این تجاوزها به سوریه می‌شود و تا زمانی که تهران در نزدیکی فلسطین اشغالی حضور دارد، این حملات نیز ادامه خواهند داشت. البته نتایج این طراحی‌ها همچون نتیجه جنگ سوریه به نفع ایران خواهد شد. در همین راستا، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر فلسطینی در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «تبدیل ایران به کشوری رودرروی رژیم اشغالگر اسرائیل به چه معناست؟...» تجاوز روزهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را با دستاوردهای مهمی برای جبهه مقاومت همراه دانست. او نوشت که ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کشور «رودرروی» رژیم اشغالگر اسرائیل است و تبدیل به یک قدرت نظامی شده که سران رژیم صهیونیستی سیاستمداران آن یا نظامیان‌شان، هزار حساب روی آن می‌کنند آن هم برای اولین بار از زمان آغاز مناقشه اعراب و اسرائیل در 100 سال پیش چون ایران یک نیروی نظامی قدرتمند است و دارای شبکه‌ای از بازوهای غیررسمی نظامی است که قادرند جنگ‌های چریکی به راه اندازند.

او همچنین نوشت چشم‌انداز واکنش سوریه و ایران به حملات رژیم صهیونیستی، بزرگ است و شلیک یک موشک با برد متوسط مجهز به کلاهک پر شده از نیم تن بمب به بلندی‌های جولان در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل، تایید می‌کند که شک و تردیدها برای انتقام‌گیری برطرف شده است. این یعنی یک تصمیم استراتژیک برای شروع مرحله بعدی گرفته شده است.

نویسنده ادعاهای مقامات اسرائیلی درباره هدف قرار دادن انبارهای سلاح و پایگاه‌های سپاه در سوریه را حتی از سوی کارشناسان نظامی اسرائیل بسیار مشکوک دانست و نوشت: «این ادعای مبالغه‌آمیز به‌منظور سرپوش گذاشتن بر یک تصمیم استراتژیک بسیار مهم صورت گرفت و آن هم گشوده شدن تدریجی جبهه جولان و ایجاد یک جبهه جنوبی در رویارویی با رژیم اشغالگر است.»

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار