سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳۰ میلیون نفر تا سال ۱۴۰۵ در ایران کارت اهدای عضو خواهند داشت که یک افق دست یافتنی است.

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،مهدی شادنوش سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از مرکز پیوند کلیه و کبد در بیمارستان بوعلی سینا شیراز با اشاره به تلاش‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در جامعه بیان کرد: بنا بر برنامه ریزی ها، ۳۰ میلیون نفر تا سال ۱۴۰۵ در ایران کارت اهدای عضو خواهند داشت که یک افق دست یافتنی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت عضو در کشور صادر و توزیع شده که با اقدام‌های انجام شده و فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی تا سال آینده این آمار به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داوطلب اهدای عضو می‌رسد.

شاد نوش ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ مرکز پیوند کلیه در کشور فعال است، که ۱۲ مرکز پیوند در تهران و ۱۸ مرکز در سایر استان‌ها دایر بوده، و شیراز از جمله شهر‌های پیشرو در پیوند عضو و زمینه الگویی مناسب برای سایر مناطق است.

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: روند رو به رشد بیماران دیالیزی روبه افزایش است، به گونه‌ای که روزانه حدود ١٥ هزار دیالیز در کشور انجام می‌شود، که تغییر در سبک زندگی و کنترل عوامل تهدید کننده سلامت اندام حیاتی بدن می‌تواند روند افزایشی بیماری‌های کلیوی را کنترل کند.

وی اظهار کرد: براساس جامعه آماری، پیش بینی می‌شود از ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور، در حدود ۷۰ درصد نیاز به پیوند داشته باشند که حدود ۲۳ هزار نفر از این جمعیت را دربرمی گیرد و هشت هزار و ۶۰۰ بیمار دیالیزی هم اکنون در سراسر کشور منتظر پیوند کلیه هستند.

همچنین علی ملک حسینی مدیرعامل هیات امنای مرکز خیریه پیوند اعضای بوعلی سینا نیز در با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز، بر اهمیت جایگاه واقعی پیوند در جامعه تاکید کرد وگفت: ۹۷ درصد از جراحی‌های پیوند در این مرکز با استفاده از عضو افراد مرگ مغزی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد:از سال ۶۶ تاکنون، ۲۰۰ هزار کارت عضویت اهدای اعضا در شیراز و استان فارس توزیع شده است.

مدیرعامل هیات امنای مرکز خیریه پیوند اعضای بوعلی سینا بیان کرد: آموزش تعداد زیادی جراحان پیوند از کشور‌های مختلف مانند تاجیکستان، لبنان، پاکستان و سودان در این مرکز به عنوان جلوه‌ای دیگر از فعالیت‌های آموزشی است.
انتهای پیام/ت

دریافت کارت اهداء عضو افقی در سال یک هزار و چهار صدو پنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار