یک کارشناس مذهبی درباره رهایی از عذاب قبر توضیحاتی ارائه داد.

برای رهایی از عذاب قبر چه کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین کریم مؤمنی کارشناس مذهبی درباره عذاب قبر گفت: آنچه که به عنوان "عذاب قبر" در اذهان مردم وجود دارد، طبق روایات متقن، عذابی است که در قبر به جسم انسان وارد می‌شود نه روح آدمی؛ به طوری که علامه مجلسی در این باره می‌گوید " اخبار مستفیذی داریم که آنچه پس از مرگ مورد عذاب قرار می‌گیرد، جسد و پیکر دنیوی انسان است".

‌حجت الاسلام و المسلمین کریم مؤمنی عنوان کرد: علامه مجلسی با توجه به روایت مستند، متذکر می‌شود که داخل قبر، روح وارد جسم می‌شود و فشار و سختی قبر بر جسم انسان وارد می‌شود؛ در برخی روایات آمده است گاهی عذاب قبر آنچنان زیاد است که از شدت آن، استخوان‌ها خُرد می‌شوند.

چه راهکاری برای دفع عذاب قبر وجود دارد؟

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: از آنجا که انسان در عالمی قرار گرفته است که همه چیز باهم مرتبط هستند، بنابراین ادعیه مختلفی وجود دارد که موجب مصون ماندن از عذاب قبر و یا کاستن از شدت آن می‌شود که البته دسته‌ای از این دعا‌ها مربوط به زمان حیات انسان می‌شود و بخش دیگر این دعا‌ها پس از مرگ چنین تأثیری را خواهند داشت.

مؤمنی در رابطه با ادعیه‌ای که قرائت آن در زمان حیات انسان، موجب کاهش فشار قبر پس از مرگ می‌شود، گفت: بنابر روایات مستند، مداومت بر قرائت برخی ادعیه و یا سوره‌هایی از قرآن، همچون آیه الکرسی، قرائت برخی از ادعیه صحیفه، خواندن سه مرتبه دعای یستشیر، خواندن سوره یاسین، قرائت سوره تکاثر در هنگام خوابیدن، قرائت و مداومت بر زیارت عاشورا، خواندن نماز مخصوص شب جمعه که جزئیات آن در مفاتیح ذکر شده است، از جمله اعمالی است که موجب کاستن فشار قبر بر بدن انسان پس از مرگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، طبق روایتی از پیامبر (ص)، شخصی که مساجد را جارو کرده و نظافت کند، بدن او پس از مرگ، متلاشی نمی‌شود، افزود: علاوه بر ادعیه و سوره‌هایی که ذکر شد، برخی اعمال انسان در زمان حیات او، همچون به جا آوردن حج کامل، نیز می‌تواند از عذاب قبر بکاهد، هم چنین کسی که در شب و یا روز جمعه فوت کند، شخصی که پیکر او در نجف اشرف به خاک سپرده شود و فردی که در ماه مبارک رمضان فوت کند، از عذاب قبر مصون مانده و یا از فشار قبر او کم می‌شود.

خوش اخلاقی در زمان حیات، مانع از عذاب قبر می‌شود

این کارشناس مذهبی ادامه داد: طولانی کردن سجده به هنگام نماز خواندن، مردم آزار نبودن، بی مبالات نبودن به طهارت و نجاست، خوش اخلاقی با خانواده، صبر کردن زن در برابر بد خلقی و تنگ دستی شوهر، بخشیدن مهریه زن به شوهر و… همگی جزو اعمالی است که انسان را از عذاب قبر پس از مرگ مصون می‌کند.

مؤمنی خاطر نشان کرد: طبق آنچه که ذکر شد، بدیهی است بدخلقی نسبت به خانواده، بی مبالاتی و اهمیت ندادن به طهارت و نجاست و مردم آزاری بر شدت عذاب قبر، می‌افزاید؛ هم چنین طبق روایات "مردی که سبیل خود را بلند نگه می‌دارد، بر عذاب قبر او افزوده می‌شود".

اعمالی که پس از مرگ، مانع از فشار قبر می‌شود، چیست؟

وی در خصوص اعمالی که دیگران با انجام دادن آن، می‌توانند موجب کاهش عذاب قبر متوفی شود، تاکید کرد: در روایات به انجام دادن برخی امور پس از مرگ سفارش شده است، برای مثال حک کردن و نوشتن دعای جوشن کبیر بر کفن میت، گذاشتن چوب تَر درخت خرما بر بالین میت در هنگام دفن و قرائت و یا نوشتن ادعیه‌ای که در این خصوص در مفاتیح ذکر شده است، در کاهش عذاب قبر مؤثر است.


بیشتر بخوانید:فلسفه زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال/ دعاهایى که به کار اموات مى آیند


این کارشناس مذهبی در رابطه با گذاشتن چوب تَر درخت خرما بر بالین میت بیان کرد: در اصطلاح فقهی، به این دو چوب تَر، "جَریدَتِین" گفته می‌شود و در روایات به انجام دادن این عمل بسیار سفارش شده است، به طوری که در این خصوص آمده است " تا زمانی که این دو چوب، " تَر" هستند، خدواند عذاب قبر را از میت دفع می‌کند"؛ در صورتی که چوب درخت خرما، در دسترس نبود، چوب درختان دیگر را نیز می‌توان جایگزین کرد.

دعای جوشن کبیر، چگونه عذاب قبر را دفع می‌کند؟

مؤمنی در رابطه با تأثیر دعای جوشن کبیر، بر کاهش عذاب قبر و یا دفع آن گفت: کلمه "جوشن" به معنای "زره" است و این دعا را حضرت جبرئیل به پیامبر اسلام (ص) آموزش داد، و به حضرت محمد (ص) فرمود" اگر این دعا را بخوانی و یا همراه خود داشته باشی، گویا زرهی از طرف خداوند همراه تو است، که هیچ چیز نمی‌تواند به جسم تو آسیب برساند"؛ بر این اساس گذاشتن این دعا بر روی کفن میت، می‌تواند به این علت باشد.

شفاعت امام حسین (ع)، شامل کسانی که بر قرائت زیارت عاشورا مداومت کنند

وی در خصوص مداومت بر قرائت زیارت عاشورا و تأثیر آن در دفع فشار قبر پس از مرگ، تصریح کرد: علما و بزرگانی که اموری را از حضرت، ولی عصر (عج) کسب کرده اند، گفته اند که مداومت بر قرائت زیارت عاشورا، تأثیر به سزایی در دفع عذاب قبر دارد، چرا که در فراز آخر زیارت عاشورا می‌خوانیم "اللهم الرزقنی شفاعه الحسین (ع) یوم الورود" و این "یوم الورود" بر طبق روایات، همان روزی است که پیکر انسان وارد قبر می‌شود.

این کارشناس مذهبی افزود: بنابراین شخصی که هنگام حیات خود، با قرائت زیارت عاشورا، شفاعت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را از خداوند طلب می‌کند، به لطف خداوند، شفاعت آن حضرت در هنگام قبر شامل او شده و عذاب قبر را از او دفع خواهد کرد و درواقع این زیارت عاشورا نجات دهنده بشر در این مواقع است.

وی در رابطه با ادعیه مختلفی که همراه میت، دفن می‌شود گفت: آنچه که در میان دعا‌ها مشهور و مسلم است، دعای جوشن کبیر است که روی کفن میت معمولاً نوشته شده و همراه او در قبر گذاشته می‌شود، ادعیه دیگری که در این خصوص وجود دارد، اگر در کتبی همچون مفاتیح الجنان و کتب مستند موجود باشد، می‌توان از این ادعیه نیز برای دفع فشار قبر و … استفاده کرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

رهایی از عذاب قبر

برچسب ها: دانستنی ها ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
فقط از خدا میخوام از گناهانمون بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
تنها امیدم به این جمله است

اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
من به سکرات مرگ ( سختی ها و فشار ها و عذاب های مرگ و جان دادن ) و به فشار و عذاب قبر ایمان و اعتقاد دارم و خیلی هم می ترسم و نگرانم بخاطر گناهانم از خدا و از امام حسین و امام زمان و ائمه امید کمک و شفاعت و بخشش دارم تنها امیدم همینه امیدوارم منو ببخشن و عذابم نکنن

اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
چه عذاب جسمی باشه چه روحی که قطعا و حتما از هر دو نوع خواهد بود عذاب قبر و سوال نکیر و منکر از واجبات دین است که هر کس آن را انکار کند مسلمان و شیعه نیست و قطعا این عذاب ها را تجربه خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
بدبخت تو که منکر عذاب وفشار قبر هستی اگه بود چه کار میخواهی بکنی که پشیمانی دیگرسوددی ندارد بهتر است آنچه دین گفته قبلا عمل کنیم چرا اینقدر باور دینی ما ضعیف شده شاید تقصیر ماهواره است
Iran (Islamic Republic of)
ممدی
۰۰:۱۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
من که وصیت می کنم یه قبر بزرگ دل باز برام بکنن اندازه یه قالی دوازده متری دور و برش رو با بتون محکم کنن کفشو ایزوگام کنن با خیال راحت توش بمیرم
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۲:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
دوستان عزیز
اعتقادات دینی را که از منبع روحی ناشی شده را تکذیب نکنید لااقل کمی مطالعه کنید و بعد اظهار نظر کنید در ضمن مسائل را با هم خلط نکنید گرانی و ... را با این حقایق مخلوط نکنید . اگه به دین اسلام هم معتقد نیستید بدانید که همه ادیان دیگه هم معاد را قبول دارند . مراقب اظهار نظرتان باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خدایا بدادمان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
انشاءالله توی همین دنیا همه گناهان مون بخشیده بشه و بجاش حسنات نوشته بشه بعد بمیریم خدایا عاقبت بخیرمون کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
احتمالا اون دنیا هم پارتی بازی باشه .
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۸:۳۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
انسان در چند عالم سیر میکند اولین ان عالم زر میباشد عالم دوم رحم مادر است عالم سوم دنیاست عالم چهارم برزخ و عالم پنجم قیامت کسی از عالم زر و رحم مادر خبر ندارد چون فقط روحانی میباشد روح به هیچ عنوان تعغیرنمیکند تا قیامت همان روح است فقط وارد قالبهای مختلفی به نام بدن قرار میگیرد بعد از عالم دنیا روح وارد بدنی مشابحه بدن دنیایی قرار میگیرد که بندگان صالح در مکانی به نام وادی السلام و بندگان شرور به مکانی به نام برحوت انتقال داده میشوند و بعضی بندگان تا قیامت در خواب هستند فشار قبر در عالم برزخ میباشد که بسیار سخت است شاید منظور از خورد استخوانها استخوانهای بدن برزخی باشد از لحظ علمی هم قابل اثباط است چون هر 15 سال تمام سلولهای بدن عوض میشود تو عمر 80 سال بدن 5 یا 6 مرتبه عوض میشود پس کسی که در سن 20 سالگی گناهی کرده بدن 20 سالگیش از بین رفته پس عذاب مربوط به بدن برزخی میباشد البته در قیامت تمام این مراحل در پرونده اعمال شخص عنوان خواهد شد از عالم زر که همه بندگان عهد گرفته شده تا عالم دنیا که پرونده انسان بسته میشود. خداوند همه را چه در دنیا واخرت ببخشد و بیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۷:۳۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
آخه چه فشارقبری بالاتر ازاین که فرزندانم دوماه است نمی توانند گوشت بخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
فشار قبر از این بدتر و بیشتر و سنگین تر است اگر بدانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
اینقد که این دنیا و مشکلات گرونی بهمون فشار اومده و عذاب دیدیم دیگه فشار قبر و این چیزا برامون سوسول بازیه بخدا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
عذاب و فشار اون دنیا سخت تر و شدیدتره
Netherlands
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
تا حالا که این همه نبش قبر انجام گرفته استحوان خرد شده ای دیده نشده ،فشار بر بدن وروح کناهکاران درهمین دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
پس تو حتما فشار و عذاب قبر را خواهی چشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خب اگه فشار قبر جسمی است وباعث خرد شدن استخوانها میشود پس چطور این همه اسکلت رو از تو قبر سالم میارن بیرون؟؟؟؟ گوش کیلویی ۸۳۰۰۰تومن(خودش بیشتر از فشار قبره) کی به فشار قبر فکر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
همه به فکر دنیا و به فکر شکم هستین و همه دین و ایمان خودتونو از دست دادین اگر به خدا و آخرت ایمان داشتین زندگی راحتی هم داشتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
زندگي سخت همان فشار قبر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
اين دنيا را بچست آجرت شايد نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خیلی قبل از تو این حرف رو زدن . ولی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
تو کافری و دین و ایمان نداری حتما عذاب الهی در آخرت نصیبت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
وقتی مردیم روح از بدن جدا میشود بسوی سرنوشت میرود در قبر خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
کافر هستین
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۵۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
من یادمه کوچیک ک بودیم یه کاری میخواستیم بکنیم بزرگترا گفتند اگر انجامش بدی شب بخابی و روز بیدار بشی کور میشی و ما هم انجام دادیم و کور نشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
دین و ایمان نداری و حتما عذاب را خواهی چشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
ما توی همین دنیا فشار قبر را تجربه کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اون دنیا بیشتر تجربه می کنی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
تنها راهش نخوردن بیت المال و بی عدالتی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
فشار قبر توهمي بيش نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
بعدا خودت واقعیت را خواهی دید مشخص میشود چه کسی در توهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
وقتی عذاب الهی به سراغت اومد می فهمی توهم چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خدا مهربانترین مهربانان عالمه،
مگه همه بزرگان دینی نمی گویند مرگ رسیدن به خداست ؟ مگه خدا مهربانترین مهربانان عالم نیست؟
بنابراین اگر حق مردم به گردن کسی نباشه و از نظر اخلاقی هم کسی را آزار نداده باشید، مطمئن باشید مرگ عذابی به همراه نداره و هزاران بار زندگی آن دنیا شیرین تر و بهتراز این دنیا (بخصوص زندگی در ایران ) خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
زندگی اون دنیا در صورتی بهتره که ایمان و عمل صالح داشته باشی
United States of America
ابوالفضل
۱۴:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
کارهای خوب کنیدوازخدا بخشودنتون روبخواید
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۵۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
دیگه چه عذابی از این بدتر که تو کشوری زندگی میکنی که دنیای ثروت هست ، اما مردمش بدبخت و بیچاره هستند ، حق مردم ما این نبود ، چه عذابی از این بدتر که جلوی زن و بچه ات همیشه باید شرمنده و خجل باشی ، مطمئن باشید خداوند تبارک و تعالی انقدر بخشنده و مهربانه حتماً حتماً مردم ضعیف ایران را فاکتور میگیره ، چون ما تو این دنیا عذابمون کشیدیم ، قطعاً بهشت به همه ما واجبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
دیگه هر چی باشه سخت تر از عذاب گرانی بیکاری و ... نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
متاسفانه نمیتونم بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
عذاب این دنیا یک از میلیارد عذاب و سختی اون دنیا هم نیست
-
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خدایا کمکمون کن
-
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
عذاب قبر سختتر از زندگی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
بله بله!!
ایشون تا حالا 2،3 بار رفتن اونطرف وبرگشتند!کاملا در جریان عذاب قبر هستند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
تا حالا چند بار عذاب قبر کشیدی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۱:۳۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
وای من در کل از قبر وحشت دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
هیچ نترس راهی که دیگران رفتن ترس نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خدایا از گناهانمان بگذرو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
با انسانیت و مهربانی
Iran (Islamic Republic of)
عباس فیروزپور
۱۰:۴۶ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
ایده اولوژی کفر جهانی حاکم بر جهان در مورد مسئله مرگ خیلی خشن و وحشی با مسئله مرگ برخورد می کنند اول اینکه هیچ گونه اطلاعاتی ندارند و هیچ منبع اطلاعاتی را در این زمینه به رسمیت نمی شناسند خدا خالق و رسول و وحی را تکذیب می کنند انسانهای پرورش یافته آنها با دردناکترین وضعی با این حقیقت روبرو می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
اگر خدا بخواهد میشود نیازی به هیچ ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۰:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
کاری نداره از قبر بیاید بیرون
United States of America
نرجس
۱۰:۵۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خودت بپر بیرون خیلی بی مزه بود حرفتون..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
اون موقع اگه تو تونستی بیا بیرون که در بری از مشکلات و سختی های پس از مرگ!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
فکر همه جاشو کردم
-
ارشادی
۰۹:۴۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
خیلی از علما اعتقاد دارند فشار قبر روحی است نه جسمی .در غیر این صورت افرادی که به دلایلی جسمشان هنگام مرگ از بین می رود (مثل انفجار و...)اینها نباید فشار قبر داشته باشند !یا کسانی که اصلا قبر ندارن مثل بودایی ها که اجسادشان را می سوزانند!اینکه روح در قبر وارد جسم می شود با عقل هم جور در نمی آید .انسان زنده باید سرایط زندگی برایش فراهم باشد مثل اکسیژن وتغذیه وسلامت اندام ها .اینها در قبر هیچ کدام فراهم نیستند که دوباره روح وارد جسم شود تا فقط فشار قبر ببیند ودوباره از جسم خارج شود.خیلی از فشارهای روحی به مراتب از فشار جسمی سخت تر وخرد کننده تر هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
یا حتی افرادی که در دریا غرق شده و جسدشون خوراک جانوران میشه قبری ندارن که استخوانشون از فشار قبر خورد بشه
فکر کنم نظر استاد الهی قمشه ای در مورد فشار قبر درست تر باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۸:۲۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
دقیقا
در ضمن هنگام مرگ وقتی روح از بدن جدا میشه حالت سبکی دست میده افرادی در کما رفتند معمولا تجربه می کنند یا شاید مواقع خواب
ضمنا فشار بر جسم زمانی درسته که روح بخواد وارد جسم بشه و جسم هم سالم باشه
آخرین اخبار