نصب پنل و حمام‌های خورشیدی به صورت گسترده در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در بقای سنتی‌ترین سبک زندگی ایرانیان داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، در حالی که هر روز بر جذابیت‌های زندگی مصرف گرای شهری افزوده می‌شود، توسعه تجهیزات برای دسترسی عشایر به ابتدایی‌ترین امکانات زندگی نظیر روشنایی، استفاده از یخچال و تلویزیون در مناطق عشایری ضرورتی مغفول مانده است.

اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ایجاد زیرساخت‌هایی مانند جاده ها، احداث انبار نگهداری علوفه دام، جدول گذاری معابر، ساخت منابع ذخیره آب، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، حمام‌های ضد کنه دام، راه اندازی مراکز توزیع نفت سفید، پرداخت تسهیلات بانکی، صندوق‌های خرد عشایر و آموزش‌های ترویجی تحولات بزرگی در زندگی عشایر استان رخ داده، اما روشن کردن سیاه چادر‌های عشایری با استفاده از پنل‌های خورشیدی و ایجاد حمام‌های خورشیدی می‌تواند جلوی به فراموشی سپردن زندگی زیبا و ساده ایلیاتی را بگیرد.

تعداد خانوار‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۶ بیش از ۱۷ هزار خانوار با ۱۱۳ هزار نفر جمعیت بود که بر اساس آخرین سرشماری به ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار با ۷۰ هزار نفر جمعیت کاهش یافته است که این امر نشان دهنده نیاز برای بالا زدن آستین همت برای پیشگیری از مهاجرت عشایر به مناطق شهری است.

عشایر با شیوه خاص زیست خود از آئین‌های کهن ایرانی پاسداری می‌کنند و با سخت کوشی در کنار تولید اقتصادی از جمله در بخش دامداری خالق سبک‌هایی از هنر و صنایع دستی هستند که اقتصاد را با هنر پیوند زده است به همین دلایل حفظ این شیوه زندگی ضروری است.

صاحب نظران معتقدند که شیوه زندگی عشایری در دنیای امروزی که گردشگری به محور توسعه اقتصادی تبدیل شده می‌تواند یکی از ابزار‌های توسعه باشد.

بر اساس آمار‌ها جمعیت عشایر کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

تکنولوژی درخدمت عشایر کهگیلویه وبویراحمد 

معاون عمرانی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تجهیز مناطق عشایری این استان به امکاناتی مانند پنل خورشیدی، جمام حورشیدی و آبرسانی پایدار می‌تواند به بقای زندگی عشایری کمک زیادی کند.

بهمن آزادی افزود: استفاده از این تجهیزات افزون بر رفاه حال عشایر برای حفظ جنگل‌ها و درختان بلوط که از آن‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌شود کارگشاست.

وی بیان کرد:۵۰۰ خانوار عشایر این استان در سال جاری صاحب پنل‌های خورشیدی شدند.

آزادی افزود: برای هر دستگاه پنل خریداری شده ۶ میلیون ریال هزینه شده است.

وی تصریح کرد: عشایر محروم زیلایی، دریلا و تنگ سرخ از جمله مناطقی هستند که پنل‌های خورشیدی به آن‌ها واگذار شده است.

آزادی ابراز داشت: اعتبار مورد نیاز پنل‌های خورشیدی از طریق فرمانداری‌های شهرستان‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد تامین شد.

وی بیان کرد: هر دستگاه پنل خورشیدی قابلیت تامین انرژی وسایلی مانند تلویزیون، یخچال و پنج عدد لامپ را دارد.

معاون عمرانی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حال پیگیری هستیم تا از طریق وزارت نیرو برای تمام خانوار‌های عشایری با هدف کاهش استفاده از چوب درختان جنگلی و رفاه حال آنان پنل‌های خورشیدی تامین شود.

وی اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های نو به جای سوخت فسیلی در مناطق سخت گذر و دوردست گام مهمی در حفاظت از منابع طبیعی و آسایش مردم است.

آزادی بیان کرد: تا پیش از این، پنل‌های خورشیدی به صورت محدود به ۱۰۰ خانوار عشایری در این استان واگذار شده بود.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بهسازی یکهزار و ۶۲۴ چشمه، سه هزار و ۳۳۰ کیلومتر ایل راه، ۴۷۸ باب انبار علوفه، هفت شهرک عشایری، ۵۳ هزار ۴۰۰ متر جدول گذاری، یکهزار و ۴۴۲ مخزن ذخیره آب، ۲ هزار و ۷۰۰ سرویس بهداشتی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شد.

وی ساخت ۲۴ باب حمام ضد کنه دام، تشویق و نظارت بر کشت هفت هزار هکتار گیاهان دارویی که از سوی عشایر ایجاد شده و احداث ۱۳۷ مرکز توزیع نفت سفید را از دیگر خدمات ارائه شده به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در چهار دهه اخیر ذکرکرد.

این در حالی است قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بهسازی هشت چشمه، احداث پنج باب حمام ضد کنه و احداث ۲۳ مخزن آب آشامیدنی و کشاورزی، تنها خدمات ارائه شده به عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

آزادی پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، ارائه آموزش‌های ترویجی به میزان ۱۵۲ هزار نفر ساعت مطالعه و شناسایی ۶۸ زیست بوم عشایری از دیگر اقدامات همسو با ارتقای وضعیت زندگی عشایر است.

معاون عمرانی امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی سالیانه ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل راه عشایری و انجام آبرسانی سیار به سه هزار خانوار عشایری را از خدمات مستمر به عشایر دانست

۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز کهگیلویه و بویراحمد در اختیار جامعه عشایری است. ۱۲ درصد از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.

انتهای پیام/غ

 

برچسب ها: تسهیلات ، تلوزیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.