زمانی ادامه داد: انتقال بیمار مبتلا به سکته مغزی در فاصله چهار و نیم تا ۶ ساعت به بیمارستان، از هر سه نفر یک بیمار را نجات می‌دهد.

اپتلای یک نفر به سکته مغزی در هر پنج دقیقهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی در نشست خبری اظهار کرد: به ازای هر پنج دقیقه یک نفر به سکته مغزی مبتلا و سالیانه ۱۰۰ هزار مورد جدید سکته مغزی در کشور پیدا می شود.

وی ادامه داد: از سه سال گذشته روش درمان سکته مغزی حاد در کشور آغاز شده است که با برداشتن لخته خون از رگ‌های مغزی فرد نجات پیدا می‌کند.

زمانی افزود: ساعت طلایی برای نجات بیماران در هنگام بروز سکته حاد مغزی بین چهار تا چهار و نیم ساعت است و از سه سال گذشته برنامه درمان عوارض سکته مغزی و روش جدید مکانیکی برداشتن لخته خون از رگ‌های مغزی در کشور آغاز شده و تجهیزات این کار در پنج بیمارستان تهران و شهر های اصفهان شیراز تبریز مشهد و به تازگی در همدان فراهم شده است.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران بیان کرد: برای اولین بار سامانه ثبت بیماران سکته حاد مغزی در کشور راه اندازی شده است و تا به امروز حدود سه هزار نفر مبتلا به این عارضه تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه درمان سکته مغزی در ایران و دنیا از سرعتی چشمگیر برخوردار است، افزود: با تمام پیشرفت‌هایی که داریم درمان سکته حاد مغزی در ایران فاصله‌ای زیاد با دنیا دارد و امیدوارم در آینده نزدیک این فاصله جهت درمان سکته حاد مغزی در کشور کاهش پیدا کند.

وی گفت: درآوردن لخته خون یکی از روش‌های موفق درمانی است که در کشورهای پیشرفته به اثبات رسیده و این روش درمانی در دنیا برای بیماران سکته حاد مغزی در حال انجام است؛ روش درمانی که از طریق آنژیوگرافی و درآوردن لخته خون یکی از موثرترین راه‌های درمان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بیماران مبتلا به سکته مغزی در فاصله زمانی بین چهار و نیم تا ۶ ساعت منتقل شوند به ازای هر سه نفر یک بیمار نجات پیدا می‌کند، بیان کرد: بیمارستان شهید رجائی و امام خمینی تجهیزات لازم جهت درمان بیماران مبتلا به سکته حاد مغزی از طریق روش درآوردن لخته خون را دارند و بیماران سکته حاد مغزی باید زود تشخیص داده شوند تا بتوان درمان موثر برای بیماران مبتلا به این عارضه را انجام داد؛ برای درمان  بیماری سکته حاد مغزی به روش جدید باید دستیار مغز و اعصاب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باشد تا پس از انجام آنژیوگرافی این روش به سرعت انجام شود.

وی با بیان اینکه  باید بیمارستان‌ها همچنین برخی از مراکز درمانی خصوصی به تجهیزات روش درمانی جدید جهت برداشتن لخته خون مجهز باشند تا به محض بروز عارضه سکته مغزی به  نزدیکترین مراکز درمانی جهت مداوا منتقل شوند، ادامه داد: باید شرایط در بیمارستان های سراسر کشور طوری باشد که تجهیزات لازم جهت انجام روش درمانی برداشتن لخته خون را برخوردار باشد و در هنگام بروز این عارضه همراهان بیمار به دنبال بیمارستان یا مراکز درمانی حائز شرایط نگردند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در درمان بیماران سکته حاد مغزی انجام توانبخشی این افراد است، زیرا توانبخشی بیماران مبتلا به ایران عارضه مسئله‌ای جدی و کاملا تخصصی است.

زمانی ادامه داد: حدود ۱۲۰ بیمارستان برای انجام روش جدید درمانی بیماری سکته حاد مغزی پیش بینی شده که البته از سالیان قبل چندین بیمارستان کار تحقیقاتی روش درمانی برداشتن لخته خون در هنگام ابتلا افراد به عارضه سکته حاد مغزی شروع شده است.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران ادامه داد: تا به امروز سه هزار بیمار سکته مغزی با روش دارویی درمان شده‌اند و تا به امروز به صورت پایلوت ۶۰ بیمارستان برای انجام این روش درمانی تجهیز شده‌اند.

درمان سکته مغزی به روش دارویی در ۶۰ بیمارستان 

وی با اشاره به اینکه در ۶۰ بیمارستان درمان سکته مغزی به روش دارویی انجام می‌شود، افزود: وسایل مورد نیاز برای روش مکانیکالی برداشتن لخته خون برای بیماران سکته مغزی هایتک بوده و در کشور‌های بسیار پیشرفته تولید می‌شود و متأسفانه وابستگی زیادی به واردات این چنین وسایل داریم.

زمانی ادامه داد: نوسانات قیمت ارز و تحریم ایران از سوی آمریکا باعث بروز مشکلاتی در واردات وسایل و تجهیزات کرده، زیرا همه شرکت‌های تولید کننده روش در مانی سکته حاد مغزی آمریکایی هستند.

روش درمانی مکانیکالی سکته حاد مغزی که در آن لخته خون برداشته می‌شود بین ۱۰ تا ۱۸ میلیون در بردارد که بیماران تنها ۱۰ درصد از هزینه آن را پرداخت می‌کنند.

نبود امکانات لازم جهت نگه داری بیماران سکته مغزی

در ادامه مراسم سید حسین آقا میری دبیر علمی یازدهمین کنگره استروک گفت: متاسفانه سن سکته مغزی در ایران پایین است که اگر درمان نشود باعث سربار شدن فرد بیمار می‌شود و مشکلات بسیاری برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: متاسفانه این ذهنیت در افراد وجود دارد که سکته حاد مغزی درمان ندارد که امروزه این‌چنین نیست و بیماران به شرط تشخیص زود هنگام و انتقال به مراکز درمانی درمان می‌شود.

دبیر علمی کنگره افزود: درمان سکته حاد مغزی به صورت چند تخصصی است و باید این نوع روش درمانی در سراسر کشور جا بیفتد، زیرا برخی‌ها از چنین روش درمانی اطلاع ندارند.

وی با بیان اینکه در آینده ممکن است بیشتر کشور دچار کمبود آی تی پی شود افزود: در روش دارویی درمان سکته حاد مغزی اگر بیمار بین ۹۰ دقیقه به مراکز درمانی انتقال داده شود به ازای ۴ نفر ۱ نفر نجات پیدا می‌کند و در کشور خیلی پیشرفته تا ۲۴ ساعت بیماران نجات پیدا می‌کنند.

دبیر علمی کنگره استروک گفت: کم تحرکی مصرف مواد مخدر مصرف الکل تغذیه ناسالم باعث بروز سکته مغزی می‌شود و سن ابتلای این بیماری در ایران پایین آمده است.

وی افزود: متاسفانه در برخی مناطق امکانات کافی برای انتقال بیماران جهت انجام کار‌های توانبخشی به مراکز نگهداری بیماران سکته حاد مغزی وجود ندارد و این مسئله باعث بروز مشکلاتی در کشور شده

دبیر علمی کنگره استروک گفت: در کنگره ۹۰ مقاله به دبیر خانه ارسال شده که ۸۰ مقاله به صورت پوستر و ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

وی افزود: در روش درمانی مکانیکال لخته خون از رگ‌های مغزی بیماران مبتلا به سکته حاد مغزی بیرون کشیده می‌شود و این روش باعث نجات کامل بیماران می‌شود.

وی گفت: برای پیشگیری از بروز سکته حاد مغزی می‌توان کار غربالگری انجام دهیم که سونوگرافی زیر به عنوان یک روش غربالگری در دنیا محسوب می‌شود.

آقامیری گفت: در حاشیه کنگره کارگاه‌های تخصصی جهت انتقال بیماران مبتلا به سکته مغزی به اورژانس و دیگر کادر پزشکی داده می‌شود. در هنگام بروز سکته مغزی بیمار دچار فلج اعضا می‌شود که بعد از ۳ ماه عضلات سفت و باعث بروز مشکلاتی برای بیماران بوده و به همین دلیل پزشکان از سم بوتاکس برای شل کردن عضلات استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار