به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رجبی استاد دانشگاه در همایش همیاران مشاور که در تالار فرهنگ تهران برگزار شد به موضوع
آسیبهای اجتماعی و عواملی که نوجوانان را تهدید میکند اشاره و اظهار کرد: مهمترین موضوعی که باید در مواجه با کودکان و نوجوانان در مدرسه به آن توجه داشته باشیم حسن نیت معلم با دانشآموزان است و باید به گونهای باشد که دانشآموز احساس نکند معلم از حضور وی آزرده خاطر میشود و در چنین شرایطی میتوان از بروز آسیبهای اجتماعی کودکان و نوجوانان جلوگیری کند.
وی به نشانههای بروز ناهنجاریها در دانشآموزان اشاره کرد و گفت: هر نشانهای که به آن اشاره میشود به عنوان اختلال یا ناراحتی برای دانشآموزان نباید تلقی شود بلکه به این معنا است تا دقیقتر دانش آموزان را بشناسیم و به آنها کمک کنیم.
رجبی با اشاره به اینکه معلمان با توجه به شرایط دانشآموزانی که تغییرات حالات خلق و خوی آنها میتواند از بروز آسیبهای اجتماعی در این دوره جلوگیری کند اظهار کرد: تغییرات خلقی همچون اضطراب، افسردگی، خستگی بیش از حد، علاقه کم نسبت به تحصیل، نشانگان جسمی همچون شکایت از دل درد و سردرد از جمله مواردی است که اگر حادتر شود مشکل ساز میشود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مشاوران میتوانند از طریق دعوت دانشآموزان و مصاحبه با آنها نشانههای افسردگی را شناسایی کنند؛ بیان کرد: در موضوع اختلالات اضطرابی مشاوران باید توجه لازم را داشته باشند و از جمله نشانههای این اختلال غش،تپش قلب و گریه است همچنین سر جلسه امتحان به حدی برگه دانشآموز از پاک کردن زیادی نامرتب است که امکان خواندن آن به سادگی وجود ندارد همچنین دانشآموزان در کلاس درس تمایل دارند تا همواره جلوی کلاس بنشینند و در کلاس باز باشد.
رجبی ادامه داد: بیش فعالی و لجبازی هم از دیگر اختلالات رفتاری هستند که نیازمند ارجاع فوری به مراجع ذیربط میشوند و اصلیترین علامت آن پرخاشگری و تهاجم است که معلم و خانواده نمیتوانند آن را کنترل کنند و به سایر دانشآموزان لطمه میزند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افت شدید عملکرد تحصیلی دانشآموزان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: چنانچه دانشآموز انگیزه لازم برای درس خواندن نداشته باشد، باید این شرایط به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.
تخلیه هیجان با رفتارهای آسیب رسان
وی به موضوع خودزنی در دوره نوجوانی هم اشاره و اظهار کرد: این رفتارهای آسیبرسان نوعی تخلیه هیجانی محسوب میشود همچنین گاهی افراد برای آنکه بین دوستان خود تنها نباشد دست به چنین رفتارهایی میزند.
رجبی با اشاره به اینکه طبق آمارها معمولا افرادی که رفتارهای آسیبرسان دارند، ۷۰ درصد احتمال اقدام به خودکشی در آنها وجود دارد، گفت: کاهش یا افزایش زمان خواب، بیارزشی نسبت به اطراف و ناامیدی از جمله مواردیست که باید در موضوع خودکشی به آن توجه جدی شود و نیازمند ارجاع فوری است.
این استاد دانشگاه به موضوع خودکشی دانشآموزان اشاره و اظهار کرد: خودکشی فقط به قشر خاصی محدود نمیشود و تمام افراد ممکن است درگیر آن باشند، وقتی فرد با دردی غیرقابل تحمل مواجه میشود، انگیزه خودکشی در وی ایجاد شده که علت در بررسیهای انجام شده و سالها قبل برمیگردد.
وی با بیان اینکه مشاوران باید ارزیابی خطر داشته باشند تا دانشآموزان در معرض خطر خودکشی از این شرایط دور کنند، گفت: دانشآموزان کمالگرای منفی به شدت در معرض خطر خودکشی قرار دارند و مشاوران مدارس باید با کل بخشهای مدرسه هماهنگ باشند و رازداری را به دانشآموزان طوری القاء کنند که دانشآموزان احساس امنیت کنند.
انتهای پیام/