مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با مدیریت و برنامه ریزی درست می‌توان مصرف ۱۲۴ لیتر آب به ازای هر مشهدی در شبانه روز را به ۷۰ لیتر رساند.

مصرف زیاد آب در مشهد/ به ازای هرنفر ۱۲۴ لیتر آب در شبانه روز مصرف می‌شودبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در همایش مدیریت در مصرف آب و انرژی در صنعت هتلداری و گردشگری در مشهد گفت: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و ۸۰ درصد از وسعت کشور به همین شکل می‌باشد.

وی افزود:میانگین بارش‌های ایران یک سوم میانگین بارش‌های جهانی بوده و میانگین بارش‌های خراسان رضوی هم با ۲۲۴ میلی‌لیتر، ۲۰ میلی‌لیتر کمتر از میانگین کشوری بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از آب مصرفی خراسان رضوی از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و از مجموع ۳۷ دشت خراسان رضوی ۳۴ دشت آن در وضعیت بحرانی قرار دارد و آن ۳ دشت دیگر هم وضعیت آبی مناسب و باکیفیتی ندارند.

اسماعیلیان گفت: در دشت مشهد ماهانه ۹۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داریم و این عدد در سال به ۱۷ میلیون و ۵۱۴ مترمکعب می‌رسد که معادل ۱۳.۵ درصد آب مصرفی کشور بوده است.

وی افزود: این عدد معادل ۲ تا ۴ برابر حداقل‌ها و حداکثر‌های مجاز بوده است و براساس استاندارد‌های جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد آب‌های مصرفی تجدید پذیر هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در شهر مشهد ۳.۵ میلیون نفر ساکن هستند که این میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در داخل شهر و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه شهر سکونت دارند و سالانه با مجموع ۳۵ میلیون زائر امام رضا (ع)، ۳۸.۵ میلیون نفر از آب مشهد که از ۴ دشت این شهر تامین می‌شود استفاده می‌کنند.

اسماعیلیان گفت: منابع آبی مشهد ۱۶ هزار مترمکعب بوده و ۲۶۳ هزار مترمکعب هم ظرفیت تسفیه‌خانه‌های این شهر بوده است و ۸۰ درصد آب مصرفی مشهد قابلیت بازچرخانی و استفاده مجدد را دارد.

وی افزود: از مجموع ۴۳۷ حلقه چاه شهرستان مشهد ۲۲۰ حلقه آن در شهر مشهد و ۱۱۷ مورد مابقی در مسیر‌های جاده‌ای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی این شهر قرار گرفته است و معتقدیم تا اُفُق ۱۴۲۰ جمعیت شهر مشهد به ۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد و تعداد زائران هم از مرز ۵۰ میلیون نفر گذر می‌کند و در چنین شرایطی نیاز آبی‌مان ۳۹۶ میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با تاکید بر اینکه تنها راهکار حل مشکلات آبی و تامین کمبود‌ها در کنار مدیریت مصرف از سوی مردم، اجاره آبی از سوی استان‌های همجوار بوده است، ادامه داد: بحث انتقال ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به خراسان که در دستور کار مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان قرار گرفته است همچنان در حال پیگیری بوده و از این میزان ۴۰ میلیون مترمکعب و معادل ۲۰ درصد مجموع آب‌های انتقالی به خراسان سهم مشهد بوده است.

اسماعیلیان گفت: طبق آخرین آمار‌ها بیش از ۳۰ درصد مشترکان شرکت آب و فاضلاب مشهد بیش از حد نرمال آب مصرف می‌کنند و گروه دیگر هتل‌ها هستند که ۴ درصد آب این شهر را مصرف می‌کنند و بیشترین مصرف آبی هتل‌ها در زمان پیک سفر بوده که همزمان با زمان بحران آبی بوده است و این موضوع باید به‌خوبی مدیریت شود تا نگرانی‌ها در بحث بحران آبی تشدید نشود.

وی در پایان افزود: یکی از معضلات هتل‌ها مصرف زیاد آب بوده و به‌طور مثال زائری که در منزل خود هر ۴ روز یک بار به حمام می‌رود در هتل محل اقامت خود، آن هم در شهر امام رضا (ع) روزی ۴ بار می‌رود که هرگز پسندیده نبوده و نیست و باید فرهنگ‌سازی مدیریت آب را از این شهر مقدس در گستره کشوری و جهانی تکثیر کنیم، نه آنکه بخواهیم زیاده‌روی و مصرف ۴ برابری داشته باشیم.

انتهای پیام // ف. ک


مدیریت و برنامه ریزی در مصرف آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.