در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

اولویت های وزیربهداشت پیشنهادی روحانی برای اداره حوزه سلامت

سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از طرح های بنیادین و اساسی دولت تدبیر و امید است، گفت: توسعه زیرساخت های نظام سلامت در دورترین نقاط کشور، تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشکان در نقاط دورافتاده کشور بسیار موثر واقع شد و بر این باورم که طرح تحول محاسن زیادی داشت.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از سویی در رابطه با بیمه همگانی سلامت در برخی موارد شاید سنجیده عمل نشد و افرادی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که مستحق پرداخت سرانه از جیب دولت نبودند و در واقع در کنار نیازمندان افراد توانمندی از مزایای بیمه رایگان بهره مند شدند که پیش از آن به شکل خویش فرما بیمه بودند بنابراین این اقدام از لحاظ اقتصادی طرح را با برخی چالش ها مواجه کرد.

نمکی یادآور شد: برخی انتقادات به طرح تحول در برخی موارد درست اما در برخی موارد منصفانه نبوده و دور از انصاف است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج را با قدرت دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد در مورد ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و ایجاد انگیزه برای افزایش ماندگاری آنها به گونه ای عمل کنیم که در دورترین نقاط کشور پزشک، کادر پزشکی و پیراپزشکی متناسب و مورد نیاز را داشته باشیم.

آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی برگزار شد+ زمان و محل برگزاری آزمون شفاهی

آبتین حیدرزاده رئیس سنجش آموزش پزشکی  با بیان اینکه آزمون کتبی سی و ششمین دوره دستیاری فوق تخصصی پزشکی با رقابت ۶۱۰ داوطلب امروز برگزار می‌شود، گفت: آزمون در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در ۲ حوزه برگزار می شود و داوطلبان باید دقت داشته باشند که آزمون مربوط به رشته آنها در کدام نوبت برگزار می شود. 

رئیس سنجش آموزش پزشکی با اشاره به زمان و محل برگزاری آزمون شفاهی سی و ششمین دوره دستیاری فوق تخصصی پزشکی اظهار کرد: آزمون شفاهی نیز در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۵ و ۱۶ بهمن ۹۷ در رشته های مختلف در بیمارستان روزبه، اسکیل لب دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان مرکز طبی کودکان، بیمارستان شریعتی، بیمارستان هاشمی نژاد، بیمارستان ولیعصر، بیمارستان قلب شهید رجایی، بیمارستان ۱۵ خرداد، بیمارستان مفید برگزار می شود.

نیاز صنعت داروسازی به ۱۳۰ میلیون دلار ارز دولتی/ تولید ۶۷ درصد ماده اولیه دارو در کشور

فرامرز اختراعی مدیرعامل سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته بندی دارویی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می شود، گفت: در شرایط کنونی که نگرانی‌هایی در مورد امکان کمبود دارو وجود دارد تولیدکنندگان مواد اولیه نشان داده‌اند که با همت می توانند در عرصه تامین ماده موثر مورد نیاز نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه ماده موثر دارویی و بسته بندی سالانه ۱۳۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد تا ۶۷ درصد ماده موثر داروها را تولید کند، افزود: این در حالی است که ارز مورد نیاز دارو به ۳ میلیارد دلار می‌رسد، برای تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه و بسته بندی تا ۱۴ مهر با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم که خوشبختانه در دوره مدیریت دکتر عبده زاده مشکلات بهبود پیدا کرده است.

مدیرعامل سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته بندی دارویی با اشاره لزوم توجه ویژه به حوزه مواد اولیه و صنعت بسته بندی، گفت: سازمان غذا و دارو تمام همت خود را برای اولویت دهی به ارز ماده موثر دارو و بسته‌بندی به‌کار گیرد، چرا که این حوزه زیرساخت صنعت داروسازی بوده و صرفا با ۱۳۰ میلیون دلار قادر به تامین ۶۷ درصد ماده اولیه دارویی است.

توقیف یک میلیون یورو استنت‌ قلبی قاچاق در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)

رضا مسائلی، مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از توقیف تجهیزات پزشکی غیر استاندارد وارداتی با ارز دولتی خبر داد و گفت: بدنبال بازدید های مستمر و ادواری کارشناسان تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و همکاری دادسرای جرائم پزشکی، محموله مورد نظر کشف و شخص متخلف دستگیر و تجهیزات پزشکی غیر استاندارد توقیف شد.

وی در ادامه تصریح کرد: با انجام تحقیقات و بررسی های کارشناسی انجام شده، شرکت مذکور در زمینه تهیه و توزیع تجهیزات غیرمجاز  استنت قلبی اقدام کرده است که پس از بررسی اسناد و مدارک این شرکت ، مشخص شد که یک میلیون یورو بابت این محموله غیراستاندارد پرداخت کرده است.

مسائلی اظهار کرد: در معیت پلیس آگاهی و با حضور در فرودگاه امام(ره), کالاها قبل از اینکه در بازار توزیع شوند، در گمرک توقیف شد.

هفته سوم بهمن؛ ثبت نام دکتری تخصصی وزارت بهداشت

 آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگاربا اشاره به زمان ثبت نام در آزمون های دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی اظهار کرد: ثبت نام برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی هفته سوم بهمن ماه از ۱۵ تا ۲۲ دی بهمن ۹۷ انجام می‌شود.

حیدرزاده ادامه داد: ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی نیز ۳۰ بهمن ماه ۹۷ اغاز می‌شود و تا ۱۰ اسفند ادامه دارد.

بیماری قلبی بیخ گوش مردان جوان ایرانی/ ۷ عاملی که بیماری‌های قلبی را به جانتان می‌اندازد

فرزانه ترکان در آستانه برگزاری اولین کنگره توانبخشی قلبی، عروقی و ریوی اظهار کرد: کشور ما جزء کشورهایی بوده که آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آن زیاد است و بخشی از مرگ و میرها نیز به همین علت ایجاد می‌شود.

وی افزود: سبک زندگی شهری و کم‌تحرکی سبب کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی به ویژه در میان مردان جوان شده است، بنابر این پیشگیری از این مسئله امری ضروری به شمار می‌رود.

ترکان اضافه وزن، چاقی، تنش عصبی، استرس، دیابت، فشارخون و چربی بالا همچنین استعمال دخانیات را عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی برشمرد و عنوان کرد: اطلاع‌رسانی به موقع در این زمینه می‌تواند جهت پیشگیری از ابتلا بسیار مؤثر باشد.

استان‌های رکورددار اهدای خون در کشور/ بانوان لرستانی در صدر اهدای فرآورده‌های خونی

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به میزان اهدای خون در ۱۰ ماهه گذشته اظهار کرد: استان‌های لرستان، خراسان جنوبی، کردستان و استان مرکزی دارای بیشترین بانوان اهدا کننده خون در کشور هستند.

وی افزود: همچنین استان‌های خراسان شمالی، کردستان، یزد، طی ۱۰ ماه گذشته نسبت به سال قبل بیشترین میزان رشد اهدای خون را در کشور داشته اند.

حاجی بیگی گفت: بنابراین گزارش بیشترین اهدای خون در کشور طی مدت یاد شده مربوط به استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی است.

وی افزود: ۳۴ درصد اهدا کنندگان خون در کشور دارای گروه خونی O مثبت بوده اند که بیشترین میزان اهدا کنندگان را شامل می‌شود.

تزریق واکسن تکمیلی فلج اطفال برای چه کودکانی ضروری است؟

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،، با اشاره به اینکه تزریق واکسن فلج اطفال یک واکسیناسیون تکمیلی است، تاکید کرد: تزریق این واکسن برای تمام کودکان دنیا که واکسن خوراکی فلج اطفال را استفاده می‌کنند، در حداقل یک نوبت ضروری است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال از سال ۱۳۹۴ در تمام دنیا، یکی از واکسن‌های مهم برای کودکان زیر ۵ سال است، گفت: از سال ۹۴ تاکنون، تزریق این واکسن به همراه واکسن خوراکی فلج اطفال در تمام دنیا و کشور ایران در حال انجام است.

گویا با اشاره به وقفه ایجاد شده در واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال در تمام کشور‌های دنیا، افزود: به دلیل مشکلات ایجاد شده در تامین واکسن تزریقی فلج اطفال در سال ۹۵ و وقفه بیش از یکساله برای تزریق این واکسن، هیچ یک از کودکان متولد شده در دنیا در این بازه زمانی، نتوانستند این واکسن را در ۴ ماهگی دریافت کنند و به همین دلیل در حال حاضر که واکسن در دسترس است، کودکانی که در این بازه زمانی واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت نکردند، واکسینه خواهند شد و این علاوه بر واکسیناسیون کودکانی است که الان به ۴ ماهگی خواهند رسید.

نخستین داروی ایرانی درمان فقر آهن بدون عارضه وارد بازار شد

امید رجبی، عضو انجمن دارو‌های طبیعی آمریکا و مخترع داروی آهن با ساختار یون، در مراسم رونمایی از دارو اظهار کرد: کار تحقیقاتی برای ساخت این دارو از سال ۸۵ آغاز و در سال ۸۹ فرمول ساخت آن در شرکتی ایرانی نهایی شد.

وی با بیان اینکه داروی آهن فروتونیک مجوز سیب سلامت و کد ثبت فرآورده را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده است، گفت: این داروی گیاهی آهن به طور رسمی در تیر ماه سال ۹۷ در یکی از شرکت دارویی کشور آغاز شد و اکنون در سطح داروخانه‌های کشور موجود است.

وی افزود: فرمولاسیون نوین این دارو به درمان کم خونی فقر آهن منجر می‌شود و پس از مصرف آن بدن بیمار دیگر نیاز به استفاده از داروی کمکی ندارد، چرا که آهن موجود به دلیل یونی بودن ساختار آن به صورت کامل در بدن جذب می‌شود و در نتیجه آن عوارض کم خونی به طور کامل برطرف خواهد شد.

قاچاق مکمل‌های ورزشی هر روز بیشتر می‌شود/ تعطیلی برخی از شرکت‌های پخش دارو نگران کننده است

مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو از واگذاری امور غیر حاکمیتى سازمان به تشکل‌هاى بخش خصوصى در آینده خبر داد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت بازار قاچاق مکمل‌های ورزشی و گسترش روز افزون مصرف این مکمل ها، افزود: باید در کنار جلوگیری از ورود کالای قاچاق و تقلبی به بازار، تدابیری ویژه‌ برای تولید این دسته از مکمل‌ها اندیشیده شود؛ همچنین موضوع عرضه مستقیم مکمل ورزشی به باشگاه‌ها و بحث فروش آنلاین نیازمند بررسی دقیق‌ است.

واکسن فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه می‌شود

سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیام توئیتری از اضافه شدن واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون کشور خبر داد.

در پیام سرپرست وزرات بهداشت آمده است:  واکسن فلج اطفال به ۲ صورت خوراکی و تزریقی تولید می‌شود و هر ۲ نوع این واکسن کاربردی است.

به توصیه WHO برای اطمینان از سطح ایمنی کودکان، واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون فلج اطفال اضافه می‌شود.

توضیحات سرپرست وزارت بهداشت درباره فرار مالیاتی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت در مورد موضوع فرار مالیاتی پزشکان و کسر مالیات از درآمد در بیمارستان‌های دولتی و واریز آن به خزانه گفت: از همکارانم خواسته ام به من گزارش بدهند چه میزان از مالیاتی که در بخش دولتی از عملکرد پزشک کسر می شود به خزانه واریز کرده اند؛ امیدوارم تمام مالیات کسر شده از درآمد پزشکان به خزانه واریز شده باشد.

وی درباره موضوع فرار مالیاتی پزشکان در بخش دولتی و کسر مالیات از کارانه پزشکان گفت: مالیات پزشکان در بخش دولتی به روز کسر می‌شود و احتمال اینکه پزشکان در بخش دولتی فرار مالیاتی داشته باشند نزدیک به صفر است.

نمکی گفت: به دلیل آنکه تازه به عنوان سرپرست وزارت بهداشت منصوب شده ام به طور دقیق از جزئیات مطلع نیستم و از همکارانم درخواست کرده‌ام تا گزارش کاملی را در زمینه مالیات پزشکان و واریز آن به خزانه به من اعلام کنند.

۱۰ بهمن، آغاز ثبت‌نام در آزمون‌های پیش کارورزی و علوم پایه

ثبت‌نام در آزمون‌های پیش کارورزی و علوم پایه از ۱۰ بهمن آغاز خواهد شد؛ داوطلبان تحصیل کرده در خارج از کشور که در مرکز خدمات آموزشی تشکیل پرونده داده‌اند، باید پیش از ثبت نام از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (۱۲۰ هزار تومان) به صورت اینترنتی به عنوان هزینه ثبت نام پرداخت کنند.

این دسته از داوطلبان می‌توانند برای ثبت نام با در دست داشتن پرینت پرداخت هزینه و به همراه داشتن یک قطعه عکس و کارت ملی به حوزه مرکز قطب برگزار کننده آزمون‌های جامع علوم پایه و پیش کارورزی مراجعه کرده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

داوطلبان می‌توانند در روز‌های ۱۰ بهمن ۹۷ تا پایان وقت اداری روز دوشنبه ۶ اسفند ۹۷ نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

طرح تحول سلامت نباید با تغییر وزیر و رئیس جمهور آسیب ببیند/ واکسن HPV به برنامه ملی واکیسناسیون کشور اضافه می‌شود/ اجازه ندهیم مافیای تبلیغات دارو به حوزه سرطان ورود کنند

نمکی سرپرست وزارت بهداشت درمان تصریح کرد: با طرح تحول سلامت شاهد کاهش هزینه‌های بیمار در سطح بستری، تهیه دارو برای بیماران خاص و گسیل پزشک به مناطق محروم و ماندگاری آن‌ها بودیم و گام‌هایی موثر در حوزه سلامت برداشته شده است.

وی افزود: امیدواریم با قدم‌های اقتصادی عالمانه‌تر و با استقرار پزشکی خانواده، اجرای راهنما‌های بالین و اصلاح نظام پرداخت بتوانیم استمرار منطقی و معقول طرح را به گونه‌ای رقم بزنیم که طرح تحول سلامت نه تنها با تغییر وزیر بلکه با تغییر رئیس جمهور نیز آسیب نبیند.

نمکی با بیان اینکه واکسن HPV به زودی وارد پروتکل واکسیناسیون کشوری خواهد شد، گفت: با رئیس انسیتو پاستور صحبت کردند و ایشان اعلام کردند که ساخت واکسن HPV با کمک بخش خصوصی به خوبی پیش می‌رود تا بتوانیم این واکسن را با قیمت ارزان‌تر از نمونه خارجی تولید و گروه‌های هدف را علیه ویروس سرطان زای HPV واکسینه کنیم.

وی ادامه داد: در تشخیص بیماری‌ها از حوزه پژوهش کشور درخواست کرده‌ایم که به سمت تشخیص زودرس بیماری‌ها به ویژه سرطان حرکت کنیم چرا که وقتی تومور را در مراحل اولیه تشخیص دهیم عمر بیمار و کیفیت زندگی او ارتقا پیدا خواهد کرد.

سالیانه ۵۶ هزار نفر بر اثر سرطان فوت می‌کنند/ ایران بالاترین آمار تحقیقات سرطان در منطقه را دارد

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم افتتاح ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان با بیان اینکه در سال گذشته از ۳۸۰ هزار مرگ ۱۶ درصد به دلیل ابتلا به سرطان بوده است، گفت: سرطان دومین علت مرگ ایرانی‌هاست و ما نزدیک به ۲۵۰ هزار سرطانی و هر سال ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا داریم.

وی با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور گفت: سالیانه ۵۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان فوت می‌کنند و ۳۴ هزار نفر از کسانی که از سرطان فوت می‌کنند زیر ۷۰ سال سن دارند و ۱۱ هزار نفر زیر ۵۰ سال به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

ملک زاده گفت: ۵۰ درصد از سرطان‌ها درمان‌پذیر و نیمی از آن‌ها قابل پیشگیری است، سرطان سینه در زنان جدی است و در سنین جوانی رخ می‌دهد و قابل پیشگیری است، ۲۷ درصد سرطان‌ها مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش بوده که ۱۱ درصد مربوط به معده و ۹ درصد کولون و ۳.۵ درصد مری است.

آخرین آمار سرطان در کشور/ شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان و مردان ایرانی

رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: میزان استاندارد شده بروز سرطان ۱۵۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که این میزان در مردان ۱۵۷ در و در زنان ۱۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

رئیسی با اشاره به سرطان‌های شایع در کشور گفت: در هر دو جنس به ترتیب سرطان پستان با ۳۲ درصد، سرطان پروستات با ۱۷ درصد، سرطان پوست با ۱۴ درصد، سرطان معده با ۱۳ درصد و سرطان روده بزرگ با ۱۳ درصد شایع‌ترین سرطان‌ها هستند.

وی افزود: در مردان نیز سرطان‌های شایع به ترتیب سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، سرطان پوست با ۱۷/۴۹ درصد، سرطان پروستات با ۱۶/۹۳ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۴/۱۳ درصد و سرطان مثانه ۱۲/۶۱ درصد است و در زنان نیز سرطان پستان با ۲۳/۹ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۱/۷۰ درصد، سرطان پوست با ۱۰/۸۵ درصد، سرطان معده با ۸/۶۷ درصد و سرطان تیروئید با ۷/۳۱ درصد به ترتیب از سرطان‌های شایع هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار