شرکت پاناسونیک به عنوان یکی از برترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری در جهان، روزهای پر فراز‌ و‌ نشیبی را پشت سر گذاشته است.

مروری بر تاریخچه پرفرار و نشیب شرکت پاناسونیک

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکتی که امروز با نام پاناسونیک می‌شناسیم، به‌صورت رسمی در ۱۷ مارس ۱۹۱۸ و تحت نام Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works تأسیس شد. پاناسونیک (Panasonic Corporation) شرکتی بین‌المللی با سابقه و ریشه‌ی ژاپنی است که سال‌هاست در صنعت الکترونیک جهان فعالیت می‌کند.  پاناسونیک تا سال ۲۰۰۸ با عنوان Matsushita Electric Industrial فعالیت داشت و محصولات خود را تحت برند پاناسونیک و تعدادی برند دیگر به بازار عرضه می‌کرد، این شرکت در دهم ژانویه‌ی سال ۲۰۰۸، اعلام کرد که نام رسمی خود را نیز به Panasonic Corporation تغییر خواهد داد. در نهایت در یکم اکتبر همان سال نام شرکت به‌طور رسمی به پاناسونیک تغییر یافت.

شرکت پاناسونیک در طول تاریخ صدساله‌ی خود، برندهای متنوعی را پوشش داده و در نهایت تمامی محصولات را تحت برند پاناسونیک متحد کرده است. محصولات این شرکت مانند هم‌وطنان رقیبش یعنی سونی، هیتاچی و دیگر برندهای الکترونیکی، بسیار گسترده است. آن‌ها از تجهیزات کوچک الکترونیکی مانند نیمه‌هادی‌ها تا لوازم منزل و تجهیزات سرگرمی هواپیمایی تولید می‌کنند. شرکت پاناسونیک توسط کونوسوکه ماتسوشیتا تأسیس شد.

مروری بر تاریخچه پرفرار و نشیب شرکت پاناسونیک

ماتسوشیتا با تأسیس این شرکت توانست نام خانواده‌ی خود را در جهان پرآوازه کند. او که در برخی رسانه‌ها لقب «خدای مدیریت» را به خود اختصاص داده است، پس از تأسیس شرکت در سال ۱۹۱۸، تا سال ۱۹۶۱ به‌عنوان رئیس آن فعالیت می‌کرد. ماتسوشیتا در سال ۱۹۶۱ سمت مدیریت را به داماد خود سپرد و تا سال ۱۹۷۱ به‌عنوان مشاور در شرکت فعالیت داشت. کونوسوکه در سال ۱۹۸۹ در اثر سرطان ریه از دنیا رفت. شرکت پاناسونیک در حال حاضر تحت مدیریت کازوشیرو تسوگا فعالیت می‌کند و از خانواده‌ی ماتسوشیتا، ماسایوکی ماتسوشیتا به‌عنوان معاون اول در این شرکت مشغول به کار است. در آخرین گزارش‌ منتشرشده، درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

موسس پاناسونیک را بشناسید!

کونوسوکه ماتسوشیتا به خاطر اوضاع نامناسب اقتصادی ژاپن در ابتدای قرن بیستم و همچنین فقر خانواده، از سن ۹ سالگی وارد بازار کار شد.

وی در کنار فعالیت کاری در فروشگاه دوچرخه، به تحصیل و مطالعه نیز ادامه می‌داد. رئیس او از همان دوران کودکی متوجه علاقه‌ی شدید کونوسوکه به تجارت و کسب و کار شد. پس از مدتی که خودروها و موتورسیکلت‌ها وارد خیابان‌های ژاپن شدند، کونوسوکه تصمیم گرفت شغل خود را عوض کند. کونوسوکه در ۱۵ سالگی به شرکت تجهیزات الکتریکی و روشنایی اوزاکا رفت و در آنجا مشغول به کار شد. وی علاقه‌ی زیادی به کار داشت و با رشد مناسب، در سن ۲۲ سالگی به سمت بازرسی شرکت منصوب شد. ایده‌های این جوان ژاپنی هیچ‌گاه ذهنش را رها نمی‌کردند. وی یک سرپیچ لامپ طراحی کرد و ادعا می‌کرد که عملکردی بهینه‌تر دارد. البته رئیسش پیشنهاد توسعه‌ی این محصول را قبول نکرد و کونوسوکه نیز به ناچار شرکت را ترک کرد تا رؤیایش را تعقیب کند. او در سال ۱۹۱۷ به همراه همسر و برادر همسرش، کارگاه تولیدی و فروشگاه خود را در اوزاکا تأسیس کرد. پس از مدتی نمونه‌های کامل سرپیچ‌ها تولید شدند اما بازار آن‌ها را نپذیرفت. شرایط دشوار روزهای ابتدایی شرکت باعث شد آن‌ها برای تأمین مایحتاج زندگی برخی از دارایی‌های خود را بفروشند. پس از مدتی، کونوسوکه که اعتبار مناسبی بین فعالان صنایع الکتریکی داشت، از یک کارخانه‌ی بزرگ ژاپنی، سفارش تولید صفحات عایق دریافت کرد. وی به همراه همکارانش با جدیت کار کردند تا این سفارش را به بهترین نحو تحویل بدهند و سرمایه‌ی لازم برای تولید انبوه ایده‌های خود را جذب کنند.

مروری بر تاریخچه پرفرار و نشیب شرکت پاناسونیک

هدف موسس شرکت پاناسونیک 

هدف ماتسوشیتا از تأسیس این شرکت، تولید تجهیزات برای دیگر کارخانه‌ها و همچنین تولید محصولات نوآورانه‌ی الکتریکی بود.

وی ایده‌های خود را در خلال تولید تجهیزات برای دیگران پیگیری می‌کرد و از همان سال‌ ابتدایی که تنها سه کارمند داشت، به فکر گسترش تنوع محصولات بود. در پایان سال ۱۹۱۸، رشد مناسب شرکت باعث شد تعداد کارمندان به ۲۰ نفر برسد. اولین محصول ویژه‌ای شرکت ماتسوشیتا، سرپیچ‌ دوقلو و یک سرپیچ بهینه‌‌شده توسط شخص کونوسوکه بود. شرکت ماتسوشیتا در ابتدای فعالیت با تولید محصولاتی باکیفیت‌تر و ارزان‌تر توانست جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان تجهیزات الکتریکی پیدا کند. پس از مدتی رقبا نیز به فکر کاهش قیمت افتادند و کونوسوکه را در شرایط دشواری قرار دادند. البته او با ارتباط مناسبی که با فروشندگان برقرار کرد، توانست از اولین چالش‌های ایجادشده در مدیریت شرکت سربلند بیرون بیاید.

مروری بر تاریخچه پرفرار و نشیب شرکت پاناسونیک و نحوه عملکرد آن

کونوسوکه ماتسوشیتا، مؤسس افسانه‌ای پاناسونیک، در ۲۷ آوریل ۱۹۸۹ از دنیا رفت. وی که سال‌های قبل سمت‌های مدیریتی شرکت را به دیگران واگذار کرده بود، در سال‌های آخر تنها به‌عنوان مشاور در پاناسونیک فعالیت می‌کرد. مرگ وی اتفاقی بزرگ در تاریخ بود که اشخاص بزرگی از رؤسای جمهور کشورهای مختلف تا شخصیت‌های شناخته‌شده‌ی دنیای فناوری از آن ابراز تأسف کردند. Tanii، مدیر آن زمان پاناسونیک، با روحیه دادن به کارمندان به آن‌ها اعلام کرد که باید با قدرت هرچه بیشتر مسیر کونوسوکه را ادامه داد. همسر کونوسوکه نیز که در طول تمام سال های توسعه‌ی شرکت به‌عنوان حامی اصلی او شناخته می‌شد در سال ۱۹۹۳ از دنیا رفت.

ورود جدی پاناسونیک به بازار

سال‌های پایانی قرن بیستم زمانی بود که نرم‌افزارها به‌مرور جای خود را در بازار الکترونیک پیدا می‌کردند. پاناسونیک با ادغام شرکت MCA به‌عنوان زیرمجموعه‌ی جدید، ورودی جدی به این بازار داشت و در سال ۱۹۹۰ توانست اولین نوت بوک خود را به بازار عرضه کند. ورود به بازار تلفن همراه نیز در همین سال‌ها اتفاق افتاد و Mova P به‌عنوان اولین گوشی تلفن همراه پاناسونیک در سال ۱۹۹۱ تولید شد.دستگاه پخش دی‌وی‌دی، تلفن‌های همراه پیشرفته و تلویزیون‌های پلاسما، از دیگر محصولات مدرنی بودند که تا پیش از پایان قرن بیستم توسط پاناسونیک به بازار عرضه شدند. سال‌های بعدی با مشکلات کوچک و بزرگی برای این شرکت همراه بود و شکست‌ها و پیروزی‌های متعدد در رقابت‌های بازار، برخی اوقات منجر به کاهش نیرو در این شرکت باسابقه شد. به‌عنوان مثال آن‌ها در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۰ هزار کارمند خود یعنی ۱۰ درصد از کل نیروی کار را اخراج کردند.

مروری بر تاریخچه پرفرار و نشیب شرکت پاناسونیک


بیشتر بخوانید: مقایسه میان زوم اپتیکال و دیجیتال در تلفن‌های هوشمند، کدام روش کارآمدتر است؟


البته در همان سال ورود به بازارهای جدید مانند سیستم‌های هشدار، سرگرمی‌های حین پرواز و سیستم‌های صوتی و تصویری مدرن نیز در برنامه‌ی پاناسونیک قرار داشت که با همکاری دیگر شرکت‌های بزرگ جهان انجام می‌شد. همکاری‌های بزرگ پاناسونیک در سال ۲۰۱۴ و با حضور یکی از پیشروترین شرکت‌های حال حاضر دنیای فناوری یعنی تسلا موتورز انجام شد. این دو شرکت قراردادی برای ساخت کارخانه‌ی تولید باتری خودرو امضا کردند که تا سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان خواهد رسید. هزینه‌ی ساخت این کارخانه حدود ۵ میلیارد دلار اعلام شده است و ۶۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار خواهند بود. این کارخانه هزینه‌های تولید باتری را برای تسلا تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

از آخرین قراردادهای همکاری پاناسونیک در دوران مدرن فناوری نیز می‌توان به همکاری با شهر دنور در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. آن‌ها قصد دارند با پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته، دنور را به هوشمندترین شهر آمریکا تبدیل کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار