وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستاوردهای آموزش و پرورش در ۴۰ سالگی گفت: از حیث کمی رشد قابل توجهی را بعد از پیروزی انقلاب داشتیم.

رشد کمی آموزش و پرورش در ۴۰ سالگی انقلاببه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم «نواختن زنگ انقلاب» به مناسبت بزرگداشت ایام دهه فجر و ۴۰ سالگی انقلاب با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش صبح امروز در و مجتمع آموزشی رفاه برگزار شد.

بطحایی در این مراسم اظهار کرد: همه خداوند بزرگ شکر می‌کنیم که به کوری چشم دشمنان زنگ چهلمین سال انقلاب نواخته شد؛  دشمنان و ناجوانمردان مفتضحانه شاهد نواخته شدن این زنگ هستند.

وارد دهه ۵۰ انقلاب شدیم

وی ادامه داد : دشمنان از سال قبل می‌گفتند جمهوری اسلامی شاهد نواخته شدن زنگ انقلاب نخواهد بود اما به لطف خداوند و با هدایت رهبر معظم انقلاب وارد دهه ۵۰ انقلاب شدیم.

بطحایی به دیگر پیشرفت‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۸ درصد از دانش آموزان را دختران تشکیل می‌دهند و جزو کشور‌های موفق از این حیث به شمار می‌آییم و تفاوت جنسیتی در دسترسی به مدرسه تقریبا برطرف شده است، همچنین در سال ۵۷ جمعا هشت هزار و ۳۰۰ دانش آموز با اختلالات جسمی داشتیم، اما امروزه ۱۵۳ هزار دانش آموز تحت پوشش هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۵۷ تنها ۱/ ۲ معلمین مدرک لیسانس و بالاتر داشتند و امروز به ۸۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: در حوزه کمی رشد قابل توجهی داشته‌ایم اما همچنان راه نرفته بسیاری داریم و باید در استقرار عدالت آموزشی در جنبه‌های کیفی تلاش کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید بیشترین تلاش خود را در حوزه اثربخشی به عمل آوریم و امروز در حوزه کیفیت آنچه مطالبه آموزش و پرورش است با گذشته تفاوت پیدا کرده است.

ضرورت تغییر در روش و محتوا در آموزش و پرورش

وی ادامه داد: انتظارت از فارغ التحصیلان با گذشته تفاوت پیدا کرده است و جامعه امروز ما هم تغییرات داسته است که باید از حیث روش و محتوا در آموزش و پرورش تغییر داشته باشیم در غیر این صورت دانش آموزان انتظارت جامعه را برآورده نمی‌کنند.

بطحایی با اشاره به اینکه تغییر متناسب با نیاز‌های جامعه کار دشواری است، گفت: دشواری از این حیث است که برخی عادات اجازه تغییر نمی‌دهد؛ مدرسه باید تبدیل به محیط زندگی دانش آموزان شود و هنر زندگی کردن را بیاموزند همانطور که بچه‌ها در زندگی فراز و نشیب را تجربه می‌کنند در مدرسه هم باید تمرین کنند که چگونه با سختی مقابله کنند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نیاز‌ بچه‌ها باید در مدرسه تکریم شود، گفت: محتوا و روش ارائه برنامه‌های ما باید تغییر کند، برای حرکت به این سمت لازم است مدرسه انعطاف بیشتری داشته باشد و اداره کنندگان مدرسه از شایستگی‌های لازم برای رسیدن اهداف مدرس برخوردار باشند.

همه محتوا‌ها نباید از بالا به پایین ابلاغ شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیری را آغاز کردیم که مدرسه برخی از محتوای آموزشی را متناسب با اقتضائات تدوین کند، همه محتوا‌ها نباید از بالا به پایین ابلاغ شود؛ مدارس مناطق مختلف کشور تفاوت‌هایی با هم دارند و همین عامل نیازمند انعطاف در محتواست.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش مصمم است تا دانش آموزان را از حافظه محوری و حافظه مداری دور کند چرا که در این صورت یادگیری اتفاق نمی‌افتد ولو اینکه دانش آموزان فرمول‌های پیچیده ریاضی و حسابان را حفظ کرده باشند، زیرا به محض اینکه از مدرسه خارج شوند این فرمول‌ها از بین می‌رود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهارت محوری و مهارت مداری شرط اصلی برای رسیدن به مدرسه مطلوب ماست.

معلم کارگر کارخانه نیست

بطحایی تصریح کرد: معلم ما کارگر کارخانه نیست بلکه باید توان انتخاب روش مختلف برای تدریس داشته باشد؛ این‌ها ارکان اصلی برای تغییر و تحول در نظام آموزش و پرورشی است که سند تحول برای ما مشخص کرده است.

وزیر آموزش و پرورش به ضرورت آموزش و ارتقای سواد فرهنگی دانش آموزان اشاره و اظهار کرد: باید  تفکر نقاد و  پرورش خلاقیت در مدارس اشاعه یابد چراکه امروز نمی‌شود با یک  دستورالعمل ابلاغی بسته حرکت کنیم.

مدرسه محوری از جمله مصادیق تغییر مسیر است

وی بیان کرد: تغییر در محتوا را از دوره ابتدایی آغاز کردیم و امیدواریم در مقاطع بعدی تسری یابد، البته در کنار این موارد تغییر در مسیر هم باید مورد توجه باشد که مدرسه محوری از جمله مصادیق تغییر مسیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه موجودیت مستقل است و نباید صرفا مجری تصمیم‌های ابلاغی باشد، البته باید شایستگی مدارس افزایش پیدا کند و افرادی که در مدرسه فعالیت می‌کنند انگیزه لازم برای کار را داشته باشند.

وی بیان کرد: در آستانه برگزاری دهه فجر هستیم و در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردیم، اما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که نظام یا ایدئولوژی‌های خاص خود را داریم هرچند دشمنی‌ها همواره رو به تزاید است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در تلاش هستیم تا با آموزه‌های دینی زندگی خود و نظام را پیش ببریم و از همه آن‌هایی که برای رسیدن به چنین افقی تلاش کردند یاد می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار