استان مرکزی در طول ۴۰ سال انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری را در حوزه کشاورزی شاهد بوده است.

چهل سال پیشرفت استان مرکزی در حوزه کشاورزی / استان مرکزی رتبه اول تا سوم کشور در تولید چند محصولبه گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، هرچند استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود اما در بخش کشاورزی نیز در طول چهل سال بعد از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و به لحاظ تولید بسیاری از اقلام اساسی جزو استان‌های سرآمد کشور است.

استان مرکزی رتبه اول تولید گندم با کیفیت در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  با بیان اینکه در استان مرکزی بیش از ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که ۲ میلیون تن آن محصولات زراعی است ،گفت: استان مرکزی در تولید گندم خودکفا است و با کمتر از یک درصد سن زدگی رتبه اول تولید گندم با کیفیت را در کشور دارد.

استان مرکزی رتبه اول تولید ماهی‌های زینتی در کشور

چمنی معاون شیلات و آبزی پروری سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی هم گفت: ظرفیت تولید ماهی‌های خوراکی در استان بیش از ۴هزار و ۵۰۰ تن در ۳۱۰ مزرعه آبزی پروری است و سرانه مصرف آبزیان که در گذشته ۲۰۰ گرم بوده است در حال حاضر در استان بیش از ۸ کیلو و ۹۰۰ گرم است.

چمنی افزود: استان مرکزی با تولید بیش از ۱۱ میلیون قطعه انواع ماهی‌های زینتی رتبه اول کشور را در صادرات دارد و ارزش این صادرات در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

بیش از ۴۰ درصد از کل اراضی استان مرکزی زیر پوشش روش‌های آبیاری نوین

صالحی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: تغییر روش‌های آبیاری از سنتی به آبیاری نوین از سال ۱۳۷۹ در استان مرکزی شروع شده است و اکنون بیش از ۴۰ درصد از کل اراضی استان به میزان ۶۴ هزار هکتار تحت پوشش روش‌های آبیاری نوین قرار دارند.

استان مرکزی رتبه سوم کشوری تولید گوشت قرمز

آذرمعاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: این استان با تولید ۵۴ هزار تن گوشت قرمز رتبه سوم کشوری را دارد و سالیانه بیش از ۱۹۰ هزار راس دام پرورش یافته به کشتارگاه‌های کشور ارسال می‌شود

آذربا بیان اینکه تنها مجتمع پرورش شتر مرغ در کشور نیز در شهرستان زرندیه است افزود: سالیانه بیش از ۶۰ هزار تن گوشت قرمز ۳۳ هزار تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن مازاد بر نیاز استان است و صادر می‌شود.

استان مرکزی در تولید محصولات باغی و گل وگیاه رتبه دوم کشور

زارعی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: استان مرکزی در تولید انار رتبه دوم در گل و گیاهان زینتی رتبه دوم، در پست رتبه ششم و در تولید گل محمدی رتبه پنجم کشوری و در زمینه صادرات گل و گیاهان زینتی هم رتبه اول کشوری را دارد.

فعالیت بیش از ۲۲۴ واحد صنایع تبدیلی در استان مرکزی

صفری مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: در حال حاضر بیش از ۲۲۴ واحد صنایع تبدیلی در استان وجود دارد.

صفری افزود: استان مرکزی در حوزه کشاورزی علاوه بر تامین نیاز کشور با صادرات ۲هزار و ۸۰۰ تن از محصولات ۸ بیش از ۸۴ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است.

وی اضافه کرد: صنایع تبدیلی حلقه تکمیل کننده زنجیره تولید در بخش کشاورزی است که کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ایجاد ارزش افزوده کاهش ریسک تولید و افزایش صادرات را در پی دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.