به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، مسابقات موتورسواری دارای انواع و سبک های مختلفی است که در سراسر دنیا برگزار می شود و هر کدام برای خود جذابیت خاصی دارد و باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا این مسابقات را به شما معرفی نماید.
پس اگر عاشق موتور و موتورسواری هستید این مطلب را از دست ندهید.
در این مطلب به سراغ انواع مسابقات موتورسواری که به شکل رسمی در سرتاسر جهان برگزار میشود، خواهیم رفت؛ مسابقاتی که برای آنها تیمهای کاملا رسمی و حرفهای تشکیل شده است و پشت همه آنها مهندسان کاربلد با تخصص و تکنولوژی روز دنیا در حال انجام وظیفه اند.
ببینید: آخرین لحظه زندگی موتورسوار جوان پیش از تصادف مرگبار!
سعی خواهیم داشت تا علاوه بر معرفی قابلیتها و ویژگیهای موتورهای مختلف که در کلاسهای متنوع قرار دارند، شرایط پیست ها، نحوه برگزاری مسابقات و همچنین نحوه رانندگی با آنها را بیان کنیم.
رقابت روی دوچرخ در دنیای موتوراسپرت بسیار دیدنی است و هدف ما این است که به صورت کاملا مفصل حواشی پیرامون آن را هم برای علاقهمندان بازگو کنیم تا شاید روزگاری شاهد برگزاری این مسابقات مهیج و حرفهای در داخل کشور باشیم.
این مسابقات یکی از سختترین و طاقت فرساترین رقابتهای موتورسواری است که در آن سرعت معنا ندارد.
این نوع رقابتها به رقص باله با موتور معروف است و اغلب در محیطهای بسته و کمتر در محیطهای باز برگزار میشود.
حفظ تعادل با این موتورها حرف اول را در یادگیری مهارت این رشته خواهدزد خصوصا که بحث گذشتن از مانعهای مختلف هم در پیش باشد.
در موتورسواری تریال کوچکترین برخورد پا با زمین به عنوان یک امتیاز منفی تلقی میشود و معنای آن این است که شرکت کننده میبایست همواره در هر شرایطی پایش را برای حفظ تعادل روی زمین نگذارد.
یک موتورسوار ماهر شگرد کارش این است که اگر چرخ جلوی موتورسیکلتش در تماس با قطعه سنگی به هوا بلند شد با عملیات آکروباتیک و فشار متناسب بر دسته گاز چرخ عقب را هم همراه آن در هوا به پرواز درآورد و بعد کمی جلوتر سالم بر زمین فرود آید و حتی اگر لازم بود چرخش سریعی را هنگام فرود انجام دهد.
این مطلب را از دست ندهید: خرید لباس و دستکش موتورسواری چقدر هزینه دارد؟
شرکت کنندگان در مسابقه را فقط یک نفر به عنوان مربی یا دستیار میتواند همراهی کند و موتورسوار تا زمانی که زمین نخورده و یا ۵ امتیاز منفی نگرفته میتواند جهت عبور از موانع تلاش کند.
پیشرانه این موتورها ۲۹۹ سیسی حجم دارد و میتواند تا حدود ۴۵ اسب بخار یا بیشتر تولید کند.
شاید در بین تمامی رقابتهای موتورسواری خصوصا در داخل کشور این رقابت بین موتورسوارها ناشناخته باشد؛ رقابتهای Speed way یکی از موفقترین و پرطرفدارترین مسابقات شمال اروپا و آمریکا به شمار میرود تا جایی که بعضا تا حدود ۴۰ هزار تماشاگر را به پای پیستهای گِلی این مسابقات میکشاند.
موتورسیکلتهای مورد استفاده در این نوع رقابتها دارای یک دنده هستند و جالب آن که هیچ گونه ترمزی برای نگه داشتن موتورها تدارک دیده نشده و تنها موتورسوار باید با استفاده از تجربه و کمک گرفتن پاها سعی در کم کردن سرعت داشته باشد.
پیستهای این رقابتها از شن، خاکی به نام دولومیت و... پوشیده شده است که قبل از مسابقه توسط ماشینهای آبپاش به گل نسبتا نرمی تبدیل میشوند.
همه هیجان این مسابقات به لیزخوردن موتورها در قسمتهای دایرهای پیچ هاست به نحوی که شاسی موتور در جهت خلاف فرمان زاویه میگیرد و محور عقب نیز با سرعت هرچه تمامتر نیروی مورد نظر موتورسوار را تامین میکند.
ببینید: حمله گاو کونگفو کار به موتورسوار!
در هر سری از این رقابتها تیمهای دونفره در آن شرکت میکنند و هر مسابقه نیز با ۴ موتورسوار آغاز میشود.
پیشینه این مسابقات به قبل از جنگ جهانی اول و حوالی سالهای ۱۹۱۹ بر میگردد و اوایل در کشورهای استرالیا و آمریکا با شمایل خاصی به شکل حرفهای برگزار میشود.
موتورسیکلتهای کراس در کلاس موتورهای آفرودی قرار میگیرند که جدا از کلاسی به نام اندرو هستند.
هدف از طراحی موتورهای کراس مسابقه درون پیست و پرش بلند است به نحوی که کمترین میزان ضربه را به موتورسوار وارد کنند.
شاسی و همچنین سیستم تعلیق آنها آنقدر پیشرفته است که میتواند ضربههایی در حدود ۱ تن را تحمل کند.
مسابقات در این کلاس در حجمهای ۱۲۵، ۲۵۰ و ۴۵۰ در پیستهای مختلف برگزار میشود.
دانلود کنید: بازی زیبای موتور سواری
پیستهای مسابقات کراس به هیچ عنوان مسطح نیستند و تنها چالشهای آنها مسیرهای با پستی و بلندی زیاد است که اکثرا موتورسواران را به پرشهای طولانی وادار میکند.
طول پیستها اغلب یک کیلومتر است و موتورسوارها باید در حدود ۱۰ تا ۲۵ بار آن را دور بزنند. این رقابتها علاوه بر مسابقات جهانی در کشورهایی همچون بریتانیا، اسپانیا و آمریکا به صورت لیگ درون کشوری نیز برگزار میشود.
همچنین گفتنی است رانندگان این موتورها در مسابقات پرشهای نمایشی نیز شرکت میکنند.
در این مسابقات موتورها با سرعتی نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر به سمت سکوی پرشی حرکت میکنند که بعضا ارتفاع آنها به ۲۰ متر میرسد.
سپس با انجام حرکات نمایشی و فرود سالم از داورها امتیاز کسب میکنند.
موتو GP پرطرفدارترین رشته موتورسواری در تمامی مسابقات موتورسواری دنیاست و سرمایه گذاری در این رشته از سوی شرکت کنندگان در این مسابقات بی اندازه است.
این رشته با بیش از ۶۵ سال قدمت، یکی از قدیمیترین مسابقات قهرمانی جهانی در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی است. به طوری که نخستین فصل آن در سال ۱۹۴۹ و بعد از جنگ جهانی دوم برگزار شد.
ببینید: لحظه فرار معجزه آسای موتورسوار از مرگ حتمی!
نکتهای که در معرفی این رشته حائز اهمیت است وجه تمایز رقابتهای موتو جیپی و سوپربایک است بدین ترتیب که موتورهای سوپربایک همان موتورهای خیابانی اصلاح شده هستند، اما موتورهای شرکت کننده در رقابتهای جهانی موتو GP به شکل کاملا اختصاصی طراحی شده اند و نمیتوان با آنها در خیابان رانندگی کرد و همچنین خرید آنها برای مردم عادی میسر نیست.
در این سری از رقابتها رانندگان از سطوح پایینتر موتو ۳ و سپس موتو ۲ راه پیدا میکنند.
در سطوح پایینتر قابلیتهای فنی و آیرودینامیکی تمامی موتورها با یکدیگر تفاوتهای اندکی دارند و این تنها جسارت و مهارت راننده هاست که میتواند آنها را به سطح موتو جیپی برساند.
تمامی پیشرانههای در این سطح ۴ سیلندر هستند و حجمی بالغ بر ۱۰۰۰ سیسی دارند. قدرت آنها بیش از ۲۴۰ اسب بخار است و میتوانند تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در پیست رانندگی کنند ضمن آن که لاستیکهای مختص این رقابتها به رانندهها اجازه میدهد تا ۶۵ درجه به داخل پیچ خم شده و با سرعت هرچه بیشتر پیچهای مختلف را طی کنند.
موتورسواریهای دوکاتی در سال ۲۰۰۷ بالاخره توانستند بر حکمرانی موتورهای ژاپنی در این رشته پایان دهند.
این مسابقات که به رقابتهای سوپربایک معروف هستند، هر ساله در ۱۳ مرحله برگزار میشوند. مسابقات سوپربایک از تورنمنتهای سوپراسپرتها به طور جداگانه برگزار میشود.
رانندگان در هر مرحله از مسابقات سوپربایک باید در دو مسابقه جداگانه شرکت کنند، اما مسابقات کلاس سوپراسپرتها که دارای موتورهای ضعیف تری هستند، تنها در یک رقابت برگزار خواهدشد.
رالی داکار در مسیر ۸۵۰۰ کیلومتری خود از کشورهای مختلف آمریکای جنوبی شامل آرژانتین، بولیوی و شیلی عبور میکند و مانند مسابقات هر ساله، محل رقابت ماشینهای ویژه، کشنده ها، موتورسیکلتها و چهارچرخهها خواهدبود.
ببینید: سرعت زیاد در سر پیچ جان موتورسوار را گرفت
این وسایل نقلیه و خصوصا موتورسیکلتها در طی مسیر مسابقه دو هدف اصلی و مهم دارند؛ اول این که در مسیر سخت مسابقه، سالم باقی بمانند و دوم این که این رقابت خارج جادهای را برنده شوند.
حجم پیشرانه تمامی موتورهای شرکت کننده در این رالی در حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ سیسی است که اغلب ۲ سیلندر هستند.
در این رشته استقامت موتورسوار و همچنین موتورسیکلت از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که پستی و بلندیهای مسیر به حدی است که تنها بدن ورزیده و با استقامت میتواند تحمل این مسیرهای ناهموار را داشته باشد.
کمک فنرها به حدی تقویت شده اند که میتوانند اکثر ضربات این مسیرها را جذب کنند و بیش از نیم متر به داخل جمع شوند. حجم مخزن سوخت آنها بیش از ۳ برابر موتورهای کروز عادی است و رانندهها نیز به قمقمه آب مجهز هستند.
همچنین گفتنی است تایم در این مسابقات معیار پیروزی موتورسواران است و موتورها با فاصله زمانی معینی با هماهنگی تیم پشتیبانی خود از خط شروع حرکت خواهدکرد.
تیمهای موتورسواری در این رقابتها میتوانند با دو شرکت کننده حاضر شوند.
ببینید: مهار حادثه موتور سواری به شکلی حیرت انگیز
سیرل دسپرس در این رقابتها با قهرمانیهای پی در پی و کسب ۶ عنوان بسیار مشهور است و از طرفی پیتر هانسل فرانسوی نیز از معدود رانندگان موفقی است که توانسته قهرمانی را هم در رشته موتورسواری و هم در رشته مسابقات خودرو کسب کند.
برای کسانی که تازه موتور سواری آن هم در شهرهای بزرگ را شروع کردند خواندن و دانستن نکات زیر بسیار ضروری است.
حتی در صورت بروز یک حادثه جزئی شما به خاطر داشتن لباس ایمنی از خودتان سپاسگذار خواهید بود. به جز اینکه از شما در برابر آسیبهای فیزیکی در هنگام تصادف محافظت میکند، در برابر باد و همچنین آب و هوا مانند بارش برف و باران نیز محافظت میکند.
یکی از بیشترین علتهای تصادف میان موتور سواران، سایر وسایل نقلیه هستند تا سرعت بالا و یا از دست دادن کنترل موتورسیکلت.
ببینید: مسابقه موتور سواری تبدیل به کارناوال مرگ شد
برخوردها همیشه برای موتورسوارها شدیدتر است، پس همیشه فکر کنید که دیگران شما را نمیبینند. این امر باعث میشود تا شما هوشیارتر باشید و عکس العملهای سریعتری داشته باشید.
قبل از اینکه تغییر جهت بدهید خوب به اطراف دقت کنید. در سر پیچها به خروجی آن و در صورت امکان به اطرافتان نیز توجه کنید. از دست پاچه شدن به شدت بپرهیزید.
نسبت قدرت موتور یه وزن موتورسیکلتها نسبت به ماشینها بسیار کمتر است و میتوانند سریع شتاب گیری کنند. از این مزیت به نفع خود استفاده کنید.
در هنگام سبقت گیری، از این شتاب و سرعت موتور خود بهره ببرید. هرچه سبقت سریعتر و با دقتتر باشد شما زودتر از محدوده خطر خارج میشوید.
در برخی شرایط عکس العملهای شما باید دو برابر سریع باشد. در این گونه وضعیتها اگر یک یا دو انگشت خود را بر روی ترمز نگه داشته باشید، این کار میتواند عکس العمل شما را سریعتر و در نتیجه جانتان را نجات دهد.
قویترین نیروی باز دارنده شما از حرکت ترمزهای جلو هستند و ترمزهای عقب ضعیفتر و در سرعتهای پایین تاثیر گذاری بیشتری دارند.
ببینید: مسابقه موتور سواری در گل و لای
اما میخ ترمزها یا ترمزهای ناگهانی باعث از دست رفتن کنترل موتورسیکلت شما میشود.
یکی از مزیتهای موتورسیکلتها توانایی عبور از بین خودروها به هنگام ترافیک است و این یک امر کاملا قانونی است.
اما اجازه ندهید که این توانایی جدید اعتماد به نفستان را بیش از حد بالا ببرد، همیشه با دقت حرکت کنید. با دندههای سنگین حرکت کنید و دستتان بر روی ترمز باشد.
نسبت به تغییر مسیر خودروها به منظور عدم برخورد به آن ها، بسیار هوشیار باشید.
یک رانندگی امن به معنای پیش بینی کردن حرکات سایر وسایل نقلیه است. به منطق و دلیل تکیه نکنید، به دنبال علائم هشدار دهنده مانند چراغ راهنما باشید.
آینهها برای نگاهی سریع به پشت سر بسیار خوب هستند، اما تنها به آنها بسنده نکنید. قبل از این که تغییر مسیر دهید آینهها و همچنین نقاط کور را از روی شانه هایتان ببینید.
همیشه این مراحل را طی کنید:
هنگامی که بحث فرار از تصادفات میشود، موتور سیکلتها به دلیل جسته کوچکشان نسبت به خودروها دارای برتری هستند. آنها کوچک تر، باریکتر و دارای قدرت مانور بیشتری هستند.
ببینید: صحنه ای جالب در مسابقات موتور سواری
همیشه یک فضای کوچک برای فرار از تصادفات داشته باشید.
موتورسواران نسبت به ماشین سوارها نگرانیهای بیشتری دارند. کاهش تماس لاستیک با سطح جاده و به وجود آمدن کشش، به سادگی باعث لغزش و لیز خوردن موتور میشود.
شما باید بتوانید به سرعت جنس سطح جاده (شن، آسفالت، سنگلاخ و ...) را تشخیص دهید.
امنیت موتورسوار با افزایش هوشیاری میتواند به سادگی افزایش یابد.
ببینید: مسابقه خطرناک آئودی و موتور سنگین در خیابان های تهران
بررسی کردن به این معناست که هوشیار بمانید بدون اینکه به مدت طولانی به مسیر خیره شوید.
با یک نگاه سریع اطلاعات حیاتی مثل سرعت، آینهها و نقاط کور را بررسی کنید. این امر به شما اجازه میدهد که تصمیمات سریعتر و آگاهانه تری داشته باشید.
انتهای پیام/