به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز یکشنبه (۱۴ بهمن ماه) مجلس با یک فوریت طرح "اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی" با ۱۶۳ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
متن این طرح به شرح زیر است:
بسمه تعالی
طرح قانونی
«دوفوریتی»
اعاده اموال نامشروع مسئولان و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی
مقدمه:
مطابق اصل ۴۹ قانون اساسی «دولت موظف است ثروتهای ناشی از غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه کاریها و معاملات دولتی، فروش زمینهای موات و مباحات اصلی، دائر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.»
هر چند مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۵/۶/۱۳۶۳ قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی را در ۱۴ ماده به تصویب رسانده است لیکن فضای حاکم بر آن زمان بگونهای بوده است که اجرای اصل ۴۹ را بیشتر به مسئولان و کارگزاران قبل از پیروزی انقلاب معطوف کرده اند و هم در مقام قانونگذاری و هم در مقام عمل از ظرفیت اصل ۴۹ قانون اساسی برای پیشگیری از فساد و شکاف طبقاتی و ویژه خواری و سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی استفاده نشده است.
اجرای صحیح اصل ۴۹ قانون اساسی نسبت به کلیه مسئولان حکومتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سمت داشته اند میتواند ضمن افزایش اعتماد و امید مردم به مسئولان حکومت و اثبات اینکه اکثریت مدیران و مسئولان حکومت در قوای سه گانه و سایر دستگاههای حکومتی از سلامت لازم برخوردارند زمینه برخورد با عدهای از سوء استفاده کنندگان از بیت المال و غارت کنندگان اموال ملت را نیز فراهم میسازد و این حقیقت را برای ملت ایران ثابت میکند که مجلس شورای اسلامی اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و اعاده اموال نامشروع را صرفا برای کارگزاران حکومت شاه تجویز نکرده است بلکه این اصل مترقی برای مقامات و مدیران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اسلامی نیز کاربرد خود را دارد. بر این مبنا با توجه به تأکیدات دین مبین اسلام و کلمات امیرالمؤمنین علی علیه السلام که فرمودند: «ان الله تعالی فرض علی ائمة الحق أن یقدروا انفسهم بضعفة الناس کیلا یتبیغ بالفقیر فقره».
خداوند بر پیشوایان جامعه اسلامی واجب کرده است که خود را با ضعفای مردم بسنجند تا فقرا به دلیل فقرشان طغیان نکنند.» ونیز تأکیدات حضرت امام خمینی رحمه ا.. علیه مبنی بر ضرورت پاکدستی مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی، و تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت اصلاح گری در مبارزه با فساد و تبعیض و فقر، پس از جلسات متعدد با کارشناسان حقوقی طرحی آماده شده است که بر اساس آن قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی به کلیه مقامات، مسئولان و مدیران در قوای سه گانه و همه منصوبان مقام معظم رهبری تسری یابد و قوه قضائیه همانگونه که موظف بوده است اموال نامشروعی که مسئولان و کارگزاران زمان شاه تحصیل کرده اند به صاحب حق یا بیت المال برگرداند اکنون موظف باشد که بر اساس اصل ۴۹ قانون اساسی و قانون نحوه اجرای آن اصل اموال نامشروعی که احیانا مسئولان و کارگزاران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحصیل کرده اند را نیز به صاحب حق یا بیت المال برگرداند. علیهذا طرح اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
ماده ۱- احکام مقرر در مواد ۵ تا ۱۴ قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی شامل رؤسای قوای سه گانه، معاونان و مشاوران آنها، وزراء، معاونان و مشاوران آنها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران و معاونان آنها، شهرداران و معاونان آنها، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، رئیس و معاونان دفتر مقام رهبری و مشاورین ایشان و کلیه منصوبان مقام رهبری و کلیه فرماندهان نیروهای مسلح درجه سرتیپ ۲ و بالاتر و سایر مسئولان موضوع قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران مصوب ۹/۸/۱۳۹۴ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میشود.
تبصره ۱- دادستان و مقام صالح قضایی ذیربط میتوانند حکم مقرر در این ماده را نسبت به ذی حسابان دستگاههای اجرایی، کارکنان سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور گمرک، شهرداریها، کارکنان مناطق آزاد و مناطق ویژه تجاری، بانکها و بیمههای دولتی و سازمان اوقاف و امور خیریه اعمال نمایند.
تبصره ۲- همسر و فرزندان و کلیه کسانی که از طریق ارتباط با مقامات و مسئولان موضوع این ماده و تبصره ۱ آن منفعت مالی کسب کرده اند مشمول این قانون هستند.
ماده ۲- حکم ماده ۱ و تبصرههای آن نسبت به کلیه رؤسا و مدیران مؤسسات و شرکتهایی که بخشی از سرمایه آنها متعلق به دستگاههای موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه باشد یا به نحوی از انحاء از اعتبارات دستگاههای مذکور یا بودجه عمومی استفاده کنند و رؤسا و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی نیز جاری است.
ماده ۳- اموال نامشروع، اموالی است که از طریق رفتار مجرمانه یا غیرقانونی یا سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی یا اطلاعات ناشی از جایگاه و اعمال نفوذ بر خلاف حق تحصیل شده باشد.
ماده ۴- سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کل کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادارات و دفاتر آنها در سراسر کشور مکلفند اطلاعات خود در خصوص ثروتهای نامشروع افراد مشمول این قانون را به قوه قضائیه یا مرکز یا مرجعی که قوه قضائیه برای اجرای این قانون معین میکند اعلام نمایند.
همچنین کلیه رؤسا، مدیران و کارکنان دستگاههای مندرج در ماده ۱ این قانون موظفند اطلاعات خود در خصوص ثروتهای نامشروع افراد مشمول این قانون را به یکی از دفاتر و ادارات مراجع چهارگانه مندرج در این ماده و یا به رئیس کل دادگستری استان و یا به مرکز یا مرجعی که قوه قضائیه در هر استان برای اجرای این قانون تعیین میکند اعلام نمایند. استنکاف از اجرای این ماده مستوجب حبس تعزیری درجه ۶ یا انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی به مدت ۶ ماه تا ۲ سال و منع اشتغال در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری خواهد بود.
ماده۵ – قوه قضائیه یا مرجعی که برای اجرای این قانون تعیین میشود موظف است حداکثر هر سه ماه یکبار گزارش مشروح اجرای این قانون را از طریق رسانه ملی به اطلاع عموم مردم برساند.
ماده۶ – از تاریخ تصویب این قانون تحصیل هرگونه منفعت و امتیاز مادی ناشی از اعمال نفوذ بر خلاف حق یا سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی توسط کارکنان کلیه دستگاههای مندرج در ماده ۱ این قانون و یا سوء استفاده از اطلاعاتی که با توجه به سمت یا هرگونه رابطه با مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان دستگاههای مندرج در ماده ۱ این قانون در دسترس افراد قرار میگیرد ویژه خواری (رانت) محسوب میشود و در صورتی که از هر یک از طرق مذکور در این ماده مالی تحصیل شود، تحصیل کننده مال و ارائه دهنده اطلاعات علاوه بر ضبط اموال تحصیل شده به حبس درجه ۵ یا جزای نقدی معادل دو برابر اموال یا وجوه تحصیل شده یا به هر دو مجازات محکوم میشوند.
شایان ذکر است؛ پیش از این دو فوریت «طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان» در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت، اما پزشکیان نائب رئیس اول مجلس که در آن زمان ریاست جلسه را برعهده داشت، اخطار مصطفی کواکبیان نماینده تهران و عضو فراکسیون امید با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی که این طرح را دارای بار مالی میدانست را تایید و به رای گذاشت که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت لذا این طرح از دستور کار مجلس خارج شد و مقرر شد در قالب «طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی» به صحن مجلس ارسال شود.
طرح یک فوریتی تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی با ادغام سه طرح الزام قوه قضاییه به اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی و اعاده اموال نامشروع مسئولان، مبارزه با جرائم اقتصادی و تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تدوین شد. بالاخره بررسی این طرح شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
انتهای پیام/
اگر قانون فشار به عموم بود مثلا مالیات مستقیم بر درآمد کارگران با هزار فوریت فورا رسیدگی میشد .
باید در پیشگاه خدا و مردم و تاریخ قضاوت در این باره دیدنی باشه .
به امید روزی که حق فراگیر و ظلم نابوده خواهد شد.
مردم هر وقت نتیجه ای از اعاده حقوقهای نجومی به بیت المال را دیدند باورشان می شود که اراده ای برای رسیدگی به امور دیگر دارید
انشا الله "در عمل" نه در طرح های دهن پر کن" اعتماد سلب شده از مردم مجددا بازگردانده شود.
زیر نظر اطلاعات
خیلی راحت میشه این جوری کشور رو اداره کرد
هر ایرانی چه قدر
پول و مسکن و ماشین داره میشه راحت مالیات گرفت
کشور باید الکترونیکی شه
اونایی که رای مخالف دادن لیست امید هستند و نتیجه تَکرار کردن
در ضمن کی با کی برخورد میکنه
حکم دزدی توی اسلام قطع دستشون هستش
اگه نمیتونید دستشونو قطع کنید از دست بردن به بیت المال دستشونو قطع کنید
یا علی
یا علی
1-کسانی هستند که از اوایل انقلای سمت دار بودند وپای ثابت نظام هستند قانوننا در ان زمان اموالی به انها داده شد که الان ملیاردها می ارزد؟
2- در کشور واقعیتی است که همه میدانند ولی خود را به ان راه میزنند قانون برای همه ملت است
3- سوالی دارم که جای تفکر دارد.کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فقط نفت فروشی دارند نه معدنی ونه کارخانه ای (تعداد انها کم است) من خودم بارها انجا رفته ام وبا مردم انجا صحبت کرده ام وتقریبا با وضعیت انها اشنایی دارم بجز شهرهای شیعه نشین اکثر مردم انجا در رفاه هستند و نسبت به ما وضعیت بهتری دارند. حال ما نفت+معدن+کارخانه+کشاورزی داریم ولی وضعیت ما این است.این وضعیت چندین دلیل میتواند داشته باشد
1-فساد ورانت خواری مسئولان
2-بیکفایتی وکاربلد نبودن مسولان
و..
حال به نظر شما با این ویژگی های مسولان قانون های جدید چاره ساز هستند؟