مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان طی ۴ دهه انقلاب میزبانی ۴ المپیاد علمی جهانی را بر عهده داشته است.

میزبانی ایران از ۴ المپیادجهانی دانش آموزیبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همراه با تحولات سریع و پیچیدگی‌های روزافزون سازوکار‌های ارتباطات بین‌المللی مفاهیم جدیدی از روابط بین کشور‌ها در زمینه‌های مختلف در کنار دیپلماسی سیاسی شکل‌گرفته که رفته‌رفته اهمیت آن‌ها حتی در مواقعی بیش از دیپلماسی سیاسی است و چه‌بسا بسیاری از گره‌های روابط سیاسی را با گسترش این نوع از دیپلماسی‌ها می‌توان گشود.

دیپلماسی علمی یکی از انواع این دست مفاهیم جدیدی است که ضمن بالا بردن توان علمی کشور‌ها در تعامل با یکدیگر، افزایش اقتدار کشور‌ها را هم به دنبال دارد.

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود که داشتن نگاه علمی در مدیریت مسائل داخلی کشور‌ها و مناسبات آن‌ها با یکدیگر می‌تواند گره بسیاری از مشکل اقتصادی، سیاسی، زیست‌محیطی و فرهنگی را بگشاید کما اینکه اکنون هم در قالب دیپلماسی علمی، کشور‌ها به‌صورت مشترک پروژه‌هایی را با یکدیگر اجرا می‌کنند که تاکنون نتایج ارزشمندی را هم به دنبال داشته است. المپیاد‌ها یکی از مصادیق دیپلماسی علمی است که کشور‌ها طی آن و در رقابت با یکدیگر، توانایی‌های خود را در علوم پایه که از بنیادی‌ترین علوم است، محک می‌زنند. موفقیت در این رقابت‌ها، به‌نوعی، نشان دادن گوشه‌ای از توانایی‌های علمی کشورمان به جهانیان است.

حضور ۲۲۴ کشور جهان در المپیادهای جهانی برگزار شده در ایران

طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانش‌پژوهان ما در المپیاد‌های بسیاری شرکت داشته‌اند و هر بار توانسته‌اند با کسب مدال‌های رنگارنگ در سطح جهانی برای ایران افتخارآفرینی کنند.

برگزاری و میزبانی المپیاد‌ها باهدف کمک به گسترش علوم برگزار می‌شوند و توجه ویژه ما به المپیاد‌ها می‌تواند ضمن ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان به بهبود وضعیت علمی معلمان و توجه والدین به رشته‌های علوم پایه بسیار مؤثر باشد و در انتقال دانش به مربیان، دانش‌آموز و ایجاد انگیزه در بین متصدیان تعلیم و تربیت امری مهم است.

از این‌رو در چهار دهه انقلاب وزارت آموزش‌وپرورش با برگزاری ۴ المپیاد علمی جهانی با حضور ۲۲۴ کشور جهان سعی شده است تا از مزایای این میزبانی استفاده شود.

میزبانی ایران از ۴ المپیادجهانی دانش آموزی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار