جلسه امروز رای اعتماد به نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با حاشیه‌هایی همراه بود.


روز آفتابی نمکی در مجلس/ وقتی پای توصیه روحانی برای تصویب FATF در جلسه رای اعتماد باز شد/ کنایه هشتکی رئیس جمهور به فضای مجازیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) مجلس در حالی آغاز شد که بررسی رای اعتماد به سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در دستور کار قرار دارد.

درب‌های چوبی جلسه علنی برخلاف جلسات گذشته زودتر و در ساعت ۸:۱۰ صبح به روی خبرنگاران باز شد و جلسه علنی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم به طور رسمی آغاز شد.

*عدم استقبال تصويربرداران و عكاسان!

بعد از پایان تلاوت قرآن حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور به همراه واعظی مسئول دفتر خود، جهانگیری معاون اول و امیری معاون پارلمانی دولت با مشایعت مطهری نایب رئیس دوم مجلس و تابش نماینده مردم اردکان وارد جلسه علنی شد.

روحانی پیش از نشستن بر جایگاه خود ابتدا با تعدادی از نمایندگان مجلس شروع به صحبت کرد که این مذاکره با نشستن وی بر کرسی سبز مخصوص میهمانان هم ادامه داشت که این موضوع با تذکر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همراه شد.

لاریجانی از نمایندگان اطراف رئیس‌جمهور خواست تا در جایگاه‌های خود قرار بگیرند تا بتوان به بررسی دستور کار رسید.

لاریجانی همچنان ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور و همراهانش از قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس خواست تا اولین دستور کار را که همان بررسی رای اعتماد به نمکی است، اعلام کند.

رئیس‌جمهور به عنوان اولین سخنران در پشت جایگاه ناطقان قرار گرفت تا در مدت یک ساعت فرصت زمانی خود از وزیر پیشنهادی‌اش دفاع کند، همچنین اسامی موافقان و مخالفان این وزیر پیشنهادی توسط یوسف‌نژاد عضو دیگر هیئت رئیسه اعلام شد که به این ترتیب فرهنگی و مقصودی به عنوان مخالفان و فرشادان و سلیمی به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی در این جلسه صحبت خواهند کرد.

بر اساس اعلام بسیاری از حاضران در میان خبرنگاران این جلسه یکی از بی‌سابقه‌ترین جلسات در میزان تعداد خبرنگاران و تصویربرداران است، زیرا با وجود جلسه رای اعتماد به یک وزیر پیشنهادی و حضور رئیس‌جمهور تعداد عکاسان و خبرنگاران و تصویربرداران بسیار نسبت به جلسات مشابه گذشته کم است که این موضوع موجب تعجب شده است.

رئیس‌جمهور در میانه سخنان خود از قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت و درمان هم تشکر کرد و گفت که «نام وی در کنار نام طرح تحول سلامت در تاریخ خواهد آمد و بنده متاسفم از اینکه نتوانستیم با وی تا آخر کنار هم باشیم».

*گریزی برای حمایت از  FATF

روحانی ضمن آرزوی موفقیت برای قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد که «آشنایی ما با یکدیگر به ایام جنگ برمی‌گردد».

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش گریزی هم به لایحه بودجه سال ۹۸ زد و از نمایندگان خواست تا هرچه سریع‌تر بودجه را بررسی کرده تا دولت بتواند بر اساس آن برنامه‌ریزی کند.

نمایندگان در میانه سخنان رئیس‌جمهور تقریباً به طور منظم و ساکت بر جایگاه‌های خود نشسته بودند و به سخنان وی گوش می‌کردند.

روحانی همچنین اشاره‌ای هم به لوایح مرتبط به FATF داشت و گف که «دو لایحه از این مجموعه نهایی شده و دو لایحه دیگر هم در حال بررسی است که البته یک لایحه دو فوریتی هم دولت برای تکمیل آن‌ها به مجلس ارائه کرده که امیدواریم هر چه سریع‌تر بررسی شود».

اعلام این نکته از سوی رئیس‌جمهور درباره تقدیم یک لایحه دو فوریتی برای تکمیل FATF تعجب نمایندگان رسانه‌ها را بر انگیخت، زیرا تا کنون نامی از این لایحه در مجلس برده نشده است.

گویا رئیس‌جمهور جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی خود را بهترین فرصت زمانی برای صحبت و سفارش درباره لوایح مرتبط به FATF دانسته و به این طریق از مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر دو لایحه باقی‌مانده را بررسی و تصویب کند.

همچنین رئیس‌جمهور انتقادی هم به کیفیت آب‌معدنی یکی از شرکت‌های معروف داشت و اعلام کرد بعد از بررسی ما مشخص شد که کیفیت این آب حتی پایین‌تر از آب شیر‌های منازل است، لذا باید وزارت بهداشت رده‌بندی کیفی را درباره آب، روغن و ... در کشور داشته باشد.

البته رئیس‌جمهور کنایه‌ای هم به هشتگ‌های فضای مجازی زد و گفت که «همان طور که برای بسیاری از مسائل در فضای مسائل هشتگ به راه می‌اندازید بهتر است برای عدم استفاده از دارو‌های غیر مورد نیاز هم هشتگی را در فضای مجازی مردم به راه بیاندازند».

رئیس جمهور پس از ایراد نطق خود در دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت ساعت ۹:۲۵ دقیقه مجلس را ترک کرد.

*کنایه نوبخت به زینت‌النسخه روحانی

محمدحسین فرهنگی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی در جایگاهناطقان قرار گرفت و در میانه سخنان خود خطاب به لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی بهتر است به رئیس‌جمهور پیشنهاد کنید که وقت‌های ملاقاتی را برای نمایندگان، اعضای کمیسیون‌ها و مجامع استان‌ها بگذارد تا هنگامی که چنین موقعیت‌هایی پیش می‌آید، نمایندگان به دنبال صحبت با وی نباشند.

لاریجانی هم در پاسخ به این نماینده گفت: بله فکر خوبی است.

فرشادان نمیاینده بعدی بود که در موافقت با نمکی در جایگاه حضور یافت، اما قسمتی از وقت خود را هم به علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان داد. نوبخت در انتهای کلام خود با کنایه به قسمتی از سخنان صبح امروز رئیس جمهور درباره اینکه پزشکان تنها دو داروی ابتدایی در نسخه را به عنوان داروی اصلی می‌نویسند و مابقی صفحه نسخه دفترچه بماران را به عنوان زینت النسخه پر می‌کنند؛ گفت: ما زینت النسخه نشنیده بودیم، اما زینت الدعا شنیده بودیم و بر روی نسخه بیماران هوالشافی و ... می‌نویسند.  

*این دولت یک نمک کم داشت! که دکتر نمکی هم آمد!

حسین مقصودی هم مخالف بعدی بود که به جای انتقاد به برنامه‌های پیشنهادی نمکی به انتقاد از دولت و رئیس‌جمهور پرداخت، وی بیان کرد: دولت آقای روحانی ضعیف‌ترین دولت است و مردم دچار سوءتغذیه شده‌اند و این دولت یک نمک کم داشت! که دکتر نمکی هم آمد که با حضور ایشان دولت اعتدال به سمت خوش نمکی حرکت کند البته نه شیرین، شیرین نه شور، شور.

لاریجانی رئیس مجلس خطاب وی گفت: آقای مقصودی شما قرار بود در مخالفت صحبت کنید.

مقصودی هم علی‌رغم تذکر لاریجانی باز هم به نقد دولت ادامه داد و اظهار کرد: نمکی برنامه‌های خوبی دارد و  پس از پایان صحبت‌های وی نمایندگان با دو، دو کردن اعتراض خود را نسبت به سخنان مقصودی نشان دادند.

در نهایت سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جایگاه ناطقان قرار گرفت و پس از ارائه برنامه‌های خود و در پایان سخنانش اظهار کرد: راه سختی پیش رو دارم، پس اگر قبولم کردید تنهایم نگذارید، رهایم نکنید و یاری کنید تا با یاری خداوند بتوانم این کار را انجام دهم.  لاریجانی هم با شوخی به وی گفت: آقای نمکی خیلی سخت نگیرید، بفرمائید.

جلسه رای اعتماد امروز تقریبا به آرامی گذشت و در نهایت نمایندگان با خروج سعید نمکی از صحن علنی، رای‌گیری را آغاز کردند. در پایان سعید نمکی توانست با کسب ۲۲۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع ۲۵۹ رای نمایندگان مجلس، سکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دست بگیرد.

انتهای پیام/

سارا خالقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
FATF نسخه دیگری از برجام بی سرانجام است والسلام ختم کلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
از برجام چه خیری دیدیم که از برجامهای دیگر خیر ببینیم مردم ایران چه گناهی کرده‌اند ازدولتمردان می خواهم به جای اعتماد به بیگانه گان تکیه بر نیروهای داخلی داشته چون از خارجی ها هیچ خیری جز شر به ما نرسیده است
Netherlands
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
قانون قانون قانون
Iran (Islamic Republic of)
احمدوند
۱۲:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
حاصل برجام بی فرجام بیکاری بیشتر فساد بیشتر اختلاص های بیشتر و.... حال کانال مالی با نظارت انگلیس یعنی انگلیس را اقای خد کردن و خفتی و ذلتی بالاتر از این مگر وجود دارد ؟.
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۲:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
باید از برجام خارج بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
اقای ریئس جمهور دست از fatf بردارید وبه اقتدار ملی بپردازید ما جوان داریم مغذ متفکر دارم کشاورزی چهار فصل داریم موشک برای دفاع داریم معدن داریم نفت وگاز فولا د پروشیمی هوا فضا هسته ای این همه پیشرفت کشور همه چیز داریم اکثر کشورها وارد کننده همه اینها هستند مگر چه چیز کم داریم گور پدر امریکا واروپا این همه ملت کج فهم با لا نیاوریم ما باید از تاریخ درس بیاموزیم هرچه بدست اورده ایم نتجه صبر وتدبیروبردباری وشجاعت خط امام استقامت نیروهای انقلاب بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
شرایط روز به روز بدتر میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
با برجام چه کار کردی که fatf رو توصیه میکنی
با برجام دلار 12
fatf دلار 20
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
ازدیاد فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر را با پزشکی مقایسه کنید. در مورد پزشکان مساله اصلی مساله بازار کار است. پزشکان خیلی حساب شده ظرفیت‌های تربیت دانشجو را در مقایسه با رشته‌های دیگر پایین نگه‌داشته‌اند که بازار کارشان خراب نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
برجام موجب وضع ده ها تحریم شد، دلار تا کانال 20 هزار رفت، حالا قرار است با FATF اطلاعات بانکی را هم به دشمن بدهیم تا تحریم ها بیشتر و وضع اقتصاد به طور کامل فلج شود؟ چرا از برجام درس نگرفتیم؟ جالبه قریب به 40 مورد از بندهای این کنوانسیون رو هم عملی کردند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
آقا تو رو خدا این FATFرو تصویب نکنید بزاریم ببینیم چی میشه تو رو خدا هنوز فشار اقتصادی زیاد نیست ببینیم چقدر میتونیم فشار اقتصادی رو تحمل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
برای این وضعیت جامعه چه برنامه ای دارین جناب روحانی ؟ آیا دغدغه مردم برجام و این جور مسائل هست ؟ یا معیشت و گرانی و ورشکستگی و تعطیلی کارخانه ها ؟ هم دولت و هم مجلس وقتی رو که باید برای حل این مشکلات بگذارند رو میذارن برای مسائل حاشیه ای و سیاست خارجی و همه این مشکلات رو بخاطر تصویب نشدن پالرمو و قبلا هم برجام میدونن تا مردم زیر این همه فشار رو راضی کنن لطفا ،مردم رو دریابید.
شماها نماینده و رئیس جمهور مردم ایران هستین نه مردم اروپا و آمریکا ،مردم خسته شدن ،این مشکلات رو حل کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
خدا به دادمون برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
چه جوریه که هنوز برجام به نتیجه نرسیده دنبال به نتیجه رسیدن fatf هستید
Iran (Islamic Republic of)
برجام
۱۰:۴۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
این دولت دست به هدر دادن هرچی داشتیم دارد .. fatf , cft ,
اخرین هدیه به آمریکا .. و اروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
جمله : "کیفیت این آب حتی پایین‌تر از آب شیر‌های منازل است" این معنا را می دهد که کیفیت آب منازل پایین است.
Iran (Islamic Republic of)
خدابنده
۱۰:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
جناب آقای روحانی،رئیس جمهور محترم خواهشمندیم که فعلا برجام را درست کنید و سپس در مورد FATF نظر بدهید.ایران برای یک عده خاص نیست و برای ۸۰ میلیون نفر است.ببینید مردم چی میگن.حرف مردم را هم بشنوید.با تشکر از زحمات چندین ساله شما.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
fatf دام دیگر اروپا و آمریکا برای ایران مثل برجام می خواهند کلاه سرتان بزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
جناب اقای روحانی باز هم مشکل آب معدنی را به تصویب fatf ربط دادند و اگر تصویب شود کیفیت آب معدنی نیز افزایش پیدا میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
ایول به نکته ظریفی اشاره کردی
آخرین اخبار