رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه گفت : برنامه ریزی لازم برای حفظ ۹۲ گونه گیاه دارویی در حال انقراض استان انجام شده است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،حسن خمیس‌آبادی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه گفت : با ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی و در حال انقراض ۹۲ گونه گیاه دارویی در مرکز تحقیقات جمع‌آوری و برای کشت در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی با داشتن ۶۰ محقق برجسته جز مراکز برتر کشوری است گفت : بیش از ۶ ایستگاه تحقیقاتی در زمینه تولید و معرفی اقلام مختلف گندم، جو و مرکز بهبود و اصلاح نژاد دام غرب کشور در استان کرمانشاه فعال است.

وی افزود: در فعالیت‌های انجام شده و با هماهنگی استان‌های همجوار دام‌های غرب کشور به‌ویژه گوسفند سنجابی در مرکز بهبود و اصلاح نژاد دام جمع آوری و به عنوان یک بانک ژن ذخیره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته ۲۱ رقم گندم شامل ارقام مختص به منطقه سردسیر، گرمسیر و معتدل معرفی شده است گفت: استان کرمانشاه با توجه به ظرفیت بسیار مناسب در این زمینه توانسته است هر ساله ارقامی را با مقاومت بیشتر معرفی کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم آبی در استان معادل ۱۰۰ هزار هکتار است افزود: با معرفی ۲۱ نوع رقم گندم در استان ۱۴۰ میلیارد تومان به ازای هر سال به درآمد کشاورزان کرمانشاهی افزوده شده است.

خمیس‌آبادی عنوان کرد: در زمینه جو تاکنون سه قم برتر با عملکرد و مقاومت بالا معرفی شده که براساس تولید آن طی سال‌های گذشته به طور متوسط ۲ هزارکیلوگرم به عملکرد اولیه افزوده است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات با آزمایش سموم مختلف از نظر کاربری و ماندگاری مصرف سموم را +۴۰ درصد کاهش داد .

 

 

انتهای پیام/د

ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی و در حال انقراض

 

برچسب ها: مخیط زیست ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.