به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، چنگانی مدیر کل راه آهن شرق گفت: تا سال ۱۳۸۴ منطقه شرق به شبکه ریلی متصل نبود اگر چه بدلیل موقعیت استراتژیک و ویژه این منطقه و واقع شدن در مسیر کریدورهای بین المللی بویژه کریدور سرخس -بندر عباس که موجب اتصال کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی کشور و آبهای آزاد می شد از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و با احداث راه آهن شرق کشور برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.
وی افزود: هدف از احداث این محور ریلی کاهش ۸۰۰ کیلومتری مسیر حمل و نقل ترانزیت کالا از شمال بویژه کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی کشور و آبهای آزاد بین المللی و برعکس و همچنین افزایش ترانزیت کالاهای منطقه و درآمدهای ارزی کشور است.
چنگانی ادامه داد: این خط ریلی موجب اتصال بزرگترین معادن سنگ آهن و ذغالسنگ غرب آسیا به شبکه ریلی کشور شده و فرصت حمل محموله های این معادن با شبکه ریلی نیز به بنادر و مراکز تولید و کارخانجات صنعتی کشور فراهم و موجب رونق اقتصادی منطقه نیز شده است.
مدیر کل راه آهن شرق با اشاره به جابجایی بیش از یک و نیم میلیون نفر مسافر از ابتدای تاسیس راه آهن شرق تا کنون گفت: از اوایل مرداد سال ۱۳۸۴تاکنون در مجموع ۱۰ رام قطار مسافری از قبیل : یزد ـ مشهد، طبس ـ مشهد، کرمان ـ مشهد، بندر عباس ـ مشهد ، شیراز ـ مشهد ، اصفهان ـ مشهد، طبس ـ تهران ، خواف ـ تهران و برعکس در خطوط راه آهن شرق مورد بهره برداری قرار گرفتند.
انتهای پیام / ط ا