روز هفتم جشنواره فیلم فجر هم در سینمای رسانه با حواشی زیادی همراه بود که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز هفتم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به استقبال آثار مدعی این دوره رفت که با حواشی رنگارنگی همراه بود.

سانس اول روز گذشته به فیلم مستند «نت‌های مسی یک رویا» اختصاص داشت که درباره شهر یرموک و اردوگاه آن در سوریه بود و دو نوجوان قصد داشتند برای خوشحالی آزادی آن از دست تروریست‌ها با کمترین امکانات یک کنسرت موسیقی ترتیب دهند. این مستند به تاثیر جنگ بر انسان‌ها و متلاشی شدن کانون خانواده پرداخته بود و یک خانواده سوری را محور داستان خود کرده بود.

نکته جالب در پردیس رسانه، اکران فیلم‌های سانس اول تنها در یک سالن است که معمولا برای این فیلم ها حتی به اندازه نصف جمعیت سالن هم پر نمی‌شود. این بی اعتنایی به فیلم‌های انیمیشن و مستند نشان می‌دهد جشنواره فجر هیچ برنامه‌ای برای پرداختن به این گونه‌های سینمایی ندارد.

سانس دوم جشنواره در روز هفتم به فیلم پر حاشیه بخش نگاه نو تعلق داشت. «دیدن این فیلم جرم است» را می‌توان یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های پس از انقلاب اسلامی دانست که بی پروا به نقد روابط غلط افراد سیاسی می‌پردازد. این فیلم که با استقبال چشمگیری در سالن‌های پردیس ملت همراه بود یکی از نشست‌های شلوغ جشنواره فجر را رقم زد. نکته حالب این نشست خبری کنش و واکنش مجری نشست منصور ضابطیان و رضا زهتابچی کارگردان فیلم بود که منجر به خنده‌های خبرنگاران می‌شد. زهتابچی اعتقاد داشت تا خودش سوالات مکتوب خبرنگاران را نبیند نمی‌تواند پاسخ دقیق بدهد و ضابطیان سوالات را برای وی چندین بار تکرار می‌کرد که این موضوع به یکی از اتفاقات طنز آمیز نشست‌های خبری این چند روز تبدیل شد.

عبور ۲۳ اسیر هشت سال دفاع مقدس از فرش قرمز جشنواره فجر/ جرم اهالی رسانه چیست؟!

«دیدن این فیلم جرم است» به دلیل آنکه ماجرای چند ساعته در یک پایگاه بسیج را به تصویر کشیده بود عده‌ای از اهالی رسانه اعتقاد داشتند که این فیلم کپی برداری از آژانس شیشه‌ای ساخته ابراهیم حاتمی کیا است.

به نظر می‌رسد پس از گذشت هفت روز از جشنواره تازه می توان نظم را در برگزاری نشست‌های خبری و زمان نمایش فیلم‌ها در سالن‌های مختلف جشنواره مشاهده کرد. از نکته‌های برجسته روز هفتم جشنواره فجر لباس‌های ساده مهمانان، بازیگران و عوامل فیلم‌ها بود. چند روز گذشته پوشش عجیب بازیگران در سینمای رسانه و سینمای هنرمندان باعث شگفتی بسیاری از مردم و حتی اهالی رسانه شده بود که معیار سنجش آن‌ها از زیبایی چیست! این موضوع به اندازه‌ای در فضای مجازی سر و صدا کرده بود که تبدیل به طنز‌های چند روز اخیر شده بود.

عبور ۲۳ اسیر هشت سال دفاع مقدس از فرش قرمز جشنواره فجر/ جرم اهالی رسانه چیست؟!

فیلم سانس سوم جشنواره در روز گذشته و در سینمای رسانه به فیلم «۲۳ نفر» اختصاص داشت که به نظر می‌رسید علی رغم چندین بار شنیدن و خواندن آن در کتاب‌های مختلف، اما این بار دیدن آن شما را ذوق زده کند. فیلم «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که درباره نوجوانان اسیر شده در اوایل جنگ تحمیلی به دست بعثی‌ها و سوء استفاده‌ی رسانه‌ای از آن‌ها توسط صدام روایت می‌شود. از اتفاقات منحصر به فرد این فیلم حضور تمام بازیگران نوجوان فیلم در کنار نفرات اصلی داستان «۲۳ نفر» در مراسم فرش قرمز عکاسان بود. شلوغ‌ترین فرش قرمز جشنواره به این ۴۶ نفر اختصاص داشت که با ظاهری ساده رونق جشنواره در روز هفتم شده بودند و حال و هوای خاصی را به نشست خبری این فیلم بخشیده بودند.در نشست خبری «۲۳ نفر» یک عکس یادگاری با حضور تمام آزادگان و عوامل فیلم انداخته شد.

عبور ۲۳ اسیر هشت سال دفاع مقدس از فرش قرمز جشنواره فجر/ جرم اهالی رسانه چیست؟!

شاید به جرات می‌توان گفت که سینمای رسانه در دوره سی و هفتم یکی از بدترین سال‌های خود را در زمینه پذیرایی و تکریم اهالی رسانه و منتقدان به ثبت رساند. کیفیت محصولات میان وعده که در لابه لای فیلم‌ها در دسترس خبرنگاران و منتقدان قرار می‌گرفت به قدری نازل بود که برخی از مهمانان روزانه حتی میل به استفاده از آن‌ها را نداشتند و به سراغ بوفه‌های پردیس ملت می‌رفتند. از همه قابل توجه‌تر درجه کیفی یک وعده غذایی شام در این دوره از جشنواره است که مورد اعتراض جمع حاضر در سینمای رسانه شده است.

طبق شنیده‌ها و برخی تصاویر، برخی از مسئولان جشنواره و مهمانان ویژه از یک غذایی به غیر از آنچه در اختیار خبرنگاران و منتقدان قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد خود آن‌ها هم از پایین بودن کیفیت غذایی پیمانکار این دوره به طور کامل آگاهی دارند. به دلیل فشردگی کار خبرنگاران و اهالی رسانه در پوشش جشنواره که از اوایل صبح آغاز و تا پاسی از شب ادامه دارد، واقعا جرم اهالی رسانه چیست که باید از این کیفیت پایین وعده‌های غذایی استفاده کنند.

پایان بخش فیلم‌های دیشب جشنواره باز هم از بخش نگاه نو بود. «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی هم در بخش نگاه نو و هم در بخش سودای سیمرغ کاندید شده بود، اما با واکنش منفی مخاطبان در سینمای رسانه مواجه شد. این فیلم که با بازی سام درخشانی و لیندا کیانی مقابل دوربین رفته بود از نگاه عشق و فلسفه به داستان پرداخته بود و در گونه‌ای از طنز، ماجرای فیلم را روایت می‌کرد. از نظر حضور عوامل و بازیگران، نشست خبری این فیلم یکی از خلوت‌ترین نشست‌های جشنواره به شمار می‌رفت. نکته جالب این نشست حضور همسر سام درخشانی در کنار وی بود که با تشویق حاضران همراه شد.

از چهره‌های حاضر در روز هفتم جشنواره در سینمای رسانه می‌توان به ابراهیم داروغه زاده، علی فروغی، محمدحسین میثاقی، بهنوش بختیاری اشاره کرد.

انتهای پیام/

مهمترین حاشیه های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.