مدیر کل امورعشایری خراسان شمالی گفت: هم اکنون سرانه دام هر خانوار عشایر استان بالاتر از میانگین کشوری است.

سرانه دام هر خانوار عشایری در استان از میانگین کشوری بالاتر استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،، قلی پور مدیر کل امور عشایر خراسان شمالی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان با بیان این که سرانه دام هر خانوار عشایری در استان بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: سرانه دام هر خانوار عشایر خراسان شمالی ۱۵۶ راس است که رقم میانگین کشوری ۱۱۳ راس است.

وی افزود: سالانه یک هزار و ۲۰۰ پشم توسط عشایر این استان تولید می‌شود و دالال‌ها با کمترین قیمت آن را خریداری می‌کنند.

قلی پور گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این حوزه سرمایه گذاری و اقدام به راه اندازی واحد تولیدی ریسندگی، فرآوری پشم و روغن آن سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه چندی پیش نیز یک سرمایه گذار نیوزیلندی به استان سفر کرد و بازدیدی از حوزه عشایری خرایان شمالی داشت، افزود: به دنبال آن هستیم تا این سرمایه گذار را با شرکت تعاونی در شیروان ارتباط دهیم تا در این حوزه سرمایه گذاری انجام شود.

مدیر کل امور عشایر استان با اشاره به اینکه عشایر خراسان شمالی سالانه حدود یک هزار و ۲۰۰ راس دام مازاد (تولیدی) دارند، گفت: سالانه یک دامدار عشایری ۳۷ درصد از دام مولد خود را به عنوان مازاد اعلام می‌کند و از سوی دیگر جایگزین آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر استان می‌توانند در تولید گوشت نقش بسیار مهمی ایفا کنند، افزود: رایزنی‌هایی با شهرداری انجام شد تا کشتارگاه صنعتی بجنورد به عشایر استان واگذار شود، اما واگذاری این واحد تولیدی به مزایده گذاشته شد و به پیمانکار دیگری واگذار شد.

وی بیان کرد: برای اینکه دام عشایر به دست دلال‌ها نرسد و عشایر متضرر نشوند، زمانیکه میزان عرضه دام عشایری افزایش می‌یابد غرفه‌های در تهران اجاره می‌شود و دام عشایری خراسان شمالی در آنجا عرضه می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بار‌ها در کلاس‌های ترویجی به دامداران عشایر تاکید کرده ایم که به هیچ عنوان به علت افزایش قیمتی که در سال جاری اتفاق افتاده است دام مولد خود را نفروشد.

وی افزود: دام عشایری استان به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی این استان محسوب می‌شود چراکه دام بومی این منطقه (گوسفند کردی و مغانی) با شرایط این استان سازگار شده اند و دام‌هایی دیگری که از سایر استان‌ها وارد خراسان شمالی شوند توانایی سازگاری با منطقه را نخواهند داشت.

انتهای پیام / ب

هزار و ۲۰۰ تن پشم تولیدی عشایر خراسان شمالی استفاده ندارد

برچسب ها: دامپزشکی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.