اعتماد عمومی یکی از مولفههای اثرگذار در شکوفایی اقتصادی کشور محسوب میشود، عنصری تعیین کننده که در صورت تأمین شایسته آن، حمایت از تولید ملی (به عنوان نسخه شفابخش مشکلات اقتصادی) به نحو سازندهای، محقق خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی در حال طی کردن واپسین روزها و هفتههای پایانی سال هستیم که رهبر معظم انقلاب در لحظه تحویل سال، شعار حمایت از کالای ایرانی، تولید و اشتغال را به این سال اطلاق و در نخستین روز فروردین ماه، در حرم رضوی، شعار مذکور را، به تفصیل، تبیین نمودند.
بدون تردید، تحقق حمایت از کالای ایرانی از نمونه مولفههایی است که با حصول آن بسیاری از نارساییها و مشکلات اقتصادی کشور مرتفع میشود و با این اوصاف میتوان مدعی شد حمایت از کالای ایرانی مترادف است با حمایت از تولید ملی که این اصل نه به امسال(۱۳۹۷)، بلکه برای تمامی سالهای آتی به عنوان نقشه راهی جامع، محسوب میشود که تجربه تاریخ توسعه کشورهای پیشرفته جهان حاکی از نقش نافذ این اصل، در پویایی اقتصادی کشورهای توسعه یافته جهان است.
با توجه به اهمیت این موضوع، نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که تحقق این امر (حمایت از کالای ایرانی یا تولید داخلی) مستلزم بسترها، زمینهها و پیش نیازهای خاص به خود است که بدون تأمین آن، امکان عملیاتی شدن این امر خطیر وجود نخواهد داشت.
در طی نزدیک به یکسال گذشته و حتی پیشتر از آن، از سوی این خبرگزاری گزارشهای متعددی در خصوص اقتضائات و الزامات این امر، تنظیم و منعکس شده است.
در این میان، نمیتوان نسبت به این واقعیت بیتفاوت بود که یکی از ضروریات اصلی حمایت از تولید داخلی، به جلب اعتماد عمومی جامعه مصرف کننده، باز میگردد.
البته در زنجیره این اصل، ضروریاتی همچون مقابله با قاچاق کالا، ارائه تسهیلات ویژه بانکی، افزایش ضریب تولید، کاهش قیمت تمام شده کالا و غیره تعیین کننده است، اما در واقع امر در صورت فقدان اعتماد عمومی به کالاها و محصولات تولید شده در داخل کشور، تحقق چنین مولفههایی غیر ممکن و ابتر خواهد بود.
متأسفانه در سالیان و دهههای گذشته، تولید و عرضه برخی از کالاها و محصولات داخلی بیکیفیت باعث شده تا در میان بخشی از اقشار و افکار عمومی جامعه، از برخی محصولات ایرانی به نیکی یاد نشود.
تولید و عرضه محصولات بیکیفیت در برخی حوزهها به هر دلیل ممکن، از بزرگترین خیانتهای خواسته یا ناخواسته یا به تعبیر دیگر دانسته یا نادانستهای بود که به اقتصاد و نظام تولید کشور، ضربات و آسیبهای سهمگینی تحمیل کرد.
با چنین اوصافی و برای برون رفت از چنین وضعیتی، هر اقدام، تدبیر و تمهیدی که به خروج از این وضعیت ذهنی و تلقی منفی از تولیدات داخلی منتهی شود، امری مثبت و ضروری است که متضمن توسعه، شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور خواهد بود.
بیشتر بخوانید: تقویت حضور کالای ایرانی در بازارهای جهانی با توسعه بازاریابی/سازمان تخصصی بازاریابی تشکیل شود
صادق هاشمی نژاد، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی استان البرز، در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با نقش تولید و عرضه محصولات کیفیتر در حمایت از تولید داخلی، اظهار کرد: بدون تردید، جاذبه و نخستین پیش نیاز برای گرایش و تمایل به خرید هر کالا و محصولی، به کیفیت بالای آن باز میگردد.
وی افزود: تولید و عرضه هر محصول و کالای بیکیفیتی، به مانند پتکی محکم بر بدنه اقتصادی و نظام تولیدی کشور خواهد بود.
این فعال در حوزه صنعتی و تولیدی گفت: هر کالا و محصولی که در داخل کشور تولید میشود سفیر و نماینده عزت و آبروی کالاهای ایرانی است و در صورت هرگونه سودجویی و سوءاستفاده و کم کاری در این حوزه، خسارتهایی جدی (در میان مدت و بلند مدت)، متوجه تولیدکنندگان داخلی خواهد شد و منافع بلند مدت فعالان این حوزه را به خطر میاندازد.
هاشمی نژاد تصریح کرد: نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که اعتماد عمومی جامعه، یک سرمایه ارزنده و بینظیر است که نمیتوان هیچگونه بدیلی را برای آن متصور بود و به تبع خدشهدار شدن این امر بیبدیل، با آسیبهای فراوانی همراه خواهد بود و ترمیم و بازسازی آن مستلزم زمان بسیار و هزینه کردهای سنگینی خواهد بود.
باتوجه به عرضه و تولید برخی از محصولات بیکیفیت داخلی در طی سالیان و دهههای گذشته، کم نیستند اقلام و محصولاتی که کیفیت آنها در ضریب و تراز بسیار بالایی قرار دارد تا جایی که قادر به رقابت با تولیدات کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان هستند و به دلیل عقبه ذهنی مخدوشی که از گذشته در برخی از ذهان و افکار عمومی در ارتباط با کالاهای ایرانی وجود دارد، اقلام و محصولات مذکور با برچسب خارجی به فروش میرسند.
حسین ابراهیمی، رئیس انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کشور با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی بدون جلب حمایت مصرف کننده محقق نمیشود، اظهار کرد: حصول این امر با پرداخت مطلق یارانه تولید محقق نمیشود و متأسفانه امروز شاهد هستیم اعتماد به کالاهای ایرانی به واسطه حضور و عرضه برخی کالاها و محصولات خارجی سلب میشود و این در شرایطی است که ممکن است در واقعیت صحنه بازار کشور، اساسا کیفیت فلان محصول خارجی بالاتر از محصول مشابه تولید داخلی آن نباشد، اما تحت تأثیر تبلیغات وسیع و فراگیر، این ذهنیت منفی (ارجحیت کالاهای خارجی در مقایسه با محصولات ایرانی) در میان بخش قابل توجهی از جامعه مصرف کننده رسوب و رسوخ کرده است.
وی افزود: یکی از مشکلات موجود در برخی از کالاها و محصولات ایرانی معطوف به این واقعیت میشود که متأسفانه در ارتباط با پارهای از اقلام، کالای عرضه شده، ابتدا از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما بعد از اینکه محصول تولید شده، به اصطلاح در بازار جا میافتد، کیفیت آن تنزل پیدا میکند که ریشه بخشی از این عارضه به کم کاری سازمانهای نظارتی باز میگردد و باید برای این مسئله چاره اندیشی لازم لحاظ شود.
یکی از مولفههای تأثیرگذار در جلب اعتماد عمومی مردم به تولیدات داخلی، به عرضه خدمات پس از فروش، بهصورتی مطلوب و به معنای واقعی کلمه باز میگردد.
اگرچه در تبلیغاتها، در خصوص بسیاری از کالاهای ایرانی، حتی به موضوع ارائه خدمات پس از فروش رایگان در بازه زمانی مشخصی اشاره و تأکید میشود، اما در مقام عمل و در مرحله اجرا، برخی شرکتهای تولید کننده، با طرح بهانههای گوناگون، از ارائه خدمات مناسب و به اصطلاح مطرح شده، شانه خالی میکنند.
به واقع ارائه خدمات پس از فروش یکی از تضامین کیفیت بالای کالای خریداری شده به شمار میرود و با تکیه بر آن، نظر مصرف کننده نسبت به محصول عرضه شده در بازار، جلب میشود.
محمد امینی رعیا، مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در گفتوگو با رسانهها در ارتباط با راهکارهای موثر در جلب حمایت عمومی مصرف کننده نسبت به محصولات و تولیدات ایرانی گفت: تولید کننده داخلی میتواند با ارتقای کیفی محصولات، قیمت رقابتی و ارائه خدمات مطلوب و مناسب کالا، اعتماد مردم را جلب کند.
وی افزود: در چنین فضا و شرایطی، مصرف کنندگان به دلیل فعال سازی چرخه تولید و اشتغال در بحث خرید کالای ایرانی، حساسیت ویژهای را به خرج خواهند داد و در واقع امر، مردم برای تحقق شعار سال میباید ذهنیت و تصور بهتر بودن کالای ایرانیِ داخلی به نسبت کالاهای خارجی را تقویت کنند.
به زعم مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی با تولید کالای با کیفیت، قیمت مناسب و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب، میتوان در حصول امر اعتماد افزایی موفق بود و نظر مصرف کننده را به سمت کالاها، اقلام ایرانی و تولیدات داخلی، هدایت کرد.
علی محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از زاویه دیگر به موضوع مذکور مینگرد.
وی گفت: فقدان شناخت ذائقه مصرف کننده (اعم از داخلی و خارجی) و ناتوانی در بازاریابی موفق، از نمونه مشکلات عدیده در حوزه تولیدی کشور محسوب میشود.
شاعری تصریح کرد: باید تولید کالا مبتنی بر ذائقه شناسی و مطالعات دقیق بازار متمرکز شود تا نیاز و رضایت مشتریان تامین و جلب شود.
آنچنان که جلب اعتماد عمومی جامعه مصرف کننده در حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی موثر است نباید از این واقعیت دور شد که جلب اعتماد تولیدکننده نیز امری موثر و تعیین کننده در این عرصه به شمار میرود.
برای حصول موفقیت در این حوزه، باید به هر دو طیف مصرف کننده و تولید کننده توجه کرد و قطعا با جلب حمایت تولید کننده، حمایت از تولید داخلی و توسعه و پیشرفت اقتصادی با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه خواهد شد.
عزیز اکبریان، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه بسیاری از تولیدکنندگان به بانکها و قوای مقننه و مجریه بیاعتماد هستند.
وی گفت: در واقع امر تا زمانی که بی اعتمادی رفع نشود هیچ یک از اقدامات سازنده دولت و مسئولان دیده نخواهد شد.
سعید رضوانی، یکی از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی در غرب استان تهران در این ارتباط (جلب حمایت تولیدکنندگان) اظهار کرد: در صورتی که فعال حوزه صنعتی و تولیدی نسبت به آینده بازار اطمینان کامل داشته باشد و ریسک فعالیت تولیدی و صنعتی را تا حداقل ممکن برآورد نماید، طبعا با انگیزه فزاینده تری به فعالیت تولیدی مبادرت میورزد.
وی افزود: تأمین به موقع مواد اولیه برای فعالیت تولیدی و مقابله موثر با قاچاق از دیگر اقدامات اعتماد سازی است که به واسطه آن تولیدکنندگان قادر خواهند بود با انگیزه و انرژی هر چه بیشتری فعالیت کنند.
امیدواریم با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و عملیاتی ساختن عوامل اشاره شده فوق از سوی دستگاههای ذیربط و ارتقای کیفی ضریب تولید، اعتماد عمومی در هر دو طیف مصرف کننده و تولید کننده تا حداکثر ممکن جلب شود که قطعا با تحقق این امر، توسعه اقتصادی و اشتغالزایی هر چه بیشتر، به نحو مطلوب و شایستهتری محقق خواهد شد.
گزارش از ناصر رمضانی
انتهای پیام/
صد در صد صداقت و اخلاق خوب
چینی ها میگویند هر کس اخلاق ندارد .بهتره تاجر نشود