رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت : طرح های محرک توسعه در شهر اصفهان با هدف جذب سرمایه گذار در مناطق 15 گانه اصفهان اجرا می شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کوروش خسروی رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آغاز مطالعه در خصوص طرح هایی با عنوان پروژه های پرچم یا پروژه های محرک توسعه یا کاتالیستی از تیر ماه سال جاری اظهار کرد: همکاران در مرکز پژوهش ها و شورای شهر مطالعات منسجمی در این طرح ها انجام دادند.

وی ادامه داد: معمولا در ایام بررسی بودجه نمایندگان با دو نوع طبقه بندی در بودجه شامل بودجه جاری مانند حقوق، جمع آوری زباله، فضای سبز و ... و بودجه عمرانی مانند ساخت و ساز پل، زیر گذر و رو گذر، تعریض خیابان و... روبه رو هستند.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مدیریت شهری طرح هایی دیگری با نام محرک توسعه وجود دارد که مدیریت شهری در کل کشور مغفول مانده است، تصریح کرد: این طرح ها، طرح هایی هستند که مدیریت شهری با اجرا کردن آن یا ایجاد زمینه ی آن در هر کجای شهر،آن منطقه شهرت ملی یا بین المللی پیدا می‌کند و باعث شکل گیری و جذب سرمایه گذاری در اطراف آن طرح می‌شود.

خسروی در ادامه به دیگر ویژگی این طرح ها اشاره کرد و گفت: در منطقه ای که طرح محرک اجرا شده، دارای تفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منحصر به فردی نسبت به قبل از اجرای آن طرح می شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در اصفهان بیان کرد: در ایام بررسی بودجه به شهرداران مناطق 15 گانه اصفهان ابلاغ شده تا در هر منطقه حداقل یک طرح محرک توسعه تعریف کنند و معاونت شهرسازی نیز سندی 15 صفحه ای با محتوای شیوه نامه اجرای این طرح در شهر تنظیم کرده اند.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیشنهاد برخی شهرداران عنوان کرد: این طرح ها در حال داوری و بررسی شدن است و ممکن است حتی تا بعد از فصل بودجه به طول انجامد و امیدواریم همه ی مناطق تا پایان سال یک پروژه محرک توسعه داشته باشند.

خسروی به چند طرح اجرایی شده در اصفهان که با موفقیت انجام شده اشاره کرد و گفت: پیاده راه سازی میدان جلفا تا کلیسای وانک در منطقه 5 با بودجه ای کم که در چند سال قبل انجام شد، علاوه بر مشهور شدن آن منطقه،سرمایه گذاری در آن منطقه با راه اندازی رستوران و کافی شاپ و مراکز تجاری  رونق کسب در بقیه مشاغل شدت گرفت.

وی افزود: بازسازی حمام سنتی و در کنار آن ارائه خدماتی که برای مردم تداعی کننده خاطرات قدیم می‌تواند پروژه ی محرک توسعه باشد و باعث جذب گردشگر شود.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یک رویداد می‌تواند به عنوان پروژه پرچم تعریف شود، تصریح کرد: ما در اصفهان تعزیه داریم که از کشور های مختلف دنیا بازدید کننده دارد که اگر این رویداد سازمان دهی شود و برنامه ریزی منسجم صورت گیرد، این رویداد برند خاص منطقه و محرک تووسعه خواهد بود.

خسروی با اشاره به اجرای طرح های مبتنی بر فناوری ارتباطات اضافه کرد : هوشمند سازی یک منطقه به عنوان مثال هوشمند سازی جمع آوری زباله در یک منطقه که به همت شهرداری آن صورت گیرد و یا به اشتراک گذاشتن خودروهای شهری در یک منطقه با عنوان هم‌پیمایی می تواند آن منطقه را حتی در سطح ملی مشهور کند و باعث رونق منطقه شود.

وی با بیان اینکه یکی از معیار های تعریف پروژه محرک توسعه طراحی با مشارکت مردم است، اظهار کرد: مردم می‌توانند با ارائه ایده های خود به مدیریت شهری در رونق بخشیدن و توسعه محله‌ی خود سهیم باشند.

رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان به دیگر معیارهای این طرح ها اشاره کرد و گفت: پروژه‌ی محرک توسعه باید دارای تاثیرات اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی در محیط اطرافش داشته باشد و هم‌چنین با تاثیرات مثبت اقتصادی باعث جذب سرمایه‌گذار شود.

خسروی با بیان اینکه ایجاد تحول در این طرح ها به عنوان اصل است، مطرح کرد: این تحول به خصوص برای مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند، باید مورد توجه قرار گیرد و طرح محرک توسعه باعث تغییر و تحول و ایجاد رونق در منطقه شود.

 

انتهای پیام /س

طرح های محرک توسعه در اصفهان

برچسب ها: شهرداری ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.