فرسودگی و پر هزینه بودن نگه‌داری ماشین‌آلات، و راه‌های کوهستانی و برفگیر کهگیلویه وبویراحمد یکی از چالش‌های جدی راهداران این استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریت‌های متعدد و عمر بالا، از اصلی‌ترین معضلات در ارائه خدمات است.

کارشناسان حمل و نقل آسان کالا و مسافر برای تحقق رونق صنعت گردشگری، رساندن محصولات تولیدی و صنعتی به بازار مصرف و افزایش ضریب ایمنی را از حداقل مزایای توسعه راه‌های ارتباطی می‌دانند.

تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازار‌های مصرف اهمیت دوچندانی دارد.

بارش برف و کولاک در برخی جاده‌های برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب کند شدن تردد خودرو‌ها شده و تردد در این جاده‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

با شروع بارش برف در محور‌های مواصلاتی یاسوج - اقلید گردنه باباحسن، یاسوج - شیراز گردنه مله شوره، یاسوج - بابامیدان گردنه مورگاه، یاسوج - چرام گردنه جوخانه و همچنین جاده‌های شهر مارگون، عبور و مرور در این محور‌ها سخت و نیازمند تامین زیرساخت‌های راهداری است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به قرار داشتن در دل رشته کوه‌های زاگرس هزینه‌های راه سازی و بازگشایی این مسیر‌ها در آن چندین برابر سایر مناطق کشور است.

کارشناسان هزینه هر کیلومتر ساخت راه در کهگیلویه و بویراحمد را ۴۰ میلیارد ریال برآورد می‌کنند و باتوجه به فرسوده بودن ماشین آلات راهداری این هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

در حالی که در برخی استان‌ها با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می‌توان یک کیلومتر جاده احداث کرد.

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور که سالانه ۲۰ میلیون تردد در جاده‌های مواصلاتی آن انجام می‌شود افزون بر رفاه و ایمنی مردم این خطه نقش مهمی در توسعه پایدار در کشور دارد.

هنگامی که سوز سرمای زمستان و بارش شدید برف در جاده‌ها غافلگیرت می‌کند راهداران همان‌هایی هستند که زمانی برف و باران از زمین و آسمان می‌بارد مشغول پاکسازی جاده‌های می‌شوند.

در هنگام بارش برف سنگین، چه شب‌ها و روز‌هایی که بی وقفه و پی درپی در جاده‌ها برای باز کردن راه‌های اصلی و فرعی به دور از خانه و خانواده، تلاش می‌کنند و گاه خود در این ورطه و ماموریت‌های سخت، گرفتار نامهربانی‌های طبیعت شده و جانشان را حین انجام وظیفه برای خدمت به مردم می‌گذارند.

این سفیران نارنجی پوش گاه در حال پاکسازی حریم راه‌ها و جاده‌ها، گاه در حال تعمیر و نگهداری جاده‌ها، گاهی در حال نصب علائم هشداردهنده و بازدارنده از خطر و خط کشی جاده‌ها و گاه در حال تامین روشنایی جاده‌ها و تونل و گاهی در بازگشایی جاده‌ها هستند که البته این‌ها فقط بخشی از خدمات آنهاست.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه گفت: مهمترین معضل راه و ترابری شهرستان فرسوده بودن ناوگان ماشین آلات است که در فصل زمستان، به دلیل افزایش فعالیت، بیشتر ملموس و مشکل ساز است.

محمد ماهیاری عنوان کرد: با توجه به گستردگی حوزه راهداری، کمبود امکانات و فرسوده بودن وسایل راهداری نیاز است مسئولان استانی نسبت به تأمین نیاز‌های شهرستان همکاری کنند.

وی امکانات راهداری شهرستان را شامل یک لودر و یک دستگاه گریدر اعلام کرد.

ماهیاری طول راه‌های شهرستان کهگیلویه را یکهزارو ۲۷۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹۷۰ کیلومتر راه روستایی است.

وی بیان کرد: سه اکیپ راهداری با امکانات کم در بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در روز‌های بارانی و برفی بازگشایی جاده‌ها را بر عهده دارند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد تعداد ماشین آلات راهداری استان را ۱۵۰ دستگاه ذکر کرد و گفت: عمر بیشتر این دستگاه‌ها بالای ۳۰ سال است.

محمد حسین نصیری راد تصریح کرد:۲۲۰ راهدار در روز‌های برفی و بارانی در ۲۳ راهدارخانه ثابت و سیار با ماشین آلات فرسوده در محور‌های مواصلاتی این استان مشغول بازگشایی جاده‌ها هستند.

وی افزود: در بیشتر مواقع با توجه به کمبود و فرسوده بودن ماشین آلات راهداری از ظرفیت شهرداری‌ها برای بازگشایی مسیر‌ها استفاده می‌شود.

نصیری راد تصریح کرد:کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۹ گردنه با ۲ هزار و ۸۴۶ کیلومتر و جاده و ۶۶ نقطه به طول ۳۲۷ کیلومتر محور برفگیر است.

وی افزود: برفگیر و کوهستانی بودن مسیر‌های ارتباطی و عمر بالای ماشین آلات راهداری در فصل زمستان چالش اصلی این نهاد است.

نصیری راد با اشاره به برگزاری نشست با مسئولان سازمان راهداری کشور افزود: با قول مساعد مسئولان راهداری کشور قرار شد یک هزارو ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری خریداری شود.

وی افزود: از این میزان چهار دستگاه سهم کهگیلویه و بویراحمد است.

نصیری راد تصریح کرد: با همکاری استاندار نیز چهار دستگاه ماشین هایلوکس برای خدمات رسانی بهتر در اختیار راهداران استان قرار داده شد.

این استان با هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزارو ۶۷۴ روستا حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که خدمات رسانی بهتر در آستانه عید نوروز نیازمند تامین امکانات راهداری است.

از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

بیش از ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۲۳ هزار نفری این استان در روستا‌ها ساکن هستند.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

انتهای پیام/غ

فرسودگی ماشین های راهداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.