در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ماجرای فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال چه بود؟

اوایل بهمن ماه فراخوان متولدین ۹۵ به بعد برای تزریق واکسن فلج اطفال مطرح شد، این فراخوان به منظور تقویت ایمنی و حفظ دستاورد حذف ویرویس وحشی فلج اطفال از ایران انجام شد.محمد گویا رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره فراخوان واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال گ

فت: ایران در زمره اولین کشور‌هایی بود که توانست دوباره واکسن تزریقی فلج اطفال تهیه کند و اکنون در مرحله اول اجرای برنامه واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال به کودکان متولدین سال ۹۵ به بعد در ۹ استان واکسن تزریق می‌شود.

گویا درباره مرحله دوم فراخوان گفت: پس از اتمام مرحله اول و بررسی میزان نیاز و تأمین موجودی واکسن در سال آینده، مرحله دوم تزریق واکسن در سایر استان‌های کشور فراخوان داده خواهد شد.

امسال آنفولانزا در کشور شیوع نداشته است/ رصد شبانه‌روزی ویروس آنفولانزا در کشور

محمدمهدی، درباره شیوع ویروس آنفولانزا گفت: در حال حاضر آنفلوانزایی به نام آنفلوانزای خوکی در ایران نداریم.

وی افزود: ویروس‌های آنفلوانزای فصلی که همه ساله در جهان در فصل سرما شایع می‌شوند، شامل سه نوع آنفلوانزای H۱N۱ (در گذشته اصطلاحا به این نوع آنفلوانزای خوکی گفته می‌شد)، آنفلوانزای H۳N۲ و آنفلوانزای نوع B، است که هر سه نوع این ویروس‌ها می‌توانند منجر به ایجاد همه گیری‌های آنفلوانزای فصلی در فصل سرما در همه جای دنیا شوند.

آماده باش ۴۱ فروند بالگرد و ۵۵۰۰ آمبولانس در روز ۲۲ بهمن

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص تمهیدات سازمان اورژانس در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، اظهار کرد: طی برنامه ریزی‌های از پیش تعیین شده، آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس با نظم و فاصله معینی، تمامی مسیر‌های راهپیمایی را پوشش می‌دهند و امکانات اورژانس در این مسیر‌ها مستقر است.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: اتوبوس آمبولانس‌ها و آمبولانس‌ها مجهز به امکانات اولیه امدادی و کادر فوریت‌های پزشکی هستند

وی با بیان اینکه در روز ۲۲ بهمن، ۴۱ فروند بالگرد در سراسر کشور آمادگی خدمات رسانی در مواقع اضطرار و بحرانی به هموطنان را دارند، تصریح کرد: با توجه به جمعیت و ترافیک مخصوصا در کلانشهرها، ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس نیز آماده ارائه خدمات بوده و در مسیر‌های راهپیمایی مستقر خواهند شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه شدت بیماری زایی هر سه نوع این ویروس‌ها تقریبا مشابه است، افزود: اما در مقایسه با دو نوع دیگر، آنفلوانزای H۱N۱، اندکی شدیدتر است، اما بروز این آنفلوانزا نیز غیر معمول نبوده و هر ساله تکرار می‌شود.

گویا بیان کرد: در هر فصل سرما، ممکن است یک یا ۲ یا هرسه نوع این ویروس‌ها باعث ایجاد همه گیری در انسان شوند.

فعالیت ۱۱۰ کارخانه داروسازی در کشور/ ۹۷ درصد دارو‌های مصرفی در داخل تولید می‌شوند

مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: کشور و ملت ایران پس از انقلاب همواره شرایطی سخت را تجربه کرده‌اند که یکی از آن‌ها در سال‌های دفاع مقدس بود، اما داروسازان و پزشکان نشان دادند که می‌توانند مسائل مربوط به سلامت را کشور را اداره کنند.

وی افزود: در ابتدای انقلاب ۲۱۰۰ قلم دارو در کشور وجود داشت که ۱۳۰۰ قلم آن وارداتی، ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو تحت لیسانس و ۵۵۰ قلم دارو توسط شرکت‌های داروسازی داخل تولید می‌شد، اما امروز علی‌رغم تحریم‌هایی که در دوران متعدد وجود داشت، اکنون ۱۰هزار قلم دارو در بازار دارویی کشور وجود دارد.

به گفته معاون وزیر بهداشت هفت هزار و ۵۰۰ قلم از بازار دارویی کشور، تولید داخل و ۲۵۰۰ قلم دارو خارجی است که تنها سه درصد از بازار کشور را تشکیل می‌دهد و عمده نیاز بازار توسط کارخانه داروسازی داخلی تامین می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۰ کارخانه داروسازی در کشور فعال است و حدود ۳۰ شرکت داروسازی نیز به صورت قراردای داروی خود را در این کارخانه‌ها تولید می‌کنند.

تولید سالیانه ۸ تا ۱۲ داروی جدید در ایران/ تولید پانسمان‌های نوین در کشور از سال گذشته

سید فرشاد حسینی شیرازی رئیس مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: تولید مواد اولیه داروسازی در کشورمان نشان پیشرفت در حوزه داروسازی است به طوری که امروزه 97 درصد از داروهای داخلی در کارخانجات داخلی کشورمان تولید می‌شود و تنها سه درصد از داروهای مورد نیاز از خارج وارد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سالیانه بین ۸ تا ۱۲ دارو در کشور تولید می‌شود و ایران در حوزه تولید مواد مؤثره اولیه دارو و تحقیقات در این حوزه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است اما هنوز به جایگاه واقعی فاصله داریم.

وی در خصوص تولید پانسمان‌های نوین در کشور گفت: تولید پانسمان‌های نوین بدون نیاز به بانداژ جهت ترمیم زخم از 8 سال پیش آغاز شده است و در کشورمان این نوع پانسمان‌ها از سال گذشته در بازارها عرضه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پانسمان‌های نوین با تولید موادی هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد باعث شده جلوی خونریزی گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار