رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: مشکلات اقتصادی، اجباری نبودن و ذهنیت منفی در استفاده از وکیل موجب شده است حدود ۴۰ درصد از وکلا بیکار باشند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،نسخه‌چی رئیس کانون وکلای استان قزوین در گفتگو با اهالی رسانه به‌مناسبت هفته وکیل مدافع، افزود: مشکلات اقتصادی، اجباری نبودن و ذهنیت منفی در استفاده از وکیل باعث بیکاری برخی از آنان شده است و برخی دیگر هم به‌دنبال تمدید پروانه وکالت خود نباشند، معضلی که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

نسخه چی با بیان این‌که در حال حاضر ۸۰۰ نفر عضو کانون وکلای دادگستری استان قزوین هستند گفت: ۷۸۰ نفر آن‌ها وکیل پایه یک و مابقی کارآموز و دو سوم آنان مرد و یک سوم هم بانوان هستند.

رئیس کانون وکلای قزوین با اشاره به جوان بودن میانگین سنی وکلای استان بیان کرد: یکی از دغدغه‌های کانون وکلا قزوین این است که وکلای جوان از بنیه علمی بالایی برخوردار باشند به همین منظور در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های علمی، از تجربه وکلای پیشکسوت هم برای انتقال دانش تخصصی به نیرو‌های جوان استفده می‌شود.

وی با بیان این‌که باید افرادی به‌عنوان وکیل انتخاب شوند که از مبادی علمی، تخصصی و اخلاقی عبور کنند گفت: در آزمون وکالت استان قزوین هزار و ۷۰۰ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۷۵ نفر قبول شدند. وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته ظرفیت پذیرش ۲۵ درصد افزایش داشت که براساس قانون ۳۰ درصد از ظرفیت، اختصاص به ایثارگران دارد.

نسخه چی کارآمد نبودن قوانین مربوط به وکالت را از جمله مشکلات این حوزه دانست و گفت: کانون‌های وکلا از سال ۷۶ به‌دنبال به‌روز کردن قوانین هستند و البته معتقدند این اصلاحات لزوما توسط جامعه وکالت انجام شود تا به استقلال این نهاد خدشه وارد نشود.

وی افزود: به همین منظور طرح قانون جامع وکالت تهیه شد که در کمیسیون قضایی مجلس در دست بررسی است.

نسخه‌چی از جمله دغدغه‌های مربوط به این طرح را بررسی موضوع مرکز مشاوران وکلای قوه قضائیه، حضور و جذب فارغ التحصیلان حقوق، نظارت بر آزمون وکلا دانست و افزود: با اصلاح و تصویب این طرح به بخش زیادی از نیاز‌ها و مشکلات این حوزه پاسخ داده خواهد شد.

این وکیل دادگستری از جمله مشکلات دیگر جامعه وکالت را ذهنیت منفی شهروندان به وکلا دانست و گفت: برخی با دریافت حق‌الوکاله، غیرمنصفانه برخورد و در فضای مجازی مسائلی غیر واقعی را مطرح می‌کنند که واقعیت ندارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین در گزارشی از عملکرد کانون وکلای استان قزوین بیان کرد: در سال جاری ۶۰۰ پرونده تسخیری به کانون معرفی شده که بیش از ۹۰ درصد این پرونده‌ها رایگان رسیدگی شده است.

وی افزود: علاوه بر این بیش از ۱۰ هزار مشاوره حقوقی و قضایی به‌صورت رایگان به مردم استان قزوین داده شده است.

این کارشناس حقوق با مهم دانستن نقش وکیل در فرآیند دادرسی گفت: حضور وکیل مستقل در جریان دادرسی علاوه بر جلب رضایت عمومی و احقاق حق مردم، در تسریع روند رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی بسیار موثر است.

نسخه چی همسویی دستگاه قضا با جامعه وکالت را عاملی برای کاهش تعداد ورود پرونده‌ها در محاکم دانست و گفت: سالانه بیش از ۲۵۰ هزار پرونده در محاکم دادگستری استان طرح می‌شود که وکلا به‌طور متوسط در۵۰ هزار پرونده حضور دارند.

نسخه‌چی رئیس هیئت مدیره کانون وکلای قزوین در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته وکیل مدافع یکم تا هفتم اسفند گفت: در این هفته با هدف معرفی خدمات جامعه وکالت در تمام دفاتر وکلا و محاکم قضایی مشاوره رایگان حقوقی داده می‌شود.

وی افزود: دیدار با مسئولان استان، حضور جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در جمع وکلای استان، دیدار با دادستان و رئیس کل دادگستری از برنامه‌های دیگر کانون وکلا در این هفته است.


انتهای پیام/.

مشکلات اقتصادی، اجباری نبودن و ذهنیت منفی مردم عاملی برای بیکاری۴۰ درصد از وکلا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.