به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، خرید از برندهای مختلف خارجی، عمر زیادی در کشورمان ندارد و این موضوع درست از زمانی درمیان مردم رواج پیدا کرده است که این برندها دست به حراجهای فصلی زدهاند.
برندهایی که با وجود مشکلات اقتصادی، درآمدهای ارزی کشور را صرف وارد کردن کالاهای لوکس و تجملی میکنند. در همین راستا صفحه مجازی ریحانه منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللّه خامنهای با انتشار پستی به تشریح روش های تبلیغ مصرف گرایی توسط برندهای خارجی پرداخت و روش های مقابله با این تبلیغات را نیز بیان کرد.
در متن کامل این پست آمده است:
«دوتا بخر، سه تا ببر!
بسیاری از حراجیها، با این ترفند که شما میتوانید با خرید دو کالا، سومی را هدیه بگیرید، شما را به خرید بیشتر سوق میدهند. به این ترتیب، مصرفکننده برای بدست آوردن هدیهی مذکور، بیش از نیازش خرید میکند.
حراج در زمان محدود
یکی دیگر از روشهای فروش بیشتر برندها، مشخص كردن زمانی كوتاه برای حراج است. بهعنوان مثال فقط یک هفته محصولات را با قیمت بسیار پایین به فروش میرسانند و به این ترتیب افراد وسوسه میشوند برای نیازی که در حال حاضر وجود ندارد، خرید کنند.
چگونه در دام برندها و حراجهای وسوسهکنندهشان اسیر نشویم؟
گول قیمتها را نخورید
بسیاری از حراجیها با استفاده از خطای ادراکی مشتریها را فریب میدهند. به عنوان مثال کالایی را به جای ۱۰۰ هزار تومان، به قیمت ۹۸ هزار تومان میفروشند. مصرفکننده از لحاظ روانی با قیمت ۹۸ هزار تومان بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان کنار میآید.
چاره چیست؟
به كشورتان خیانت نکنید
خرید از برندها و محصولات خارجی را از برنامه خود و خانوادهتان حذف کنید زیرا با این كار به كارگران ایرانی و چرخه اقتصادی كشور خودتان آسیب میزنید. متعصبانه از كالای ایرانی و تولید داخلی حمایت کنید.
بر اساس نیاز خرید کنید
سعی کنید قبل از خرید - حتی از محصولات داخلی نیز - لیست نیازهای خانواده را بنویسید و کاملا براساس نیازهایتان خرید کنید. به این ترتیب احتمال اینکه با روشهای مختلف در دام خریدهای بیشتر و مصرفزدگی بیفتید، بسیار کمتر است.
صرفا به این خاطر که قیمت کالایی کم است، آن را نخرید!
اگر کالایی در لیست نیازتان نیست، صرفا به این خاطر که قیمت آن کم است و ممکن است روزی به آن نیاز پیدا کنید، كالای مورد نظر را نخرید.
اگر با این روش پیش بروید احتمالا به زودی با کمدی از لباسهای اضافی مواجه میشوید و خواهید دید بیآنکه خواسته باشید و موافق باشید، فرهنگ مصرفگرایی نهتنها در خانه شما هم نفوذ کرده، بلکه شما نیز به نوعی مبلغ این فرهنگ غلط بودهاید و خواهد بود.»
انتهای پیام/