مدیر جهاد کشاورزی بابلسر گفت: شهرستان بابلسر با تولید سالانه ۵۶ هزار و ۲۸۷ تن برنج، ۷ درصد برنج مازندران را تولید می‌کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حمیدرضا رحمانی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با بیان اینکه بابلسر با تولید سالانه ۵۶ هزار و ۲۸۷ تن برنج، هفت درصد برنج استان را تولید می‌کند، گفت: تاکنون در ۱۶ درصد اراضی شالیزاری شهرستان بابلسر شخم و شیار شده و آماده سازی زمین تا اوایل فروردین برای احداث خزانه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه  نخستین مرحله از فرآیند تولید برنج، خزانه گیری پس از شخم و شیار است که برای هر هکتار به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم بذر شالی استفاده می‌شود، افزود: ۴۴ هزار و ۲۲۰ کیلوگرم بذر اصلاح شده شلتوک برنج امسال بین شالیکاران بابلسری توزیع می‌شود که شالیکاران می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی بذر‌های اصلاح شده را خریداری کنند.

رحمانی با اشاره به ارقام اصلاح شده شیروی، ندا، فجر، طارم هاشمی و گرم طارم، گفت: کشت ارقام پرمحصول و اصلاح شده برنج علاوه بر افزایش تولید پنج درصدی در واحد سطح و کاهش هزینه‌های کشت برنج، عاری از هرگونه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر افزود: کشاورزان می‌توانند بعد از کشت بذر‌های اصلاح شده برنج در سال اول در فصل برداشت با جداسازی و پاکسازی بذور علف‌های هرز، بذر مرغوب مورد نیاز سال‌های بعد را هم برای خودشان تامین کنند.

وی با بیان اینکه افزایش تولید کمی برنج در کنار حفظ کیفیت خوب این محصول از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، گفت: اجرای طرح تسطیح یکپارچه سازی زمین‌های شالیزاری، آبیاری تناوبی، توسعه مکانیزاسیون، کاربرد روش‌های بهزراعی و ساماندهی واردات را از راهکار‌های مهم برای رسیدن به اهداف گسترش کشت ارقام پرمحصول و خوداتکایی تولید برنج برشمرد.

رحمانی افزود: از آنجایی که امسال ۱۴ هزار و ۳۶۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی بابلسر زیر کشت برنج می‌رود، تنها حدود هشت درصد بذر شالی مورد نیاز کشاورزان از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اتحادیه تعاونی روستایی و اتحادیه زراعت کاران تامین و توزیع می‌شود و بقیه بذر شالی به صورت خود مصرفی از سوی کشاورزان بدست می‌آید.

وی گفت: ضدعفونی بذر شالی برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی و باکتریایی ضروری است و به کشاورزان توصیه می‌شود از سموم قارچکش توصیه شده از قبیل: تیوفانات، کاربوکسی تیرام و بنومیل استفاده نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر افزود: با توجه به نقش و اهمیت بذر در افزایش تولید برنج که به اعتقاد برخی از کارشناسان حدود سه تا پنج درصد افزایش محصول از طریق بذر مرغوب حاصل می‌شود، جا دارد که برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتری در این مورد انجام تا این نهاده به آسانی در اختیار شالیکاران قرار گیرد.

انتهای پیام/ م

تولید سالانه ۵۶ هزار برنج در شهرستان بابلسر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.