اردکانیان گفت: در یک سال گذشته که آب و برق مدارس رایگان بوده میزان مصرف برق مدارس کشور به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

افزایش ظرفیت انرژی‌های نو نیازمند همکاری فراسازمانی استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در نشستی با حضور فعالان بخش خصوصی با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به توسعه انرژی‌های نو در کشور اظهار کرد: افزایش ظرفیت انرژی‌های نو مستلزم هماهنگی سازمان انرژی‌های نو، وزارت نفت، وزات نیرو و سایر دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای تأمین سرمایه و دانش فنی است.

وزیر نیرو افزود: کسب موفقیت الزاماتی دارد که در برخی از موارد بدیهیات از شدت وضوح دیده نمی‌شود که یکی از این موارد اخلاق است.


بیشتر بخوانید: سلامت کاری اولویت مهم در صنعت آب و برق است 


وی ادامه داد: اگر اغراق نباشد باید بگوییم بسیاری از سختی و مشکلات کشور ریشه در سست شدن مبانی اخلاقی دارد، که فراگیر شده است و در این رابطه می‌توانیم همدیگر را تشویق کنیم به اصول و مبانی اخلاقی بازگشت داشته باشیم تا نتیجه بگیریم.

اردکانیان افزود: اگر جایی اشکال دارد در همین نکته است و در تمام ضوابط و تعاملات ما این قضیه ظهور و بروز دارد.

وزیر نیرو در پایان گفت: رعایت نظم و قاعده از دیگر ملزومات است، بنابراین باید پایبندی به قواعد کار داشته باشیم. به عنوان نمونه تمرین کنیم از حواشی بگذریم و همواره به اصل موضوع بپردازیم.

گلایه وزیر نیرو از رایگان شدن آب و برق مدارس

رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وقتی آب و برق مدارس را رایگان می‌کنیم به‌اندازه‌ای به بودجه آموزش و پرورش کمک می‌شود، اما کنار آن، هزینه سنگینی برای کل جامعه ایجاد می‌کنیم چرا که نمی‌توان هم به فرزندان بگوییم این کالا رایگان است و هم از آن‌ها بخواهیم مصرف آن را مدیریت کنند.

وی افزود: بررسی‌های شرکت توانیر نشان می‌دهد در یک سال گذشته که آب و برق مدارس رایگان بوده میزان مصرف برق مدارس کشور به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

وزیر نیرو تصریح کرد: در جلسه هیئت دولت در ابتدای فصل بودجه ما اعلام کردیم که به‌قدری رایگان شدن آب و برق مدارس بدآموزی هزینه‌زا دارد که ما حاضریم تمام هزینه آموزش و پرورش بابت این موضوع را پرداخت کنیم، اما آب و برق رایگان نباشد.

اردکانیان ادامه داد: در جلسه دولت از وزیر آموزش و پرورش خواستیم که اعلام کند به چه‌مقدار بودجه نیاز دارد تا آب و برق و گاز مدارس رایگان نباشد و وی رقم ۱۰۰ میلیارد تومان را اعلام کرد که در جلسات دولت این ۱۰۰ میلیارد تومان به‌نحوی در لایجه بودجه گنجانده شد تا امسال برای سال جدید دوباره شاهد تصویب آب و برق رایگان برای مدارس نباشیم، اما با وجود این تمهیدات در لایحه بودجه، باز هم شاهد بودیم که در صحن علنی نمایندگان مجلس تصویب کردند که آب و برق و گاز مدارس رایگان باشد.

تعرفه مشترکان پرمصرف تا پایان سال افزایش می‌یابد

وزیر نیرو گفت: امسال علاوه بر ۶۰ شرکت داخلی ۹ شرکت خارجی از ۶ کشور حضور دارند و با توجه به اینکه دولت در لایحه بودجه ۹۸ در بخش تجدیدپذیر حمایت مناسبی از این بخش داشته می‌توان به شکوفایی این صنعت در سال ۹۸ امیدوار بود.

اردکانیان ادامه داد: فراهم کردن امکان صادرات برای بخش خصوصی با استفاده از زیر بناهای کشور می‌تواند باعث افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت شود.

وی با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری تصریح کرد: بیانه مقام معظم رهبری مخاطبان گسترده‌ای دارد و قطعا نیاز به زمانی برای تجزیه و تحلیل برای اجرایی شدن آن است.

اردکانیان ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین فراز‌های این بیانیه که وزارت نیرو خود را مخاطب آن می‌داند علاوه بر ظرفیت‌سازی برای به‌کارگیری نیرو‌های شایسته در کشور، موضوع توجه به فرهنگ مصرف و اصلاح آن است. یکی از زمینه‌هایی که باید روی کار شود، به نوعی بیمه کردن و ایمن‌سازی کشور در عرصه‌های مختلف است.

وی افزود: در بحث مدیریت مصرف مانند سایر بخش‌ها پیشرفت نداشته‌ایم در حالی که این بیانه توجه جدی به این بحث دارد و امیدواریم این بیانیه محرک مناسبی برای حرکت در بخش‌های آب و انرژی باشد.

اردکانیان در پایان گفت: تعرفه مشترکان پرمصرف قبل از پایان سال۹۷ افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار