مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از اثرات سوء خشکسالی بر مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان خبر داد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های دو دهه گذشته بر محیط زیست استان آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری وارد کرده است گفت: قرار گرفتن ۷۵ درصد وسعت خراسان رضوی در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فرا خشک، آن را از نظر میزان بارندگی در فهرست استان‌های خشک کشور قرار داده است.

وی تصریح کرد: در حالیکه میانگین سالانه بارندگی در کشور حدود ۲۴۱ میلیمتر است، خراسان رضوی در سال زراعی گذشته تنها ۱۲۱ میلیمتر بارندگی داشت که نسبت به دوره آماری بلند مدت ۱۰ درصد و نسبت به سال قبل ۱۸ درصد کمتر شده و به همین دلیل در شرایط فعلی خشکسالی یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای طبیعت و حیات وحش استان به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: چرای مضاعف دامی که تقریبا سه برابر ظرفیت مراتع استان است این پدیده را تشدید کرده و خشکسالی را به یک بحران پایدار زیست محیطی مبدل کرده است.

همتی با اشاره به اینکه شهرستان‌های بجستان و کلات به ترتیب بدترین و بهترین شرایط را از نظر خشکسالی در سال زراعی گذشته داشته اند افزود: در راستای تعدیل اثرات سوء خشکسالی بر زیستمندان مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان، اقداماتی درسطح مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان انجام شد که از آن جمله می‌توان به لایروبی و مرمت تمامی قنوات موجود در مناطق، احداث قریب ۳۵۰ باب آبشخور و ۵۰ حوض انبار از سوی محیط بانان اشاره کرد.

وی به تجهیز محیط بانی‌های استان به تجهیزات اطفای حریق شامل آتش کوب، ماشین آتش نشانی، موتورپمپ، کپسول اشاره و تصریح کرد: ۱۸۳ تانکر ذخیره آب ثابت، ۱۸ تانکر سیار و ۱۴ عدد تلنبه بادی در مناطق استقرار یافته و علاوه بر آن ۱۰ محیط بانی به خودرو تراکتور تجهیز شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی عمده خسارات وارده از سوی خشکسالی به گونه‌های جانوری را شامل کاهش تنوع گونه‌ای و تخریب زیستگاه، کوچ و مهاجرت بی رویه حیات وحش، افزایش بیماری و تنش در گونه‌های در معرض خطر، کاهش باروری و انقراض محلی دانست و گفت: عدم جفت گیری و تخم گذاری پرندگان وحشی از جمله کبک، تیهو، باقرقره و... که منتج به کاهش جمعیت آن‌ها می‌شود و بروز بیماری‌های مختلف در بین حیات وحش و مرگ و میر بیشتر در نتیجه افزایش استفاده وحوش از تولیدات کشاورزی و خشک شدن اکثر زیستگاه‌های آبی طبیعی و مصنوعی که زیستگاه پرندگان مهاجر و کنار آبزی به شمار می‌رود و سرانجام اختلال در روند زندگی پرندگان مهاجر نیز از تبعات این پدیده تحمیلی است.
 
انتهای خبر// د.ف
 

خراسان رضوی گرفتار خشکسالی پیاپی است

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار