رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه گفت : مهندسان کشاورزی وظیفه حفاظت از منابع آب و خاک را بر عهده دارند .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  ،مراد شیخ ویسی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه مهندسان کشاورزی وظیفه حفاظت از منابع آب و خاک را بر عهده دارند، گفت : با توجه به اینکه کشاورزی در بستر آب و خاک انجام می‌شود و حفاظت از این دو منبع مهم در شرایط کنونی حیاتی به نظر می‌رسد، ضرورت حضور پررنگ مهندسین بخش کشاورزی برای حفاظت از این منابع در شرایط کنونی انکارناپذیر است.

وی از خاک به عنوان یک عنصر ارزشمند در بخش کشاورزی یاد کرد و گفت : متاسفانه آمارها نشان از فرسایش خاک در کشور ما به میزان سالانه حدود ۱۰ تن در هکتار می‌دهد، در حالیکه این آمار در آسیا به طور میانگین بین ۴تا ۵ تن در هکتار بوده و در کشورهای اروپایی اصلا فرسایش خاک نداریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه رعایت تناوب زراعی را یکی از مهمترین عوامل حفاظت از خاک عنوان کرد و افزود: متاسفانه این موضوع در کشور ما خیلی رعایت نمی‌شود، در حالیکه در خیلی از کشورها حفاظت از خاک یک موضوع جدی است، تا جایی که در برخی کشورها دانه های روغنی کلزا را فقط با هدف اصلاح خاک می کارند.

وی وضعیت خاک را از جهت فرسایش نگران‌کننده ارزیابی کرد و بر ضرورت ورود مهندسان کشاورزی برای جلوگیری از فرسایش بیشتر خاک تأکید و تصریح کرد: موضوع حفاظت از خاک موضوع مهمی است که افزایش بهره وری و افزایش راندمان را در پی خواهد داشت.

وی سپس از بحران آب به عنوان یکی از بحران های پیش روی دنیا یاد کرد و افزود: باید با بهره گیری از توان فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به دنبال راه های افزایش بهره‌وری آب باشیم.

وی حمایت از مهندسین جوان بخش کشاورزی را برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی مهم ارزیابی کرد و افزود: در این راستا در طول یکی دو سال گذشته اقدام به تاسیس مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی شده که وجود این مراکز در مرکز شهرستان ها و دهستان ها ظرفیت خوبی برای افزایش راندمان بخش کشاورزی به شمار می رود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه اضافه کرد: مراکز خدمات کشاورزی کانونی برای مشاوره و ارائه خدمات مهندسی به کشاورزان هستند.

شیخ‌ویسی با اشاره به پیشرو بودن استان کرمانشاه در حوزه تاسیس مراکز خدمات کشاورزی در کشور، افزود: تاکنون ۶۰۰ نفر در قالب ۶۵ مرکز در این مراکز بکارگیری شده‌اند که جا دارد این تعداد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به در برنامه بودن توسعه مراکز خدمات کشاورزی در استان کرمانشاه، افزود: در این مراکز به دنبال مهارت محوری و بالا بردن سطح مهارت مهندسین جوان هستیم.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه برای افزایش تولید سطحی برای اضافه کردن نداریم، افزود: تنها با تکیه بر توان مهندسان کشاورزی و استفاده از راهکارهای افزایش راندمان تولید می‌توان در راستای افزایش میزان تولیدات بخش کشاورزی گام برداشت .

 

انتهای پیام/د

کشاورزی در بستر آب و خاک انجام می‌شود

 

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.