خرمی گفت:طرح پهنه بندی کشاورزی درقالب نظام نوین ترویج کشاورزی و با هدف تقویت وتوسعه ترویج دربخش کشاورزی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،عباس خرمی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت:طرح پهنه بندی کشاورزی در قالب نظام نوین ترویج کشاورزی از سال ۹۴ و با هدف تقویت و توسعه ترویج در بخش کشاورزی از طریق به کارگیری ۶۸ تن از ناظران و کارشناسان آغاز شد.

استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش مرکزی، سلفچگان، جعفریه، کهک و خلجستان است. کل اراضی قابل کشت قم معادل ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است، مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار کشت جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار کشت گندم آبی، ۲ هزار و ۳۴۶ هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: این شرکت‌ها در راستای ارائه آموزش و مهارت‌های لازم به کشاورزان و بهره برداران فعالیت دارند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۵ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

وی افزود: در سال‌های اخیر آبیاری تحت فشار در ۹ هزار هکتار از اراضی استان عملیاتی شده که ۷۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب را موجب شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی قم همچنین یادآور شد:شرکت‌های طراحی آبیاری تحت فشار با اشتغال ۴۰ تن و ۳۵ شرکت پیمانکار با اشتغال ۶۰ تن ساماندهی شده است.

خرمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن در نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان عضویت دارند،عنوان کرد: نیمی از این افراد هیچ شغلی نداشته و یا در مشاغلی غیر مرتبط با کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی یادآورشد: با توجه به وجود این نیروی انسانی کارشناس و آگاه از علم روز کشاورزی و همچنین ظرفیت‌های فراوان کشاورزی قم، موضوع کارآفرینی برای آن‌ها توسط دولت و بخش خصوصی به صورت جدی پیگیری شود.

انتهای پیام /ح

۱۲ شرکت فنی مهندسی قم در طرح پهنه بندی کشاورزی فعالیت دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار