کلانتری گفت: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مصمم هستند تحولی در حوزه علوم انسانی رخ دهد، بنابراین باید دانشگاه آزاد اسلامی بازویی توانمند در عرصه علمی کشور باشد.

باید دانشگاه آزاد بازویی توانمند در عرصه علمی کشور باشدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در نشست شورای علمی و اجرایی استان‌ها در طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی انقلابی بزرگ رخ داده است، گفت: زمانی بود که تنها یک مجله در حوزه علوم انسانی منتشر می‌شد، البته برای درک بهتر این موضوع باید زمان حاضر را با قبل از انقلاب در حوزه تولید علم و تولید اندیشه مقایسه کرد.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب مسیری اشتباه طی شد تا علوم انسانی به سمت غرب حرکت کند و تفکر بومی و اندیشه اسلامی مهجور شود. پیش از انقلاب ضدیت با دین و فرهنگ بومی و جایگزین کردن تفکر غربی در ایران وجود داشت تا افراد دست پرورده غرب تربیت شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه قبل از انقلاب فلسفه و کلام رایج نبود، گفت: در آن زمان فقط علوم فقه و اصول وجود داشت. حوزه و دانشگاه از آن زمان تاکنون تحولات بسیاری داشته‌ و آثار منتشر شده در حوزه‌های علمیه در جهان اسلام بی نظیر است که افتخاری برای انقلاب است.

حجت الاسلام و المسلمین کلانتری یادآوری کرد: کتب تحقیقی و مجلات فاخری در زمینه علوم انسانی تولید شده است و سرعت رشد علوم انسانی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد تصریح کرد: در اسناد بالادستی اقداماتی خوب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر انتشارات حوزه و دانشگاه، موسسه صدرا و غیره صورت گرفته و اکنون باید در حوزه عملیاتی علوم انسانی گام برداریم تا موجی عظیم در فضای علمی کشور ایجاد شود.

وی یادآوری کرد: آقای دکتر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد، دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مصمم هستند که تحولی در حوزه علوم انسانی رخ دهد و ایجاد معاونت علوم انسانی نشان دهنده درایت و حساسیت مدیران این دانشگاه است، بنابراین باید دانشگاه آزاد اسلامی بازویی توانمند در عرصه علمی کشور باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های علوم انسانی اسلامی در ایران، گفت: بار‌ها این موضوع از سوی افراد زیادی مطرح شده که تاکنون هیچ قدمی در مسیر علوم انسانی اسلامی برداشته نشده است و امروز رونمایی از مجموعه ۲۲ جلدی کتاب شناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی پاسخ عملی به این شبهه است.

وی با بیان اینکه ایران اولین کشوری نیست که درباره علم دینی سخن گفته است، اظهار داشت: در واشنگتن آمریکا ۱۵۰ جلد کتاب در این باب چاپ شده است و در مالزی دانشگاه بین‌المللی اسلامی راه‌اندازی شد. پیش از انقلاب نیز همایش‌هایی در جهت تعلیم و تربیت و اقتصاد اسلامی در مکه و جده برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد: اکنون پس از گذشت ۴ دهه از از انقلاب اسلامی به جرأت می‌توان گفت: هیچ کشوری در جهان اسلام به سرعت و شتاب جمهوری اسلامی ایران علوم انسانی اسلامی را دنبال نکرده است و همه کشور‌ها چشم انتظار ایران هستند تا آثار منتشر شده در این حوزه را ترجمه و استفاده کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: تا کنون اراده‌ای به صورت جمعی برای تحقق علوم انسانی اسلامی وجود نداشته است و اراده‌های جزیره‌ای در راستای تحول علوم انسانی صورت گرفته است، این در حالی است که مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی را در این حوزه داشته‌اند و به افراد ماموریت‌های تخصصی در زمینه علوم انسانی اسلامی واگذار شده است، اما با این اوصاف تا حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی افزود: اقدامی که امروز در رونمایی از ۲۲ کتاب شناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی صورت گرفت کاری ارزشمند است که نشان می‌دهد در حوزه انسانی اسلامی کجا بودیم و به کجا باید حرکت کنیم. پیشنهاد بنده این است که علوم انسانی اسلامی را بر اساس پنج دسته علوم اجتماعی اسلامی، علوم رفتاری اسلامی، علوم نقلی اسلامی، علوم عقلی اسلامی و علوم هنری اسلامی تقسیم‌بندی شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه تاکید کرد: در معرفی گفتمان علمی انقلاب اسلامی و آثار علوم انسانی اسلامی باید فراتر از آثار برگزیده عمل کرده و سایر آثار ارزنده این حوزه را معرفی کنیم تا مورد استفاده محققان و علاقه‌مندان قرار گیرد. آثار ارائه شده در این نشست باید در کتب درسی و همچنین ایجاد واحد‌های درسی استفاده شود تا در برنامه‌های درسی تحول ایجاد کنند. باید به دنبال این باشیم که برنامه‌های درسی و آموزشی تعالی پیدا کند.

وی اضافه کرد: به وسیله این آثار می‌توانیم رشته‌ها و دانشکده‌های میان رشته‌ای ایجاد کنیم، همچنین این آثار باید در راستای حل مشکلات جامعه و بحران‌های اجتماعی اثر گذار باشد. برگزاری کرسی‌های ترویجی، نظریه‌پردازی و نوآوری از دیگر اقدامات مهم در راستای تقویت و ترویج علوم انسانی اسلامی است. باید آموزش‌های آزاد و مهارتی را ایجاد کنیم تا دانش‌ها به اساتید علوم انسانی که در دانشگاه آزاد بیش از ۳۰ هزار نفر هستند، منتقل شود. در این راستا ۱۲ اسفند ماه همایشی برگزار خواهد شد که از نظریات برگزیده اساتید تجلیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
امان از اين دانشگاه آزاد
آخرین اخبار