بابلسر میزبان مسابقات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور شد.

ابراهیم زاده رییس اداره ورزش و جوانان بابلسر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مسابقات ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور با حضور ۵۴ ورزشکار در قالب ۷ تیم در بخش هنر‌های فردی و در رشته‌های سنگ، کباده، چرخ تیز، چرخ چمنی و میل بازی به میزبانی اداره ورزش و جوانان و هیات ورزش‌های پهلوانی بابلسر، برگزار می‌شود.

وی افزود: اردبیل، تهران الف. و ب، گلستان، مازندران، قم و لرستان تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها هستند که به مدت سه روز، از ۸ تا ۱۰ اسفندماه در زورخانه امام رضا (ع) بابلسر با هم رقابت می‌کنند.

ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی ویا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

ورزش‌های زورخانه‌ای نام دیگر ورزش‌های باستانی ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد هم چنین در زورخانه علاوه بر ورزش زورخانه‌ای کشتی پهلوانی نیز گرفته می‌شود.

پروندهٔ ثبت جهانی آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده گردید. آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید. 

انتهای پیام/آ

مسابقات ورزش پهلوانی کشوری در بابلسر برگزار می‌شود

برچسب ها: وزارت ورزش ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.