نشست خبری رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ارمنستان؛

روحانی: کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط صمیمی ما مداخله کند/ پاشینیان: حضور جامعه بزرگ ارامنه در ایران نشانه روابط خوب دو ملت است

نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برگزار شد.


روحانی: کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط صمیمی ما مداخله کند/ پاشینیان: حضور جامعه بزرگ ارامنه در ایران نشانه روابط خوب دو ملت استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن روحانی با اشاره به روابط دو کشور ایران و ارمنستان گفت: روابط خوبی میان دو کشور تاکنون برقرار بوده و امیدواریم این روابط در دولت جدید ارمنستان ارتقا پیدا کند.

روحانی افزود: امروز در جلسه رسمی مسائل مربوط به دو کشور، منطقه و جهان مورد بررسی قرار گرفت.

روحانی ادامه داد: من همانطور که در مذاکره با نخست وزیر گفتم از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستیم؛ اراده دو کشور بر پایه این است که بر مبنای منافع ملی دور کشور حرکت خود را ادامه دهد و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمی ما مداخله کند.

تهاتر انرژی مهم‌ترین رابطه اقتصادی ایران و ارمنستان

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط بسیار خوبی در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، علمی و دانشگاهی بین دو کشور وجود دارد؛ افزود: ما می‌خواهیم روابط را در همه زمینه‌ها توسعه دهیم، در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و این ظرفیت‌ها باید به فعلیت و اجرا برسد از جمله اینکه مهم‌ترین رابطه اقتصادی ما بین دو کشور، گاز ، برق و تهاتر میان این  دو است.

روحانی در خصوص دیگر اهداف مطرح شده در این نشست گفت:  در این مذاکرات راجع به تکمیل سد خودآفرین و همچنین نیروگاه مغری بحث و گفتگو کردیم. تسهیل در روابط دو کشور در حمل و نقل، سواری و کامیون مورد تأکید دو طرف بوده است. همچنین با فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و همچنین حضور ایران در ارمنستان، تشکیل شرکت کشت و صنعت و توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه‌هایی که در آنجا داریم مورد تأکید بود.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات خوبی در که زمینه اتصال فیبر نوری و همچنین تعادل دیتا انجام گرفته، هر دو کشور علاقه‌مند هستند در صنعت ICT همکاری‌های بیشتری داشته باشند و ما آمادگی صادرات در این زمینه را داریم. علاوه بر مسئله روابط دو جانبه اقتصادی در زمینه اتصال برق ایران و ارمنستان و گرجستان به صورت سه‌جانبه و سپس با روسیه به صورت چهارجانبه مورد توافق دو طرف بوده است.

روحانی با اشاره به موضوع انتقال گاز به کشور ارمنستان گفت:  در زمینه گاز اعلام کردیم که می‌توانیم گاز بیشتری را به ارمنستان صادر کنیم و مذاکراتی درباره صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان داشته باشیم. اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه از طریق ازمنستان و گرجستان جز موارد بحث امروز ما بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: من اگر بخواهم مباحث امروز را در یک جمله خلاصه کنم؛ دو دولت اراده و انگیزه کافی برای توسعه روابط همه‌جانبه بین دو کشور را دارند و کمیسیون مشترک بین دو کشور مأمور شده‌است تا مقدمات لازم را در تابستان سال آینده انجام دهند تا جزئیات همه مباحثی که امروز مورد بررسی قرار گرفت،  در کمیسیون آتی مورد بررسی قرار گیرد.

حضور جامعه بزرگ ارامنه در ایران نشانه روابط خوب دو ملت است

در ادامه این نشست خبری نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان  با بیان اینکه از دعوت رئیس جمهور کشور به این کشور قدردانی می‌کنم، گفت: در همان دقایق اول حضورمان در این کشور احساس کردیم که در یک کشور دوست هستیم و احساس دوستی و قرابت بین ما حاصل شد، در هیئت‌همراه ما،  نه تنها وزرا حضور دارند؛ بلکه از تمام گروه‌های سیاسی پارلمانی در اینجا هستند  و این بیانگر آن است که روابط با ایران اهمیت ویژه‌ای برای دولت ارمنستان دارد. حضور جامعه بزرگ ارامنه در ایران یکی از مواردی است که ما برای این سفر ترقیب کرد و از برخورد صمیمی و گرم مقامات جمهوری اسلامی نسبت به ارامنه سپاس‌گذاری کنم.

وی افزود: رئیس جمهور ایران در چارچوب تمام مسائلی که بررسی کردیم با عنوان رئیس کشور‌های اتحادیه اوراسیا بگویم که توافق‌نامه ایران و اتحادیه اوراسیا در حال حاضر در پارلمان‌های کشور‌ها مورد بررسی و تصویب است و امیدواریم که این موضوع زودتر عملیاتی شود.

نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: این امکانات و چشم‌انداز‌های نوینی برای همکاری‌های تجاری، اقتصادی و افزایش حجم مبادلات کالا بین دو کشور وجود دارد؛ همچنین امکاناتی را برای کارآفرینان دو کشور جهت فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: ما باید جامعه کارآفرینان خودمان را ترغیب کنیم که از امکانات موجود استفاده کنند البته زمینه انرژی برای ما بسیار مهم است ضمن اینکه رئیس جمهور ایران اشاره کردند که کشور ایران آمادگی افزایش حجم صادرات گاز به ارمنستان را داد. ما باید در ادامه مذاکرات آتی خود در مورد قیمت گاز هم به توافق برسیم که این امری حیاتی برای فعالیت‌های ما محسوب می‌شود. امیدواریم که نمایندگان ما مذاکرات سودمندی را در این زمینه داشته باشند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مذاکرات تأکید داشتیم این بود که ما باید مصمم باشیم که همکاری‌های دو جانبه توسعه و گسترش پیدا کند به نحوی گسترش این همکاری‌ها بر تحولات منطقه اثرگذار باشد.

وی در پایان تأکید کرد: ارمنستان آمادگی آن را دارد که به عنوان مسیر ترانزیت گاز ایفای نقش کند و روابط دو جانبه را گسترش دهد این در حالیست که اراده سیاسی برای این امر وجود دارد، اما باید مقامات ما اراده این را داشته باشند که این مسائل را عملیاتی کنند و ما این آمادگی را داریم که در فضایی دوستانه به همکاری‌های خود با کشور ایران ادامه دهیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار