در حالی که رئیس جمهور مدعی شده بود رسانه ملی حمایت از دولت را «واجب» نمی‌داند اما به‌ نظر می‌رسد واجبتر از هر امری انتخاب یک سخنگو برای دولت باشد.


به گزارش  خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دوشنبه ۱۰ دی‌ماه ۹۷، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، در جمع وزیر و مدیران وزارت نیرو، ضمن بیان محاسن و اثرات برجام گفت: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان نمی‌شود این است که رسانه‌ها آن‌ها را عنوان نمی‌کنند؛ برای مثال گاهی صدا و سیمای ما تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است، در حالی که تعریف از دولت مستحب و یا واجب است.

روحانی برجام را حسنه مداوم و یک خیر در تاریخ دانست که پایان ندارد و معتقد است که رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی باید دستاورد‌های دولت یازدهم و دوازدهم را به مردم نشان داده و این سازمان نباید مستحب و مکروه را با هم اشتباه بگیرد.

از سوی دیگر در جلسه هیئت دولت سال ۱۳۹۳ رئیس جمهور از سایت‌های منتقد، رسانه‌ها و روزنامه‌ها علیه دولت گلایه کرد. این انتقاد روحانی از رسانه‌ها، خیلی زود در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفت.

وقتی روحانی «واجبش» را فراموش کرده و اسیر «مکروهات» می‌شود/ آیا واقعا رسانه‌ملی اقدامات دولت را بایکوت کرده است؟!

مجید انصاری معاون پارلمانی دولت یازدهم اردیبهشت سال ۹۴ نیز گفته بود که صدا و سیما در پخش دستاورد‌های دولت یازدهم کم لطفی می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور نیز انتقاد‌ات زیادی  را در آخرین سال فعالیت دولت یازدهم، علیه صدا و سیما مطرح کرد؛ این انتقاد‌ها مبنی بر این بود که صدا و سیما به نشر نقاط قوت دولت  نمی‌پردازد؛ جهانگیری معتقد بود این مسئله موجب وارد آمدن آسیب‌هایی به کشور می‌شود.

گلایه‌ها از صدا و سیما تنها به جهانگیری و انصاری و شخص رئیس جمهور محدود نمی‌شود؛  محمد باقر نوبخت، ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ در خصوص میزان  پوشش اخبار  دولت یازدهم در جمع خبرنگاران گفته بود که "دلمان از عملکرد صدا و سیما خون" است.

اکراه رسانه ملی در تعریف از دولت ناعادلانه است

رئیس جمهور و همکارانش در دولت در حالی معتقد به عدم انتشار محاسن برجام توسط رسانه‌ها خصوصا صدا و سیما هستند که برخی از کارشناسان و مردم، رسانه‌ها را به جانبداری از دولت متهم می‌کنند.

"صدا و سیما تا جایی که می‌توانست، در اخبار، برنامه های گفتگوی ویژه خبری یا برنامه‌های دیگر اقدامات دولت را پوشش داده و در پوشش اخبار دولت کم نگذاشته است" این سخن مجید امرایی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس رسانه درباره سخنان رئیس جمهور است.

این کارشناس رسانه معتقد است: این که بگوییم صدا و سیما از تعریف دولت اکراه دارد یا اینکه فعالیت‌های دولت بسیار بزرگ بوده و رسانه ملی آن‌ها را مطرح نکرده، کمی دور از عدالت است.

رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم هم بر این باور است که: صدا و سیما به دلیل آن‌که یک رسالت ملی دارد، اقدامات دولت را بیش از آنکه تصور می‌شود، پوشش می‌دهد. البته این عمل تنها مختص به این دولت نیست و در دولت‌های قبل هم، سازمان صدا و سیما رسالت خود را انجام داده است.

اعتراض دولت به انتقادات ۱ درصدی رسانه ملی

نکنه جالب توجه آنجاست که دولتی‌ها در حالی معتقدند صدا و سیما  نقاط قوت دولت  را منعکس نمی‌کند که  گزارشات سایت جام جم خلاف آن‌را نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال بر اساس این گزارشات از ابتدای مرداد سال ۱۳۹۲ تا ابتدای خرداد سال ۱۳۹۳، ( یعنی در همان زمانی که انتقادات به صدا و سیما افزایش یافته بود) میزان انتشار اخبار دولت از آنتن رسانه ملی، تنها در مراکز استان‌ها ۲۰۰ هزار و ۹۸۹ دقیقه  بوده و در رادیو نیز ۷۵۴۲ دقیقه از مدت زمان برنامه‌ها به مسئولان دولتی اختصاص یافته است.

در حقیقت مشخص نیست که دولت توقع چه میزان پوشش خبری را از صدا و سیما دارد؛  آمار و تحقیقات از سوی اکبر نصراللهی رئیس دانشگاه آزاد تهران مرکز، این طور نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد از اخبار منتشر شده از سوی صدا و سیما در سال ۹۴، مربوط به دستاورد‌های قوه مجریه است. این درحالی است که سهم دو قوه دیگر یعنی قوه مقننه و قضاییه در همان سال، هر یک به ترتیب ۱۵.۶ درصد و ۹.۴ درصد است.

نصراللهی در گفت و گو با  خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این آمار معتقد است: برخلاف آنچه که دولت ادعا می‌کند، سهم دولت در اخبار صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها کم نیست.

تحلیل‌های نصراللهی نشان می‌دهد تنها ۱ درصد اخبار منتشر شده از سوی تمامی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، اخبار انتقادی از قوه مجریه بوده و بقیه اخبار بدون جهت‌گیری مثبت و منفی منعکس شده است.

طبق آمارهای نصرالهی ۷۸ درصد  اخبار بدون جهت‌گیری سیاسی از قوه مجریه بوده است. در همین راستا ۸۳ درصد اخبار قوه مقننه و ۸۶ درصد اخبار  قوه قضاییه هم جهت‌گیری سیاسی خاصی نداشتند.

طبق تحقیقات نصرالهی، صدا و سیما در گزارش‌های تصویری خود حدود ۹۰ درصد به اخبار قوه مجریه پرداخته و فقط ۱۰ درصد  به سایر قوا تعلق دارد. این آمار‌ها نه تنها نشان می‌دهد که صدا و سیما نسبت به اخبار و اقدامات دولت کم کاری نکرده، بلکه برخی بر این باورند که صدا و سیما تریبونی برای دولت شده و از او جانبداری می‌کند.

گزارش‌های تصویری باشگاه خبرنگاران جوان در حمایت از دولت: میانگین روزی حدودا ۲ خبر

با بررسی آمار‌های موجود می‌توان دریافت که تنها در باشگاه خبرنگاران جوان که یکی از رسانه‌های وابسته به رسانه ملی به شمار می‌آید، مجموع اخبار تولیدی از مهر تا دی ماه سال جاری، بیش از ۲۲۴ گزارش حمایتی از اقدامات دولت دوازدهم بوده است.

آمار فوق تنها به بخش تصویری باشگاه خبرنگاران جوان مربوط می‌شود و با لحاظ کردن بخش مکتوب، این آمار تا نزدیک به دو برابر قابل افزایش است.

دولت یک سوزن به خودش بزند و یک جوالدوز به دیگران!

دولتی‌ها در حالی مسیر انتقاد از رسانه ملی را در پیش گرفته‌اند که چشم بر رفتارهای ناشایست برخی چهره‌های منتسب به قوه مجریه با خبرنگاران رسانه ملی پوشیده‌اند.

واکنش‌هایی نظیر رفتار غیر منطقی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، برخورد نامناسب فرماندار گلپایگان، واکنش عجیب وزیر سابق بهداشت و درگیری معاون وزیر صنعت با خبرنگاران، تنها بخشی از رفتارها  با خبرنگاران رسانه ملی است که اتفاقا جهت پوشش اقدامات دولت مامور به انجام وظیفه بودند!

بستر دفاع از برجام؛ فرصتی که دولت استفاده نکرد

از سوی دیگر در روزهایی که بحث برجام داغِ داغ بود، رسانه ملی با پخش مناظره‌های سیاسی با همین موضوع زمینه دفاع دولت از دستاوردهایش در برجام را فراهم نمود؛ حال آنکه یا حامیان دولت نتوانستند از این فرصت استفاده نمایند یا اساسا «برجام» چیزی برای دفاع نداشت، که این موضوع را نباید به گردن رسانه ملی انداخت!

به عنوان مثال؛ در یکی از این مناظرات زمانی که مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق و سیدیاسر جبرائیلی فعال سیاسی اصولگرا در برنامه ثریا، پخش شده از شبکه یک سیما، به مناظره نشستند؛ روابط عمومی وزارت امور خارجه به جای آنکه پیش از مناظره اطلاعات دقیقی را در اختیار نماینده حامی برجام قرار دهد تا بتواند از دستاورد دولت در این زمینه حمایت کند، پس از اتمام برنامه تلویزیونی با صدور بیانیه‌ای نسبت به منتقد برجام هجمه وارد کرد.

وقتی روحانی «واجبش» را فراموش کرده و اسیر «مکروهات» می‌شود/ آیا واقعا رسانه‌ملی اقدامات دولت را بایکوت کرده است؟!

دولت سخنگو ندارد اما از دیگران توقع دارد

از سوی دیگر همه این انتقادات از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در حالی است که دولت بیش از شش ماه است که سخنگو ندارد!

محمد باقر نوبخت آخرین سخنگوی دولت اوایل مرداد ماه سال جاری با انتشار پیامی در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی از خداحافظی با سخنگویی دولت و موافقت رئیس جمهور خبر داد.

این کناره‌گیری و عدم معرفی هیچ فردی در طول این مدت درحالی است که نوبخت در ۱۳ تیر ۱۳۹۵ هم گفته بود که اطلاع رسانی مصوبات دولت یک روز در هفته  توسط سخنگو دولت لازم بوده و باید در دولت دوازدهم، با ساز و کار دیگری انجام شود.

حال به نظر می‌رسد دولت به جای انداختن توپ مشکلات در زمین دیگران، بهتر است کمی نگران نحوه خروجی و انتشار اخبارش باشد. وقتی دولت سخنگویی ندارد و مسیری برای انتقال اخبار دولت به رسانه‌ها تعبیه نشده، چگونه مدعی عدم حمایت رسانه ملی از دولت می‌شود؟

بهتر است آقای روحانی بداند که انتخاب سخنگو برای دولتش واجب است و انتقاد از سایر نهادها و انداختن مشکلات به گردن دیگران، مباح و در بسیاری از موارد مکروه و حرام!

گزارش از خانم معصومه جعفری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
رسانه ملی از چی دولت باید تعریف کند ؟؟؟!!! از دلار 14هزارتومانی یا گوشت 120هزار تومانی یا تورم 200درصدی؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
صداوسیماچه چیزی رابایدپوشش دهد؟
Iran (Islamic Republic of)
bm
۲۰:۵۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دولت با چه روی میاد در رسانه حرف می‌زنه..
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۵۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
آقای رئیس جمهور راست میگن رسانه ها کم لطفی میکنن. آقایان دولتی قبل از تصویب برجام قول گشایش های زیر را میدادند و میگفتند که بلافاصله بعد از تصویب برجام حاصل می شود (یادم هست که فردی در مجلس والله والله والله می کرد که جای هیچ نگرانی ای نیست...) الحمدالله همگی حاصل شده و مردم واقعا چقدر کم لطفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
شاید دولت حرفی برای گفتن ندارد که سخنکو انتخاب نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
هیچ جا به این قیمت گوشت و پرایدی ...........!

هرروز گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
جناب رئیس جمهور به داد این گرونی ها برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
آقای رئیس جمهور_ قرار بود به وعده هاتون عمل کنید پس چی شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
درود بر جناب روحاني
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
اين دولت نتيجه راي و انتخاب خودمونه ملت عزيز از چي ناراحت هستيد دقيقا؟
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
چه اقداماتی مثبتی !میشه چندتاش بگید گوشت ۱۲۰ پراید ۵۰ میلیونی ....
Iran (Islamic Republic of)
ایران من
۱۳:۵۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
اگردولت تدبیر و امید، یک دهم صدا وسیما زحمت می کشیدند الان مملکت اینقدر در تنگنا و فشار نبودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
اقاي روحاني شب عيدي فکر اساسي براي وضعيت معيشت مردم بکنيد لطفا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۲۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
شما بايد خدمتگزار مردم باشي آقاي رئيس جمهور چون مردم شما روانتخاب کردن براي رياست جمهوري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دولت اقداماتی داشته ولی دستاوردی نداشته که صدا سیما پخش کنه
Iran (Islamic Republic of)
طوفان
۱۲:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
بنظرم رسانه بیش از اندازه تعریف و تمجید کرده از این دولت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
واقعا برجام جز اینکه تاسیسات هسته ای که اونقد زمان و هزینه و تخصص صرفش شده بود رو یروزه نابود کرد و به ازاش فقط با دو یا سه هواپیمای ایرباس بهمون فروختن مگه چی داشته که بخواد صدا و سیما نشون بده؟؟؟
مردم خودشون دارن همه عملکردهای شما رو با تمام وجود درک میکنن نیازی نیست صدا و سیما چیزی بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دولت 5سال با برجام مردم رو علاف کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
جالب اینه که اتفاقا صدا و سیما کلي هم از دولت حمايت ميکنه به نظر من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
ناامیدشدم کجاست رونق اقتصادی که وعده دادید؟کجارفت وعده ی عدم نیازبه یارانه ؟ دوره ی پسابرجام چه شد ؟فقط گرانی رونق خوبی دارد
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دولت باید استعفا بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
یکی از مشکلات دولت و جناب روحانی این است رسانه ندارد وقتي يه عده وانمود میکنند مردم نمیتوانند گوشت بخرند و یا بخورند این حد سیاه نمایی و انعکاس بین المللی چه سودی دارد !!! بله گرانی هست سختی هست نداری هست این را همه مردم خوب می دانند و هر روز که بازار می رویم آن را درک و لمس می کنیم !!!! همه مردم هم آگاهی دارند به ۲ دلیل عمده این وضعیت شکل گرفته : 1- تحریم 2- سو مدیریت در بخش های مدیریتی کشور چکار کنیم بریم گردن آمریکا را بزنیم یا برایم گردن مسئولین خودمان را بشکنیم !! اینقدر مردم را تحت فشار قرار ندهید مردم را از کرده خود پشیمان نکنید !!! آنقدر در رسانه ها این جمله تکرار شده انگار مردم در فضا زندگی می کنند نمیدانند گرانی هست یانه !!! همه میدانیم از بچه ۵ ساله من گرفته تا شما !!! امیدوارم با این اسم رمز یعنی گرانی دولت را مجبور کنید به ۱۴۰۰ نرسد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
مثلا رسانه داشته باشن چي ميشه؟ اين همه روزنامه و سايت و... صبح تا شب داره از دولت دفاع ميکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دولت‌رسانه‌نداره؟؟!!
اینهمه‌روزنامه‌زنجیره‌ای...اینهمه‌سایت‌
مشاور‌ و وزارت‌ خارجه‌ هم‌که‌ شغل‌ شریفشان‌ توییت‌زدنه!
پخش‌ زنده‌ در‌ صدا‌ و سیما
داره‌.... روزی‌ چند‌ بار‌ اخبار‌‌ا فقط‌‌ از‌ فرمایشات‌ روحانی‌‌ میگه
گاهی‌ هر‌کانال‌ که‌ میزنم‌ یک‌ خبر‌ یا‌ تصویر‌از‌روحانیست
-
عباس گودرزی
۱۱:۴۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
سلام چیزی که عیان است ، چه حاجت به بیان است ؟ مردم عملکرد دولت را لمس می کنند . وقتی یک بازنشسته قبل از دولت ایشان با حقوقش زندگی می کرده و حالا تلاش می کند زنده بماند . رسانه ملی نمی تواند . در باغ سبز نشان دهد . مصیبت ضعف تصمیمات غلط مدیران دولت است . وقتی بانک مرکزی ذخایر ملت را ( سکه و ارز ) به حراج می گذارد و به عده ای مشخص بی اندازه می فروشد و باعث تورم 200 درصدی می گردد . چه جوابی دارد ؟؟ چرا بی رویه ارز دولتی جهت مسافرت های تفریحی عده ای توزیع می شد ؟که حالا قشر محروم باید سختی آن را تحمل کنند .
Germany
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دولت مگه چيکار کرده تو اين دوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
بي انصاف نباشيم لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
آقاي روحاني به وعده هاي انتخاباتي خود عمل کنيد لطفاااااااااااااااااا
Seychelles
محمد
۱۱:۱۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
يعني چي الان اينا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
کاری نکرده براي مردم آقاي روحاني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
یکی نیست به آقای رئیس جمهور بگه رسانه ها از کدوم کارهای خوب دولت تعریف کنن،،،،بهترین تعریف و نکوهش عکس العمل مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
آیا کار 5 دقیقه ای مسئول می خواد؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
این برجام چه گلی به سر مردم زده که این دولت همه اش داد آن را می زند جر اینکه افزایش تحریم ، رکود ، گرانی و ....
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۰:۳۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
باسلام.نیازی به تعریف رسانه ها نداریم بازار که میریم نقاط قوت را با گوشت وپوست واستخوان وتمام وجود احساس میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
عملکرد بد، مدیریت بد، گرانی، کم کردن بودجه دفاعی و...
توقع دارید ما مردم براش دست بزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
اگر دستاوردی باشد مردم آن را در عرصه اجتماع می بینند و نیاز آنچنانی به تبلیغات صداوسیما نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
اگردولت درست عمل کندنمودآن درجامعه مشخص است
مشک آن است که خودببوید نه آنکه عطاربگوید
فعلا گرانی افسارگسیخته است
Iran (Islamic Republic of)
Faieqhi
۱۲:۵۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دقيق گفتى مشك انست كه ببويد .....
تعريف دولت در اجتماع واوضاع ان نمايان است نياز به تعريف نيست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دولت بايد استعفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
چطور ميشه در 5 دقيقه جواب ملت رو داد؟
Iran (Islamic Republic of)
بنفشه بنفش
۰۹:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
اولا حرفی برای گفتن نداره ؟؟؟؟؟؟؟؟ درثانی معاونش گفته تو پنج دقیقه اخر 1400 همه رو جواب میده چون خیالشان از طرف اکثریت مجلس راحته کسی چیزی نمیگه اونم که میگه در اقلیته
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
دیگر این حرفها قدیمی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
این رئیس جمهور از همه طلبکارند مثل اینکه همه براش کم گذاشته اند بابا تو رئیس جمهور مملکتی کم کلایه کن مگه برا این مملکت و مردم چکار کردی
آخرین اخبار