مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: حدود ۲۰ درصد نهال‌های مثمر قزوین به روش کشت بافتی و پایه اصلاح شده، تولید می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی اکبری مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: سالانه حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در استان تولید می‌شود که حدود ۲۰ درصد از آن‌ها به روش کشت بافتی و پایه اصلاح شده است.

اکبری افزود: نهال‌های کشت بافتی مقاوم به خشکی و شوری آب بوده است و به دلیل دیرگل بودن سرما کمتر آن‌ها را تهدید می‌کند.

به گفته وی، استان قزوین دارای ۱۹ نهالستان است که از این تعداد ۲ مورد دانش بنیان بوده و به تولید نهال به روش کشت بافتی مشغول هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: استان رتبه ششم تولید نهال‌های مثمر در کشور را به خود اختصاص داده است که این رقم نسبت به مساحت استان قابل توجه است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: در این نهالستان‌ها نهال‌ها به روش کشت بافتی تولید می‌شوند که به اصطلاح به آن‌ها نهال‌های پایه اصلاح شده و یا مقاوم نیز گفته می‌شود.

اکبری به باغداران توصیه کرد : نهال‌های مورد نیاز خود را از واحد‌های نهال‌های کشت بافتی و در درجه بعد نهالستان‌های گواهی شده و لیبل دار را از نهالستان‌های مجوز دار تهیه کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ نهالستان دارای مجوز در قزوین، گفت: این نهالستان‌ها به تولید نهال‌های مثمر محصولات هسته دار و دانه دار می‌پردازند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: در استان قزوین یک باغ مادری و یک گلخانه قرنطینه نیز وجود دارد که بستر خوبی برای تولید نهال‌های با کیفیت واستاندارد هستند.

انتهای پیام/ک

فعالیت ۱۹ نهالستان دارای مجوز در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار