حسین پور گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری میزان خسارت وقوع سیل را ۵۰ تا صد در صد کاهش می‌دهد.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری امری مهم در کاهش وقوع سیلابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه عمده فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری در سه دهه اخیر صورت گرفته است، اظهار کرد: در گذشته فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری به شکل محدود و تنها با هدف حفظ خاک و کنترل رسوب در کشور انجام می‌شد، در حالیکه هم اکنون به سبب شرایط اقلیمی اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری مورد توجه مسئولان تراز اول کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری میزان خسارت وقوع سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و در برخی موارد صد در صد کاهش می‌دهد، افزود: در گذشته مباحث مربوط به حوزه‌های آبخیز مشرف به شهر‌ها و روستا‌ها تحت عنوان آبخیز‌های روستایی، آبخیز‌های شهری، حوزه‌های آبخیز مشرف به دشت‌های کشور، دشت‌های بحرانی و ممنوعه و حوزه‌های آبخیز بالادست و قنوات بود که به مرور توانست اثر بخشی خود را نشان دهد.

به گفته حسین پور، دامنه فعالیت‌های اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری از بحث حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب و پایداری آب در چرخه طبیعت و اکوسیستم‌های طبیعی در سطح کشور گسترش پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: پایداری آب و کاهش ریسک سیل از مهم ترین مزایای اجرای فعالیت آبخیزداری


این مقام مسئول مجموع سیل کشور در شش ماهه ابتدای سال را ۱۰۶ مورد اعلام کرد و گفت: آمار شش ماهه دوم در حال جمع بندی نهایی است که تا پایان سال گزارش نهایی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون در حدود ۲۷ میلیون متر مکعب از حوزه‌های آبخیز کشور مطالعات تخصیص اجرایی صورت گرفته و مابقی حوزه‌ها باید مطالعات کامل و منابع اعتباری تخصیص داده شود چرا که هزینه پیشگیری به مراتب کمتر از جبران خسارت است.

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها در ادامه افزود: اگر اعتبارات پیشگیری از هزینه‌ها به اعتبارات آبخیزداری و آبخوان داری اضافه شود، این امکان وجود دارد که تمامی شهرها، آبادی و مراکزی که تاسیسات زیربنایی شان در معرض خطر سیل است، ایمن سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱.۵ میلیون هکتار از سطوح کشور تحت پوشش طرح‌های پیشگیری از وقوع سیل ایمن سازی شده است، بیان کرد: هم اکنون ۱۲۵ میلیون هکتار حوزه آبخیز در کشور وجود دارد که تنها ۱۰ درصد این میزان تحت پوشش عملیات قرار گرفته است و همواره در برنامه ششم توسعه در نظر داریم سالانه ۲ میلیون هکتار را تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار دهیم.

حسین پور هزینه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری را یک میلیون تومان اعلام کرد و گفت: اگر منابع لازم به این امر تخصیص داده شود، تمامی سطوح تحت پوشش عملیات قرار خواهند گرفت چرا که با توجه به شرایط جوی وقوع سیل اجتناب ناپذیر است.

این مقام مسئول  در پایان با اشاره به اینکه مطالعات شناسایی در ۹۰ درصد حوزه‌های آبخیز صورت گرفته است، تصریح کرد: با توجه به آنکه یکی از راهکار‌های مدیریت خشکسالی اجرای عملیات آبخوان داری است، از این رو پیشگیری از وقوع سیل و سیلاب با روش آبخوان داری و نفوذ به زمین نه تنها مشکل سیل را حل می‌کند بلکه خشکسالی مدیریت می‌کند.

انتهای پیام/

 در برنامه ششم توسعه سالانه ۲ میلیون هکتار  تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار می گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار