لس‌آنجلس تایمز: زرادخانه هسته‌ای کره شمالی همچنان در حال گسترش است

لس‌آنجلس تایمز در گزارشی نوشت به نظر می‌رسد صرف‌نظر از گفتگو‌های سران واشنگتن و پیونگ‌یانگ، زرادخانه هسته‌ای کره شمالی همچنان در حال بزرگتر شدن است.

زرادخانه هسته‌ای کره شمالی ظاهراً در توسعه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از لس‌آنجلس تایمز، به نظر می‌رسد سران کره شمالی و آمریکا صحبت بکنند یا نه، زرادخانه هسته‌ای کره شمالی همچنان در حال بزرگتر شدن است.

بر اساس گزارش‌ها، نتیجه سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به ویتنام چندان بیشتر از یک عکس و دست دادن نبوده است.

این گزارش می‌افزاید رئیس جمهور آمریکا گفت: کره شمالی قول داده است آزمایش‌های موشکی‌اش را همچنان متوقف نگه دارد. ترامپ گفت: به رهبر کره شمالی و حرف‌های او اعتماد دارد. اما به نظر می‌رسد زرادخانه کره شمالی همچنان در حال بزرگتر شدن است. منابع اطلاعاتی آمریکا در تابستان گذشته تخمین زدند کره شمالی احتمالا حدود ۲۰ تا ۶۰ سلاح هسته‌ای دارد. محققان دانشگاه استنفورد تخمین زده‌اند این کشور در سال ۲۰۱۸ به اندازه کافی پلوتونیوم و اورانیوم تولید کرده است که بتواند پنج تا هفت سلاح هسته‌ای دیگر تولید کند.

در ادامه این گزارش آمده است: تاسیسات هسته‌ای در بسیاری از کشور‌ها یا در زیر زمین یا در دل کوه‌ها پنهان شده است. به گفته تحلیلگران، تصاویر ماهواره‌ای بیانگر ادامه ساخت و ساز حداقل در ۱۶ پایگاه موشکی محرمانه است که هرگز از سوی کره شمالی اعلام نشده است. مقامات اطلاعاتی هم گفته اند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کره شمالی حتی بعد از امضای توافق در ماه ژوئن برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره به ساخت موشک‌های جدید ادامه داده است.

مذاکره با کره شمالی به واسطه این واقعیت که اطلاع از گستره و حیطه توانمندی‌های هسته‌ای این کشور دشوار است، پیچیده‌تر شده است.

ویپین نارانگ، کارشناس اشاعه هسته‌ای و استاد علوم سیاسی، در این باره گفت: بسته شدن مرکز تحقیقاتی یونگبیون که رآکتور پلوتونیوم و کارخانه اورانیوم هم در آن واقع شده است حداقل می‌تواند رشد زرادخانه کره شمالی را محدود کند.

او افزود: برنامه هسته‌ای کره شمالی در حال گسترش است و مذاکرات هم هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار