کارشناس مسائل منطقه گفت: آنکارا با اشراف به ظرفیت های موجود در تعامل با تهران با جدیت در این مسیر گام برمی دارد.

ترکیه از ظرفیت تعامل با تهران آگاه است/ عربستان مانع فروش کالاهای ایران در عراق می‌شودحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌‎وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حرف‌های وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران کشورهای دیگر را هم تحت تاثیر قرار داده است توضیح داد: ترکیه یکی از کشورهایی است که تاثیر منطقه‌ای بالایی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی دارد و اظهارات  اخیر وزیر امور خارجه ترکیه درمورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اینکه این تحریم‌ها ممکن است به ضرر امنیت  منطقه منجر شود یک واقعیت انکار ناپذیر است که دولت ترکیه به خوبی از آن آگاهی دارد؛ بنابراین آنکارا باوجود فشارهای واشنگتن و غرب تا کنون توانسته مناسبات اقتصادی و سیاسی خود را با ایران حفظ کرده و در واقع موفق شده سیاستی مستقل در رابطه با مسائل منطقه را اتخاذ کند٬ به همین دلیل عراق و ترکیه دو کشوری هستند که  تحت تأثیر آمریکا قرار دارند و به اعتبار اینکه دارای مرزهای مشترکی با ایران هستند، ایالات متحده سعی می‌کند که این ارتباط را در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با ایران قطع کند.

وی در ادامه افزود: باوجود تمام تلاش‌های آمریکا ترکیه سعی کرده است که ارتباط با ایران و همکاری با این کشور را حفظ کند و قطعاً افزایش تحریم‌ها علیه ایران ممکن است عواقب و پیامدهای بسیار پر هزینه‌ای برای آمریکا و غرب داشته باشد؛ زیرا ایران دارای ساز و کارهای خاص خود بوده و می‌تواند از این تحریم‌ها عبور کند و ترکیه هم به خوبی از ظرفیت تعامل با ایران آگاه است و ترجیح می‌دهد که همچنان از ظرفیت اقتصادی ایران برای تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی استفاده کند که این موضوع نشان دهنده این است که آنکارا مسیر کاملاً مستقلی را طی می‌کند.

هانی‌زاده در پاسخ به این سئوال که چه چیز باعث شده نقش ایران در موقعیت‌های اقتصادی عراق کمرنگ‌تر شود توضیح داد: به دلیل بافت اجتماعی عراق نفوذ ایران و ترکیه تابع یکسری عوامل داخلی در این کشور است و ترکیه پس از سال ۲۰۰۳ و سرنگونی رژیم صدام حسین به شدت از طریق حضور فعال در مناطق عراق توانسته است کالاهای خود را صادر کرده و حجم بالایی از صادرات در عراق را به دست بیاورد؛ متأسفانه در این خصوص ایران نتوانسته است از ظرفیت این کشور برای صدور کالاهای خود استفاده کند ضمن اینکه عربستان سعودی، امارات و بحرین به شدت در عراق فعال هستند تا علیه کالاهای ایرانی تبلیغ کنند و علاوه براین عربستان سعودی کالاهایی را به عراق صادر می‌کند که با قیمت بسیار کمی در اختیار مردم این کشور قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه افزود: عربستان به نوعی مانع فروش کالاهای ایرانی در عراق می‌شود به این معنا که عربستان سعودی برای وارد کردن ضربه اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران در عراق کالاهای ارزان قیمتی را به این کشور صادر می‌کند در حالی که عربستان تولیدکننده نیست و کالاهای غربی را وارد عربستان می‌کند و با قیمت بسیار نازلی به عراق صادر می‌کند تا مانع رشد کالاهای اقتصادی ایران در این کشور شود که این یکی از حرکات مرموز آل سعود برای تقابل با کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی تلقی می‌شود؛ به خصوص اینکه عربستان در مناطق شیعه نشین که اقبال بیشتری به کالاهای ایرانی دارند نفوذ زیادی پیدا کرده و کالاها را با یک سوم قیمت به مردم عراق می‌فروشد.

وی با اشاره به اینکه  تحریم‌های ایران به صورت مشخص بر وضعیت اقتصادی کشورهایی اثر گذاشته است که با ایران همکار ایران می کنند، گفت: قطعاً بر روی مسائل اقتصادی این کشورها تأثیر گذاشته  است اما باید ساز و کار کاملاً تبلیغاتی و کاملاً حساب شده پی ریزی شود تا در تقابل با جریان سازی‌های عربستان ایران بتواند نفوذ اقتصادی خود را در بازارهای عراق حفظ کند. متأسفانه روند تبلیغ کالاهای ایران در عراق بسیار پایین است هیچ گونه پروسه و برنامه‌ریزی برای ارائه کالاهای با ظرفیت بالا و تبلیغات واقع بینانه در عراق وجود ندارد و ایران در این زمینه نیز بسیار کوتاهی کرده است٬ بنابراین هم تبلیغات و هم کیفیت کالا در این زمینه بسیار اثرگذار است و عربستان سعی می‌کند به نوعی با ارائه کالاهای ارزان به عراق بازار کشورمان را در دست خود بگیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار