پنجمین دوره کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی با عنوان بازی بعد از ۷.۳ برگرفته از زلزله کرمانشاه در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالوهاب زنگنه دبیر جشنواره قوام الدین شیرازی گفت: کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی در سال ۹۳ با هدف آشنایی روش‌های به روز طراحی، انتقال تجربه حرفه‌ای، آموزش عملی و کاربردی، شناخت مصالح و جزئیات اجرایی و تجربه عملی ساخت و آشنایی هر چه بیشتر شهروندان و مخاطبان عام با مقوله معماری برنامه ریزی بر اساس متد طرح و ساخت آغاز شد.

وی بیان کرد: نخستین دوره این رویداد اردیبهشت ۹۴ در محوطه جلوخان باغ عفیف آباد شیراز برگزار و تجربه اول این رخداد و بازتاب‌های مثبت اجتماعی و حرفه‌ای آن باعث شد که دوره دوم با برنامه ریزی دقیق‌تر و اضافه شدن کارگاه‌های آموزشی پیش از ساخت و افزایش مدت زمان دوره ساخت در اردیبهشت ۹۵ در همان سایت قبلی با رویکرد استفاده از آجر به عنوان مصالح اصلی برگزار شود.

زنگنه تصریح کرد: بازتاب این دوره، شورای اسلامی شهر شیراز را بر آن داشت که با نامگذاری این جلوخان به گذر قوام الدین شیرازی طراحی این سایت را در دستور کار شهرداری شیراز قرار داده و این مکان به یک پلازای شهری و مکانی برای رویداد‌های شهری و اجتماعی تبدیل شود.

دبیر جشنواره قوام الدین شیرازی ادامه داد: این رخداد با دعوت از معماران شاخص نسل جوان و غیر شیرازی در دوره سوم سال ۹۶ و افزایش توان نیرو‌های انسانی، تمرکز بیشتر بر مقوله آموزش معماری، تکنیک‌های طراحی و ساخت از یک اتفاق بومی خارج و تبدیل به یک جریان و رویداد مهم شهری در ابعاد ملی شد.

وی با اشاره به اینکه این جریان از لحاظ نوع برنامه ریزی و از نظر مقیاس برگزاری و شکل و فرم کلی جریان، مشابه دیگری در سطح کشور ندارد افزود: این جشنواره سعی دارد با بازنگری‌های مداوم و استفاده از نظرات کارشناسانه منتقدان خود مسیر بالندگی را طی کند.

زنگنه با اشاره به برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در اردیبهشت ماه ۹۷ اضافه کرد: این جریان با هدف پیدا کردن راه حل‌های معماری برای حل مسائل روز جامعه، عبور از محدوده معماری به موضوع محیط زیست پرداخت.

دبیر جشنواره قوام الدین شیرازی اظهار کرد: در این گام با دعوت از متخصصان سایر رشته‌های مرتبط با موضوع و حضور علاقه‌مندان و نخبگان در جمع معماران، این رویداد از لحاظ مخاطب، مرز‌های جدیدی را تجربه کرده و این موضوع یکی از مهمترین دستاورد‌ها و شاخصه‌های دوره چهارم کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی است.

وی تاکید کرد: طی روند این دوره هشت اثر معماری تولید و از این هشت اثر، ۴ اثر به استان کرمانشاه و ۴ اثر به مناطق محروم شیراز اهدا می‌شود.

پیروی دبیر اجرایی گفت: در این راستا فراخوان دعوت از طراحان و مربیان دوره در روز ۲۲ بهمن ۹۷ اعلان رسمی شد و علاقه‌مندان به شرکت می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۹۷ با ثبت نام در سایت www.q-arch.ir و دریافت کد رهگیری آمادگی خود را اعلام کنند و متقاضیان باید طرح خود را براساس موارد مندرج در فراخوان حداکثر تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۹۸ به آدرس الکترونیکی و دبیرخانه (opencall@q-arch.ir) ارسال کنند.

پیروی دبیر اجرایی کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی دامه داد: در این مرحله هیئت انتخاب اولیه ۸ اثر را برای ساخت از میان آثار و طرح‌های رسیده انتخاب و در روز ۲۲ فروردین ماه ۹۸ معرفی می‌کند.

انتهای پیام/ت

برپایی دوره کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار