به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، راهآهن قزوین – رشت بعد از گذشت ۱۱ سال و عبور از مسیرهای صعب العبور استان البرز روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور بهرهبرداری میرسد.
خط راهآهن قزوین – رشت به طول ۱۶۰ کیلومتر به صورت یک خط برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه آغاز و با عبور از مناطق کوهین، لوشان، منجیل، روبار و امامزاده هاشم به رشت میرسد.
عملیات ریل گذاری این محور از سال ۹۱ آغاز و با تکمیل آن استان گیلان به شبکه سراسری ریلی کشور متصل میشود.
با افتتاح این پروژه ریلی شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت، حجم بار ترافیک در مسیرهای شمالی و کاهش کشتار جادهها خواهیم بود.
از دیرباز موقعیت استراتژیک برخی کشورها در زمینه حمل ونقل و ترانزیت به عنوان فرصت اقتصادی محسوب میشد؛ ترانزیت علاوه بر اثرات بسیار مهم اقتصادی برای کشورهای مبدأ، مقصد و واقع در مسیر، به تحکیم روابط بین کشورها و ثبات امنیت بین الملل کمک بسیار شایانی میکند.
بیشتر بخوانید:آغاز عملیات اجرایی راهآهن رشت – آستارا تا دو روز آینده کلید میخورد
با این دیدگاه توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل علاوه بر نیازهای ترابری داخلی، دسترسی به بنادر و پشتیبانی از بخشهای صنایع، معادن و کشاورزی میتواند گره گشای کریدورهای حمل و نقل بین المللی باشد؛ امروزه کریدورهای موجود در کشورها نقشی تعیین کننده در حجم مبادلات و ترانزیت کالا و مسافر داشته و پیامدهای موثر و مثبت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در پی خواهد داشت.
کشور ایران با وسعتی بالغ بر یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع از شمال با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان از غرب با ترکیه و عراق و از شرق با کشور پاکستان و افغانستان همسایه است.
دستیابی ایران در شمال به دریاچه خزر و در جنوب به خلیج فارس و دریای عمان و به تبع آن دستیابی به آبهای اقیانوس هند باعث میشود که همواره در صحنه حمل و نقل بین المللی به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین گذرگاه دو قاره اروپا و آسیا مطرح باشد؛ وجود راههای باستانی همچون راه ابریشم، راه مرواید و راه شاهی و همچنین جاده ادویه مصداق این ادعا است.
با هدف افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه شبکه ریلی کشور تا بندر چابهار در جنوب شرقی، بوشهر در جنوب، مرز خسروی در غرب و احداث راه آهن خواف- هرات و راه آهن زاهدان- مشهد، راه اندازی محور دو خطه میانه- بستان آباد- تبریز و بهره برداری از پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی و آستارا نقشی مهم و حیاتی در تکمیل کریدورهای شمال، جنوب و شرق به غرب خواهد داشت.
پروژه راه آهن قزوین- رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر است که شهرهای قزوین، لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد، امامزاده هاشم و رشت از محوریترین شهرهای این پروژه به شمار میآیند و دارای هشت قطعه و هفت ایستگاه از جمله کوهین، لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد، امامزاده هاشم و رشت است؛ هزینه انجام شده برای این طرح ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ارزش روز این پروژه ۵۰ هزار میلیارد ریال است.
مهمترین اهداف راه اندازی این پروژه بهبود شبکه ترابری و افزایش ایمنی سفر، احداث بخش مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب در داخل کشور، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری و توریسم است؛ همچنین اتصال استان گیلان به شبکه ریلی کشور و بهرهمندی مردم صنایع و کارخانهجات از دیگر اهداف این پروژه به شمار میآید.
راه آهن قزوین- رشت از ایستگاه سیاه چشمه واقع در شمال غرب شهر قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران- تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین- شیرین سو به سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده رودبار با عبور از منطقه امامزاده هاشم به ایستگاه راه آهن رشت منتهی میشود.
این محور در ادامه از یک مسیر به بندر انزلی و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل میشود وجود تونلها و پلهای متعدد، بزرگ و زیبا در این محور مسیر راه آهن قزوین- رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.
عملیات روسازی این محور از نوع بالادستی بوده و برای اولین بار در پروژههای ریلی از دالخط درجا در پلهای منجیل شاهرود و تونل کوهین استفاده شد؛ همچنین ارتباط بین دستگاهی در این محور از طریق دو رشته فیبر نوری، سامانه SDH که از دستاوردهای مهندسان ایرانی است استفاده شده است؛ از مهمترین مزایای این طرح میتوان به صرفه جویی سوخت (۲۰ میلیون لیتر در سال)، کاهش آلودگی زیست محیطی (۱۵۷ میلیارد ریال در سال)، کاهش سوانح و تلفات (۳۵۲ میلیارد ریال) و اشتغالزایی هزار و ۷۰۰ نفر در حین ساخت و ۱۶۵ نفر در زمان بهره برداری است.
ایستگاه راه آهن رشت در ۵ کیلومتری جنوب شهر رشت واقع شده و در طراحی ساختمان اصلی ایستگاه از امواج دریا الهام گرفته شده به طوری که نمای بیرونی آن به شکل موج دریا است این ایستگاه با مصالح و تکنولوژیهای نوین معماری و با سازه ترکیبی از اسکلت و پوشش سازه فضایی احداث شده است؛ در سالن اصلی مسافری این ایستگاه امکانات رفاهی و مسافری از جمله نمازخانه، رستوران، کافه تریا، غرفه فروش بلیت و همچنین ایستگاههای تاکسی در نظر گرفته شده است.
در این پروژه ۶ پل از جمله پل شاهرود، پل سد منجیل، پل کیلومتر ۵۵، پل کیلومتر ۶۲، پل کیلومتر ۱۲۶ و پل کیلومتر ۱۳۹ طراحی شده است؛ پل سد منجیل به طول هزار و ۴۳۰ متر طولانیترین پل ریلی کشور و این محور است که از انتهای محدوده زمینهای نیروگاه بادی منجیل آغاز شده و با عبور از حاشیه مخزن سد سفیدرود و گذر از بلوار منجیل و مسیرهای آزادراه قزوین- رشت وارد تونل شماره ۴ میشود ساختار این پل به صورت بتنی با عرشه فلزی کامپوزیت و با روش نصب پیشرانی و جرثقیل است.
همچنین پل شاهرود به طول ۵۹۵ متر در محدوده شهر لوشان و بر روی رودخانه شاهرود واقع شده که از مهمترین ویژگی این پل علاوه بر طراحی زیبایی آن عدم استفاده از روشهای پیش تنیدگی و پس کشیدگی و عدم به کارگیری کابل در سازه است که هزینههای ساخت را بسیار کاهش داده است.
همچنین در این پروژه ۵ تونل قرار دارد که تونل کوهین این پروژه در قطعه اول راه آهن قزوین- رشت قرار دارد که از نظر موقعیت جغرافیایی در بخشی از منطقه کوهستانی کوهین واقع شده و به صورت دو خطه و به طول هزار و ۵۲۵ متر در زمین کنوگلومرایی واقع شده است.
بر اساس این گزارش ابوالفضل موسوی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره ویژگیهای این پروژه گفت: برخی از کریدورها اهمیت بسیار زیادی دارد و راه آهن قزوین رشت به عنوان حلقه محدوده این پروژه بسیار با اهمیت است.
وی افزود: با تکمیل این راه آهن میزان جابجایی حمل بار در طول سال به شش میلیون تن و یک میلیون نفر مسافر در سال است.
همچنین رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس احداث این راه آهن را زمینه ساز کاهش حجم ترافیک بار و مسافر در جادههای کشور دانست و گفت: با افتتاح این پروژه شاهد رشد چشمگیر جابجایی بار و مسافر خواهیم بود.
خیر الله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه درباره راه آهن قزوین رشت گفت:مهم ترین و تاثیر گذارترین استان در توسعه شبکه ریلی استان گیلان بوده که نقش موثری در توسعه ترانزیت بار و مسافر دارد با تکمیل راه آهن قزوین رشت ۲۲ استان به شبکه ریلی متصل می شوند.
خادمی به ویژگی های منحصر به فرد این پروژه اشاره کرد و گفت: از لحاظ ترانزیتی و تاثیر گذاری در تکمیل کریدور شمال_جنوب بسیار با اهمیت است.
وی یاد آوری کرد: کریدور شمال_جنوب از بنادر جنوبی آغاز و به مرکز کشورمتصل می شود و این کریدور پل ارتباطی ایران به کشورهای آسیایی و اروپایی می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت تصریح کرد: در خط راه آهن قزوین _رشت این خط از قزوین به رشت متصل و از آنجا این خط ۲ شاخه می شود که یک شاخه آن به بندر انزلی و دریای خزر و شاخه دیگر به آستارا متصل می شود که خود زمینه ساز اتفاقات بزرگی در شبکه حمل ونقل بین المللی می شود.
خادمی توضیح داد: ۴۰ میلیون تن بار سالانه به هند و آسیای جنوب شرقی جابه جا می شود که حمل این بارها از طریق دریایی خزر ۳۶ روز طول می کشد ولی و بهره برداری از این خط به ۱۶ روز کاهش می یابد.
خادمی با بیان اینکه از لحاظ مهندسی و توپوگرافی کوه های استان البرز بسیار سخت است و ما در این پروژه به شیوه مهندسی پیچیده ای توانستیم خط ریلی را در آنجا اجرا کنیم.
بر اساس این گزارش راه آهن قزوین- رشت روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور و اعضای کشورهای شورای هماهنگی کریدور ترانزیت شمال- جنوب افتتاح میشود.
همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در جمع خبرنگاران از آغاز قطعه دوم این پروژه که رشت- آستارا است خبر داد و گفت: قطعه دوم این پروژه که شامل رشت- آستارا است روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور کلید میخورد پیمانکار این پروژه تعیین و منابع مالی آن هم در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/