ترفع گفت: با افتتاح راه‌آهن قزوین - رشت بخش مهمی از حلقه مفقوده کریدور شمال_جنوب کشور تکمیل می‌شود.

افتتاح راه‌آهن قزوین رشت بخش مهمی از کریدور شمال به جنوب را تکمیل می‌کند/ رئیس سازمان هواپیمایی برکنار نشده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال_جنوب کشور در سیزدهم و چهاردم اسفند ماه در سطح معاونان کشورهای عضو توافق‌نامه‌ کریدور شمال_ جنوب کشور در تهران برگزار می‌شود، گفت: کریدور مجموعه‌ای از زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که دو نقطه را به یکدیگر متصل می‌کند و همین امر باعث می‌شود که حمل و نقل کالا و مسافر در این حوزه جریان یابد و این کریدور می‌تواند مناطق یک کشور را به یکدیگر متصل کند و یا چندین کشور را به یکدیگر وصل کند.

وی با بیان اینکه توافق‌نامه کریدور شمال_جنوب کشور در سال ۲۰۰۰، بین سه کشور ایران، هند و روسیه به امضا رسید، گفت: ۶ شورای هماهنگی و ۷ اجلاس و یک نشست وزرا تا به امروز برای این کریدور برگزار شده و هفتمین اجلاس هم همزمان با افتتاح راه آهن قزوین_رشت که بخش مهمی از کریدور شمال_ جنوب را شامل می‌شود، برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید: بهره‌برداری از راه آهن قزوین – رشت در نیمه دوم سال 


ترفع یادآوری کرد: در نشست این شورای هماهنگی مباحثی برای پیشبرد و توسعه همکاری‌های بین سه کشور بررسی می‌شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ در کریدور شمال_جنوب، شرق  و غرب دریای خزر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و هدف از اجرای این کریدور آن است که تمام کالا‌ها از کشور هند به روسیه و یا بالعکس جابه‌جا شود و در این بین کشور‌های ایران و آسیای مرکزی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نباید منتظر تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدور شمال - جنوب باشیم، گفت: در خصوص حضور بخش خصوصی باید گفته شود که اگر ضمانت بخش خصوصی و همچنین تسهیل امور در این کریدور انجام شود، بخش خصوصی بسیار قوی از اجرای این پروژه‌ها استقبال می‌کند.

ترفع اظهار کرد: تعامل بسیار خوبی بین دستگاه‌های دولتی و همچنین بخش خصوصی برای اجرای این طرح وجود دارد و تا به امروز چندین جلسه برای هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برگزار شده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: در چند سال گذشته دولت و بخش خصوصی صدای یکدیگر را نشنیدند به طوری که هر چه دولت به بخش خصوصی می‌گفت آنها قبول نمی‌کردند و یا بالعکس. به همین منظور ۴۵ روز پیش برای جلوگیری از تأخیر در شنیدن صدای این دو بخش با دعوت از تشکل‌های ملی و استانی مسائل مختلف از جمله بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برای بررسی موضوعات حمل بار داخلی و بین‌المللی مقرر شد که از ابتدای سال آینده هر ماه جلسات مختلفی با تشکل‌های حمل‌ونقل و همچنین کمیسیون‌های حمل‌ونقل بار برگزار شود.

ترفع با تأکید بر اینکه متولی ترانزیت، شرکت‌های حمل‌ونقل و کامیون‌داران هستند که در این بخش بار را جابه‌جا می‌کنند، گفت: ما تنها تسهیل‌گر هستیم و برای ایجاد تمام اقدامات در این بخش باید شرکت‌های حمل ونقل اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۵ آخرین نشست کریدور ترانزیت شمال_جنوب برگزار شد، گفت: از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷ مکانیزم‌های الکترونیکی و بخش‌های گمرکی در این حوزه پیشرفت چشمگیری داشته و بر اساس آن نیاز‌های جدیدی ایجاد شده است.

ترفع با بیان اینکه سه کشور هند، روسیه و ایران از اعضای اصلی کریدور شمال_جنوب هستند، گفت: تمام بنادر جنوبی کشور از جمله چابهار، بندر عفاف، بندر امام(ره) و همچنین بندر امیرآباد در شمال کشور جزو نقاط مهم در کریدور شمال_جنوب کشور است.

وی اظهار کرد: صرفه‌جویی هزینه و همچنین وقت از مهم‌ترین مزایای کریدور شمال_جنوب کشور به شمار می‌رود و به همین منظور علاوه بر بخش ریلی مذاکراتی هم در بخش جاده‌ای صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: هرچه اتصال‌های ریلی در این بخش کامل‌تر شود، بار‌ها روان‌تر و کم‌هزینه‌تر از کریدور شمال_جنوب عبور می‌کند.

ترفع با اشاره به اینکه با اجرای این کریدور تمام کشور‌ها از فرصت ترانزیت ایجاد شده در این بخش بهره‌مند می‌شوند، گفت: کشور ما علی‌رغم تمام مزایایی که دارد، کشور قابل دور زدن نیست به همین منظور کشور‌های منطقه مجبور هستند که از مزایای ترانزیتی کشور ما استفاده کنند و به همین منظور برای راه‌اندازی کریدور شمال_جنوب استقبال بسیار زیادی می‌کنند.

وی اظهار کرد: در کریدور شمال_جنوب ۱۴ کشور حضور دارند که ایران، تاجیکستان، روسیه، اکراین، هند، بلاروس، آذربایجان، ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، قزاقستان، سوریه و قرقیزستان از جمله کشور‌هایی هستند که در هفتمین اجلاس حضور دارند.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در شورای هماهنگی ترابری کشور مسائل هماهنگی و کریدوری هر کشوری بررسی می‌شود و در طرح بین‌الملل هم بین اعضای مختلف حوزه تجارت این کریدور بسیار قابل توجه و با اهمیت است.

ترفع با اشاره به اینکه کریدور‌های حمل‌ونقل در سه گام و سه مرحله رشد می‌کنند، گفت: ابتدا کریدور‌های تجاری ایجاد می‌شود که علاوه بر تسهیلات، حمل‌ونقل تجاری بین مبدأ و مقصد را تسهیل می‌کند و مرحله بعد کریدور اقتصاد ایجاد می‌شود که تحت تأثیر توسعه اقتصادی قرار می‌گیرد و هدف نهایی از تأسیس کریدور شمال_جنوب توسعه اقتصادی بین تمام مسیر‌های کشور است، بعد از ایجاد کریدور اقتصادی اقدام به مکان‌یابی مراکز لجستیکی می‌کنیم و در این مراکز یک زنجیره تأمین حمل و نقل برای کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان پیشرفت کریدور شمال به جنوب در ۱۹ سال گذشته گفت: نمی‌توانیم آمار دقیقی از میزان پیشرفت این کریدور ارائه دهیم. با افتتاح مسیر ریلی قزوین_رشت بخش مهمی از این کریدور تکمیل می‌شود، همچنین تکمیل بنادر جنوبی کشور و زیرساخت‌های حمل ونقل در این حوزه از مهم‌ترین بحث‌های این کریدور به شمار می‌رود.

ترفع اظهار کرد: هر برنامه‌ای که برای توسعه چابهار، بندر شهید رجایی و بندر امام(ره) انجام شده است جزو برنامه‌های این کریدور به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش در حاشیه این نشست، روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی برکناری عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور را رد کرد و گفت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برکنار نشده و در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نیز حکم خانم سحر تاج‌بخش به عنوان رئیس سازمان هواشناسی کشور تأیید می‌شود.

انتهای پیام/

کامیون‌داران متولی ترانزیت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار