ساختمان فلاطوری یا اداره نوغان لاهیجان ثبت ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرود امیر انتخابی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای به استانداری گیلان ثبت اثر فرهنگی – تاریخی ساختمان فلاطوری یا اداره نوغان لاهیجان را ابلاغ کرده است.

وی افزود: در این ابلاغ آمده است ساختمان فلاطوری یا اداره نوغان لاهیجان تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرمت وبازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: این اثر تاریخی به شماره ۳۲۱۰۳ مورخ ۲۷/۰۵/۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

شهرود امیر انتخابی، با بیان اینکه اداره نوغان لاهیجان نام یونانی برگرفته از دو واژه فلا و طور به معنی ابریشم دارد، افزود: این ساختمان ۱۲۰ سال قدمت دارد.

وی تصریح کرد: مهندسان آلمانی ساختمان فلاطوری را در زمان مظفرالدین شاه قاجار و در اوج شکوفایی صنعت ابریشم گیلان بنا کردند.

 

انتهای پیام/م.ع

ابلاغ ثبت ملی اداره نوغان ساختمان فلاطوری لاهیجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.